Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart
Tewaterlating 21 december 2004

Sleepboot verliest sleep op Noordzee

Rond 21.05 uur op 21 oktober 2014 meldde de sleepboot 'En Avant-20'
dat het zijn sleep had verloren op ca. 70 km NW van Den Helder.
De sleep bestaat uit een 135 mtr lange bak geladen met 15000 ton stenen.

De bak is op drift gegaan en bedreigde twee platformen.
Het Kustwachtcentrum Den Helder heeft de Kustwacht sleepboot 'Ievoli Amaranth' direct naar de incident positie gestuurd en zal rond 00.30 uur ter plaatse zijn.

De bak, die door de sleepboot 'En Avant-20' werd verloren op de Noordzee, vormt momenteel geen gevaar meer voor de platformen

UPDATE op 22 oktober 2014 om 13.00 uur

Het is de Kustwacht nog niet gelukt om een op drift geraakte bak op de Noordzee vast te maken aan een sleepboot. De 135 meter lange bak raakte gisteravond los van een sleper door de noordwesterstorm.

De bak met 15.000 ton stenen drijft 20 kilometer ten westen van Texel, maar vormt volgens de Kustwacht geen gevaar voor de scheepvaart.

Er wordt geprobeerd om een sleepverbinding te maken tussen de bak en een boot, maar dat is nog niet gelukt.

Bron: Nederlandse Kustwacht

Woensdag 22 oktober 2014 de 'En Avant 20' met bak stenen
die ze tijdens de storm van vannacht verloor

Op de foto's ligt de sleper bij de bak, met buiten beeld
de kustwachtsleper 'Ievoli Amaranth'

Het geheel loopt momenteel Schulpengat bij Den Helder aan

© FLYING FOCUS luchtfotografie

FF1124

EN AVANT 20
Bouwjaar 2006, imonummer 9408645, roepnaam PCUZ
Eigenaar Rederij T. Muller, Dordrecht
19 december 2006 (GL) opgeleverd door
Lindenau G.m.b.H. Schiffswerft & Maschinenfabrik, Kiel (S255)
als CLAUS aan J. Johannsen & Sohn e.K., Lübeck.
448 BRT, 134 NRT, 254 DWT,
32,00 (29,71) x 11,00 x 5,25 x 4,250 meter,
3.680 kW, 2 x A.B.C. 8MDZC, Anglo Belgian Corporation N.V., 12 kn

UPDATE 18.20 uur

Er is besloten om de sleep naar IJmuiden te brengen.
Daar zal het naar verwachting morgenochtend om 09.00 uur zijn.

Voordat het IJmuiden binnen loopt zal, getracht worden de gebroken sleepspruit, die nog aan de barge hangt binnen te halen, waarna het geheel met behulp van havensleepboten naar binnen gebracht wordt.

FF1133