Dagelijks nieuws en foto's over de Nederlandse scheepvaart
Beheer door Bob van Raad sinds 21 december 2004
Nieuws en foto's zijn welkom via koopvaardij@gmail.com

Bestemming Amsterdam

11 mei 2013 te IJmuiden
vanuit de Middensluis onderweg naar de Westhaven

STEENBANK
Bouwjaar: 2005, imonummer: 9313876, gt: 2999
Eigenaar: Bankship IV B.V., Delfzijl (Pot Scheepvaart B.V.)
Beheer: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
Gebouwd: Ferus Smit Leer GmbH, Leer / 355
LxBxH: 89,78 x 14,00 x 7,50 meter
Vermogen: 3590 pk, snelheid: 14,5 knoop
Roepnaam: PHDG, indienst: 16-06-2005

© Marcel Coster – IJmuiden COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE

Steenbank 11mei2013 mc

Steenbank 11mei2013 mc2

Vroeger vertrek voor besparen brandstof

Vandaag bracht de 'Rotterdam' weer een bezoek aan Rotterdam.
Bijgaand een foto bij het vertrek om 16.30 uur.

Vermeldingswaard is dat vanaf 1 mei van dit jaar in principe
alle vertrekken van de 'Rotterdam' vanuit Rotterdam
van 17.00 naar 16.00 uur zijn vervroegd.
Dit vanwege het besparen van de alsmaar duurder wordende brandstof
(met een vroeger vertrek heeft de kapitein qua tijd meer speelruimte
en kan economischer worden gevaren).

ROTTERDAM
Bouwjaar: 1997, imonummer: 9122552, gt: 61849
Eigenaar: Holland America Tours N.V., Rotterdam
Beheer: Holland America Line Westours Inc.
Gebouwd: Fincantieri-Cantieri Navali Italiani SpA / 5980
LxBxH: 237,91 x 32,25 x 8,20 meter
Vermogen: 78403 pk, snelheid: 22,5 knoop
Roepnaam: PDGS, indienst: 04-12-1997

© Bert Lamers - Rotterdam

Rotterdam web

Bij de "Hoek"

11 mei 2013 uitgaand Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland

MTS VISCOUNT
bouwjaar 1977, imonummer 7610012
van de MTS Group Ltd., Terneuzen
gebouwd bij Cochrane Shipbuilders Ltd., Selby/ 101

De voormalige Nederlandse MULTRATUG 7
van Multratug B.V., uit Terneuzen (Multraship B.V.)

© Frans de Lijster

MTS Viscount, 11-5-2013, nr.2

Uitgaand Rijnmond

11 mei 2013 op de Nieuwe Waterweg bij Maassluis

PACIFIC ORCA
Bouwjaar: 2012, gt: 14000, imonummer: 9601326
Eigenaar: Swire Pacific Offshore OPS, Limassol
Werf: Samsung Heavy Industries Co. Ltd.
Roepnaam: 5BRE3

© Koos Goudriaan - Krimpen a/d IJssel

SONY DSC


Het grootste constructievaartuig de 'Pacific Orca' gaat in 2013
bijdragen aan de bouw van het windpark
In het Deense Esbjerg laadt het vaartuig de windturbines in
Maximaal zijn dit per vaart de onderdelen van 12 complete windmolens
Vervolgens vaart het schip naar de bouwplaats van DanTysk,
69 kilometer ten westen van het Duitse waddeneiland Sylt
Vanuit Esbjerg exploiteert Vattenfall Groep de ruim 900 windturbines
van het bedrijf, waaronder die van ’s werelds grootste windpark Thanet

SONY DSC

Bestemming Urk

11 mei 2013 passage Lelystad, richting IJsselmeer

Cabo de São Vicente
Bouwjaar: 1951, imonummer: 5064233, gt: 299
thuishaven Urk, vlag Nederland
Gebouwd: N.V. Scheepsbouwbedrijf v/h Th.J. Fikkers / 79
LxBxH: 42,39 x 7,42 x 2,76 meter
Vermogen: 195 pk, snelheid: 8,5 knoop
t/m februari 2012 eigenaar M.L. Martinsson, vlag Zweden
Verkocht aan Daniel Hartman uit Urk

De voormalige Nederlandse PAVONIS
Eigenaar: Rederij ms Pavonis, Delfzijl (R. Salomons & T. Wildeman)
Beheer: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiekantoor N.V.
Roepnaam: PGRQ, indienst: 12 september 1951
12 december 1959 verkocht Zweden, herdoopt Pavona
April 1961 verkocht, herdoopt Carlso
Maart 1973 verkocht, herdoopt Pavona

