Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart
Tewaterlating 21 december 2004
silverash--(tjisondari)


Gespot als 'Silverash', de latere

TJISONDARI
Eigenaar Kon. Java-China Paketvaart Lijnen N.V., Amsterdam
Bouwwerf J.L. Thompson & Sons Ltd., Sunderland / 555
Bouwjaar 1926
Grt 5447
Nrt 3129
Dwt 9255
Lengte 134,11 meter
Breedte 17,75 meter
Holte 11,68 meter
Vermogen 3600 pk
Snelheid 13,5 knoop
Roepnaam PHZQ
Tewater 10-06-1926
Proefvaart 00-09-1926
Indienst 23-08-1955

Eerst
1926 / Silverash

Mutatie
2 juli 1957 gearriveerd voor de sloop te Hong Kong

silverash-(tjisondari)

Terug naar • KOOPVAARDIJ

Thuishaven Dordrecht

14 april 2014 op het Noordzeekanaal
onderweg naar de Afrikahaven, Amsterdam

BIT OKTANIA
Bouwjaar 2004, imonummer 9284647, grt 9503
Eigenaar Capricorn B.V., Dordrecht
Manager Tarbit Tankers Services B.V., Dordrecht
Gebouwd Shanghai Edward Shipbuilding Co. Ltd. / 128
LxBxH 134.80 x 21.60 x 11.50 meter
Vermogen 8568 pk, snelheid 15.0 knoop, roepnaam PCAN

© Marcel Coster COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE

042

046

Hollandse ontmoeting

14 april 2014 op het Noordzeekanaal de 'Vantage' en 'Fiorano'

© Marcel Coster COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE

031

036

Voormalige Bothniaborg

14 april 2014 op de Nieuwe Waterweg bij Rozenburg

HAV SUND
Bouwjaar 1991, imonummer 8817382, gt 1999
Eigenaar Frakt & Sandsoelan Sp/F, vlag Faeroe Islands
Gebouwd B.V. Scheepswerf "Ferus Smit", Foxhol / 258
LxBxH 82.04 x 12.57 x 5.60 meter
Vermogen 2202 pk, snelheid 11.5 knoop

© Henk Jungerius

Hav-Sund-10


De voormalige Nederlandse BOTHNIABORG
van C.V. Scheepvaartonderneming Bothniaborg, Delfzijl
(Wagenborg Shipping B.V.)
December 2003 eigenaar Bothniaborg B.V., Delfzijl
20 januari 2004 herdoopt WESTERBORG
26 september 2005 eigenaar
C.V. Scheepvaartonderneming Westerborg, Delfzijl

24 januari 2006 gearriveerd te Bolnes, herdoopt Maple
van Maple Shipping Ltd., St. John's (VW Nyki Shipping B.V.)
April 2008 verkocht Noorwegen, herdoopt Myrås
27 juni 2013 verkocht, herdoopt Hav Sund

Hav-Sund-23

2x Landfall naar zee

14 april 2014 kort na elkaar op de Nieuwe Waterweg bij Maassluis

NEPTUN 10
Bouwjaar 2010, imonummer 9568615, grt 498
Eigenaar Dutch Towing Company B.V., Gibraltar
Manager Landfall Marine Contractors B.V., Ridderkerk
Gebouwd Zengshan Jinhui Ship Repair &
Building Factory Co. Ltd. / JH2006
LxBxH 40,00 x 11,80 x 4,60 meter
Vermogen 4052 pk, snelheid 12.0 knoop, roepnaam ZDJQ8

© Henk van der Heijden

NEPTUN_10 @ HenkvdHeijden (1)

NEPTUN_10 @ HenkvdHeijden (2)

NEPTUN_10 @ HenkvdHeijden (3)


NEPTUNE MARINER
Bouwjaar 2007, imonummer 9481037, grt 499
Eigenaar Dutch International Towing Company B.V., Gibraltar
Manager Landfall Marine Contractors B.V., Ridderkerk
Gebouwd South China Shipyard, Guangdong Province / 181
LxBxH 42.00 x 11.00 x 4.90 meter
Vermogen 3206 pk, snelheid 12.0 knoop, roepnaam ZDIW8

