NOORDZEE
Gebouwd 1970, N.V. Scheepswerf & Machinefabriek
"De Merwede" v/h Van Vliet & Co., Hardinxveld (599).
Imonummer 7008788, 1.312 BRT 191 NRT 965 DWT
68,51 (65,08) x 12,60 x 6,41 x 5,696 meter.
Brandmerk 4401 Z DORD 1970. Roepsein PGJO.
Trekkracht 90 ton, 874 ton bunkers, 17 kn.
7.000 EPK, 11.000 IPK, 2 x 6 cyl, 4 tew, 410 x 470, vertraagd
naar 1 schroef, Werkspoor 6TM410, N.V. Werkspoor, Amsterdam.
12-1-1970 gedoopt door mevr. T.E.H. Bijl-Zoethout
(echtgenote van S.J. Bijl, president-commissaris Smit Int.)
en te water gelaten,
6-5-1970 van de werf naar Schiedam,
29-5-1970 opgeleverd aan N.V. L. Smit & Co.'s Internationale
Sleepdienst, Rotterdam.
1972 verkocht aan
N.V. Smit Internationale Zeesleep– en Bergingsbedrijf, Rotterdam.
1973 verkocht aan Smit Internationale
Zeesleep– en Bergingsbedrijf B.V., Rotterdam.
5-2-1986 verkocht aan Smit Tak International
Ocean Towage & Salvage Co. B.V., Nassau-Bahamas.
2-1986 herdoopt SMIT NOORDZEE.
1988 verkocht aan Iran Marine Services Co. Nassau-Bahamas,
in beheer bij Smit Tak Towage & Salvage [S] Pte. Ltd.,
Singapore, herdoopt DAFI.
5-1991 flinke schade opgelopen bij een brand aan boord.
1993 thuishaven: Bandar Bushehr, vlag: Iran, roepsein EQTS,
herdoopt YAL.
1997 verkocht aan Pars Dolphin of Qeshm Co., Teheran,
vlag: Iran. 27-6-2009 (?) te Sharjah.
2010 verkocht aan M. Yavariyan, Bushehr, Iran, vlag: Iran.
4-2014 te Hamriya Port, Sharjah in zinkende toestand, daarna
het schip leeggepompt en de situatie onder controle gebracht.
6-2014 begonnen om ter plaatse (Hamriya Port, Sharjah)
de sleepboot te slopen.
Bron: Scheepsfotoruilbeurs, volgende is op 11 oktober 2014
16 juni 1989 op de Nieuwe Waterweg bij Maassluis
© Teun van der Zee