© Herman Verheij

Herman Verheij

Voormalige Morgenstond II

11 juni 2013 in de haven van Harlingen

SYLVE
IMO: 8906286, bouwjaar 1990, roepnaam: P3ZM8, grt.: 1999
Eigenaar: Intermar Prosperity Shipping Co. Ltd., Tallin - Estland
Beheer: Craftchart OU, Tallinn - Estland
LxBxDg: 82,40 x 12,50 x 4,94 meter
Capaciteit: 4530m³ bales/grain Snelheid: 10,50 knoop
Vlag: Cyprus - Thuishaven: Limassol

De voormalige Nederlandse MORGENSTOND II
7 november 1990 opgeleverd B.V. Scheepswerf Ferus Smit,
Hoogezand / 266 aan Rederij C.T. Drent & Zn., Siddeburen
in beheer bij Wijnne & Barends B.V., Delfzijl
1997 verkocht aan Scheepvaartbedrijf Tielmast B.V., Vreeswijk
in beheer bij Wijnne & Barends B.V., Delfzijl, herdoopt VIOS
April 2001 verkocht naar Estland onder de vlag van Cyprus
gebracht, en herdoopt SYLVE

© Jan van de Witte

Sylve-4-Large-e-mail-view


11 mei 2013 11-5-2013 binnengekomen te Harlingen
met hulp van de sleepboten ANITA, THEO en JENNY
van Sleepvaartbedrijf Tuinman

PAVEL BATOV K-1965
Bouwjaar 1987, imonummer 8721090, GT 4407, trawler
Lo x br x d : 104.50 m x 16.03 m x 5.90 m
Werf Chernomarsky Shipyard, Nikolayev YN 557,
Motor 6CHN 40/46, 5138 kW
eigenaar/manager Atlantrybflot, Kaliningrad, Rusland

© Sake van der Sluis

PAVEL BATOV IMG_4938

PAVEL BATOV IMG_4943

Thuishaven Werkendam

11 mei 2013 inkomend Nieuwe Waterweg bij Rozenburg

CK PEARL
bouwjaar 2012, imonummer 9463877, grt 1801
van United Shipping Company Holding B.V., Werkendam
(Rederij Chr. Kornet & Zonen B.V.)
gebouwd bij 189 One Member Limited Liability Company
(189 Ship Yard), Hai Phong City (VNM) (9418)
Voortstuwing: ABC motor 1.104 kW / 1.500 Pk.
Indienst 27 september 2012, roepnaam PCPQ

© Koos Goudriaan - Krimpen a/d IJssel

SONY DSC

SONY DSC

Rijnmond vandaag

11 mei 2013: drukte op de Oude Maas bij Spijkenisse
(8 vaartuigen op ± 500 mtr)

© Ben van Brussel

ben 11mei

Voormalige Transmare

10 mei 2013 te IJmuiden bij de Middensluis,
onderweg van Amsterdam naar Southampton

CAPELLA
bouwjaar 1999, imonummer 9190171
van ms "Capella" GmbH & Co. KG, Gibraltar
vaart in beheer bij Reederei Heinz Corleis KG
gebouwd Scheepswerf Peters B.V., Kampen / 462

Dit is de voormalige Nederlandse TRANSMARE
van C.V. Scheepvaartonderneming Transmare, Harlingen
1 maart 2005 verkocht en herdoopt

© Marcel Coster – IJmuiden COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE

Capella 10mei2013 mc

Capella 10mei2013 mc2



Iskes in actie

10 mei 2013 de 'Argus' en 'Ginger"
tijdens het afmeren van de 'Cape Valencia' op de IJ-palen

© Marcel Coster – IJmuiden

004

Verkocht

ENCHANTER
Bouwjaar: 1998, imonummer: 9148116, brt: 10990
Eigenaar: Blue Sky Maritime S.A., Panama (BigLift Shipping B.V.)
Gebouwd: Merwede Shipyard B.V., Hardinxveld / 673
LxBxH 138.04 x 22.80 x 12.95 meter
Vermogen 11934 pk, snelheid 16.0 knoop

Opgeleverd door bouwwerf als SAILER JUPITER,
Oktober 1998 herdoopt als ENCHANTER
30 december 2011 (e) verkocht Han Yi Heavylift Shipping Pte Ltd.
en herdoopt als HAN YI
Vlag: Singapore [SG], Roepnaam: 9V9566

Eerder als ENCHANTER
inkomend Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland

© Jan van den Bos - Poeldijk

Voormalige Jolie Brise

10 mei 2013 uitgaand Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland

FAST VICTOR
bouwjaar: 2005, imonummer: 9345362, brt: 2474
van Flinterbrise B.V., thuishaven Rotterdam,
beheer bij Marin Ship Management B.V.
Casco gebouwd Marine Projects Ltd. Sp.z.o.o., Gdansk (Polen)
Afgebouwd Bodewes Scheepswerven B.V., Hoogezand / 640
Roepnaam: PHAC
Indienst: 9 februari 2006 als FLINTERBRISE
Op 16 februari 2011 herdoopt als JOLIE BRISE
Januari 2013 herdoopt in FAST VICTOR