NEPTUNE_MARINER @ HenkvdHeijden (1)

NEPTUNE_MARINER @ HenkvdHeijden (2)

NEPTUNE_MARINER @ HenkvdHeijden (3)

Delfzijl vandaag

14 april 2014 aan de W & B terminal Handelshaven

KATRIN
Bouwjaar 1996, imonummer 9155987, grt 3199, roepsein 9HA3001
Eigenaar Hansa Shipping Ltd., Valletta, Malta
Manager Hansa Ship Management OÜ
Gebouwd B.V. Scheepswerf "Waterhuizen" J. Pattje / 400
LxBxH 98.84 x 13.80 x 5.74 meter
Vermogen 3181 pk, snelheid 12.5 knoop

De voormalige Nederlandse EEMSDIEP
van Scheepvaartonderneming ms Eemsdiep C.V., Groningen
(Feederlines B.V.)
11 juli 2008 (e) verkocht aan Eemsdiep B.V. Groningen,
in beheer bij Feederlines B.V.
2 maart 2012 (GL) herdoopt KATRIN

© Bert Romeling

Katrin-14-4-2014


14 april 2014 in de Handelshaven,
ze kwam van Limerick (Ierland)

MEREL V
Bouwjaar: 2005, imonummer: 9279056, gt: 2409
Eigenaar: C.V. Scheepvaartonderneming Veltman, Hellevoetsluis
(H. Veltman)
Beheer: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
Casco: Shipyard Leda D.O.O., Korçula (Kroatië)
Gebouwd: Scheepswerf Peters B.V., Kampen / 1006
LxBxH: 82,50 x 12,50 x 8,00 meter
Vermogen: 1698 pk, snelheid: 11,5 knoop, roepnaam: PHDK

© Bert Romeling

Merel-V-14-4-2014


14 april 2014 meerde af bij de JPB logistics

STOLT SHEARWATER
Bouwjaar: 1998, IMO: 9148958, MMSI: 319402000
Lengte x Breedte: 96 m x 16 m
Gross Tonnage: 3811, Waterverplaatsing: 5498 t
Vlag: Cayman Is [KY], Roepnaam: ZCRD9
Eigenaar: DS-Rendite-Fonds Nr 99 CFS
GmbH & Co Produktentanker KG
Beheer: Stolt Tankers B.V., Rotterdam

© Bert Romeling

Stolt-Shearwater-14-4-2014-

Stolt-Shearwater-

Thuishaven Delfzijl

14 april 2014 uitgaand op de Nieuwe Waterweg bij Maassluis
met bestemming Gdynia

DIAMANT
Bouwjaar: 2012, imonummer: 9518268, gt: 3739
Eigenaar: C.V. Scheepvaartonderneming Diamant, Delfzijl
Beheer: Wagenborg Shipping B.V.
Gebouwd: Peters Shipyard B.V., Kampen / 1104
LxBxH: 99,99 x 13,35 x 9,10 meter
Vermogen: 2448 pk, snelheid: 12,0 knoop, roepnaam: PCNK

© Henk Jungerius

Diamant-1

Diamant-4

Passage Rozenburg

14 april 2014 inkomend op de Nieuwe Waterweg
met bestemming Moerdijk

MARNEDIJK
Bouwjaar: 2006, imonummer: 9339026, gt: 6384
Eigenaar: Marlow Navigation Co. Ltd., Limassol
Gebouwd: Mawei Shipbuilding Ltd. / 4379
LxBxH: 129,20 x 20,60 x 10,80 meter
Vermogen: 9782 pk, snelheid: 17,5 knoop

© Henk Jungerius

Marnedijk-13

Marnedijk-24

Thuishaven Dordrecht

14 april 2014 op het Kieler kanaal bij Fischerhuette

LUCY ESSBERGER
Bouwjaar: 1997, imonummer: 9140827, gt: 3726
Eigenaar: Wieldrecht Shipping B.V., Dordrecht
Beheer: Essberger Tankers B.V.
Gebouwd: ENVC-Estaleiros Nav. de Viana do Castelo / 193
LxBxH: 99,90 x 16,50 x 8,30 meter
Vermogen: 4476 pk, snelheid: 14,0 knoop, roepnaam: PCDJ

lucy_essberger06a

Harlingen vandaag

14 april 2014 bij Shipdock B.V. voor 'knippen en scheren'