© Frans de Lijster

Fast Victor, 10-5-2013

Hollandse ontmoeting

10 mei 2013 ten anker Teesbay

BIT OKTANIA
Bouwjaar: 2004, imonummer: 9284647, brt: 9490
Eigenaar: Capricorn B.V., Dordrecht
Beheer: Tarbit Tankers Services B.V.
Gebouwd: Shanghai Edward Shipbuilding Co. Ltd. / 128
Roepnaam: PCAN, indienst: 00-03-2010

© Roger Oenema aan boord mt 'Dutch Aquamarine'

Bit Oktaniaweb

Vaart in Seatrade Groningen-pool

9 mei 2013 inkomend Maasmond

LADY KORČULA
Bouwjaar 2000, imonummer 9160736, grt 11443, dwt 12913
Eigenaar Lady Navigation Inc., Majuro
Lengte 155,25 meter, breedte 23,40 meter
Vlag Marshall Islands, roepnaam V7FC7
Vaart de pool bij de Seatrade Groningen B.V. sinds januari 2013

© Frans de Lijster

Lady Korcula, 9-5-2013

Beheer vanuit Antwerpen

9 mei 2013 op het Noordzeekanaal t.h.v. Velsen Zuid
onderweg naar de Amsterdam

NBA RUBENS
Bouwjaar 2011, Imonummer 9477220, roepnaam 3FMO
Eigenaar Nyk Bulkship Atlantic N.V.
Manager Nyk Shipmanagement Pte Ltd.

© Ruud Coster – IJmuiden COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE

nba rubens (2)

nba rubens (3)

Eerder in de IJmond

30 april 2013 te IJmuiden onderweg naar de Middensluis
met latere bestemming de Aziëhaven

TUCANA
Bouwjaar: 2008, imonummer: 9455674, gt: 2545
Eigenaar: C.V. Scheepvaartonderneming Toucan, Heerhugowaard
(Toucan Maritime)
Beheer: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
Casco: Nevskiy Sudostroitelnyy I Sudorem Zavod te Schlisselburg
Gebouwd: Damen Shipards Bergum B.V., Bergum / 9372
LxBxH: 88,95 x 12,50 x 5,42 meter
Vermogen: 2067 pk, snelheid: 12,5 knoop
Roepnaam: PBAQ, indienst: 17-10-2008

© Ruud Coster – IJmuiden COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE

Tucana rc

Tucana rc2

11 mei 1940

Het uit de Lekhaven vertrokken bewakingsvaartuig 'BV 19a'
(het v.m. stoomloodsvaartuig 'nr. 19'), beladen met 937 goudbaren
van De Nederlandsche Bank, verpakt in 192 kisten,
met aan boord Brits marinepersoneel, met bestemming Engeland,
onder loodsschipper J. Koree, loopt op de Nieuwe Waterweg
bij Vlaardingen op een door een Duits vliegtuig afgeworpen
magnetische mijn.
Het schip zinkt daarop in zeer korte tijd, waarbij 16 opvarenden,
waaronder 3 Britse marinemannen, om het leven komen.

Uit de collectie Mare Liberum Scheepsfotografie

Loodsboot No. 19 te Maassluis


Gedurende de maand juni 1940 zullen door
W.A. van der Tak's Bergingsbedrijf uit Maassluis, in opdracht
van De Nederlandsche Bank, 750 goudbaren geborgen kunnen worden.
Hierbij kan bovendien het schip worden gelicht en de nog vermiste
stoffelijke overschotten eveneens geborgen worden.
Met de nog eens, gedurende de maanden juli t/m september,
teruggevonden 50 goudbaren zal deze gehele goudvoorraad,
veilig opgeborgen in de kluis van de Rotterdamsche Bank,
gedurende de verdere loop van de oorlog, ongemoeid kunnen blijven.
(waarschijnlijk vergeten door de Duitse autoriteiten).

Bron: L.L. von Münching:
'De koopvaardij in Nederland tijdens de bezetting '40 - '45'

Uit de collectie Mare Liberum Scheepsfotografie

Loodsvaartuig No 19

Gebouwd in Nederland

In de afvaart vanuit Brussel te Willebroek
op het Zeekanaal Brussel-Schelde, de eerste binnenvaarttanker
die enkel op LNG vaart, donderdag 9 mei 2013

GREENSTREAM
ENI: 02335315, MMS: 244790043, Bouwjaar: 2013
Werf: Peters Shipyards B.V., Kampen
Eigenaar: Interstream Barging in Geertruidenberg
Roepsein: PA3810
LxBxDg: 110,00 x 11,45 x 3,25 meter

© Gerda & Frederik Plets > Freger65

Greenstream (Rotterdam)(1)

Greenstream (Rotterdam)(2)