DAGNA
Bouwjaar 2005, imonummer 9313802, grt 3990
Eigenaar Rederij van Dijk, Westerbork (H. van Dijk)
Manager Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
Gebouwd Scheepswerf Ferus Smit B.V., Westerbroek / 360
LxBxH 110.78 x 14.00 x 8.13 meter
Vermogen 3595 pk, snelheid 14.0 knoop, roepnaam PHDE

© Leo Colman

DAGNA---imo-9313802----14-0
7 april 2014 bij Øksenvågen

BIOSTAR
Bouwjaar 2000, imonummer 9226176, gt 1461
van Biostar AS, Svolvaer, Noorwegen, roepnaam LDBB
Casco gebouwd Rechytskiy Sudostroitelny Zavod Rechytska
Afgebouwd bij Damen Shipyards Bergum B.V., Bergum / 9986

© Henk de Winde

BIOSTAR---Øksenvågen-©Henkd

Dit is de voormalige Nederlandse AEGIR
van C.V. Scheepvaartonderneming Aegir, Harlingen (Y.M. Feenstra)
21 oktober 2005 verkocht, herdoopt BREMER VICTORIA
van ms Grovehoern Briese Schiffahrts GmbH & Co. KG, Leer
8 maart 2012 (e) verkocht aan Biostar AS, Svolvaer, Noorwegen
Juni 2012 (e) herdoopt BIOSTAR

BIOSTAR---Øksenvågen

Herdoopt

SKUTSKÄR
Bouwjaar 1989, imonummer 8819720
28-11-1989 opgeleverd door van der Giessen-de Noord B.V. (945)
aan Van Nievelt, Goudriaan & Co. B.V., Rotterdam,
roepsein PHMW. 4.059 GT, 2.097 NT, 6.275 DWT, 253 TEU,
G 6.800 M3, B 6.876 M3. 12 kn.
99,55 (93,30) x 17,00 x 8,51 x 6,520 meter.
3.275 kW, Normo BRM8, Bergen Diesel AS, Bergen.

1993 verkocht aan Coldstream Merchant N.V., Willemstad-N.A.,
in beheer bij Wagenborg Shipping B.V.,
herdoopt COLDSTREAM MERCHANT.
8-1996 verkocht aan Ahlmarco N.V., Willemstad-N.A.,
in beheer bij Barber Ship Management A/S,
herdoopt SAXEN, roepsein PJOS.
23-1-2006 (e) onder de Nederlandse vlag gebracht,
thuishaven: Rotterdam, roepsein PBCO.
17-12-2008 thuishaven: Madeira, vlag: Portugal, roepsein CQMO.

17-2-2011 (e) verkocht aan Aspam Sun Shipping Inc., Panama,
in beheer bij IND-AUST Maritime Pvt. Ltd., Mumbai,
2-2011 herdoopt ASPAM SUN.

3-2014 verkocht aan Ocean Aqua Shipping Inc., Panama,
in beheer bij Auburn Shipmanagement JLT, Dubai,
3-2014 herdoopt OCEAN AQUA.

Bron: Scheepsfotoruilbeurs, volgende is op 11 oktober 2014

14 december 2010 de SAXEN te IJmuiden via het Noorderkanaal
naar de Middensluis met latere bestemming Amsterdam

© Marcel Coster COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE

010

In de problemen

RNLI boats attending disabled cargo ship off Skerrvore

On Apr 12, 2014, just before 10.30 a.m. the Stornoway
Coastguard was alerted by VHF to the "Wilson Gdynia"
which had lost steerage enroute from Muuga to Fallafoss
approximately 20 miles west of Skerryvore Lighthouse,
South West of Tiree.

The Stornoway Coastguard located the vessel, and the Barra RNLI
lifeboat was launched at 11.37 a.m.
The lifeboat remained on standby.
The eight crew members remain on board the cargo vessel.

The vessel was transporting wood chips.
The Tobermory RNLI lifeboat
launched shortly after 6 p.m. to take over from Barra Island
lifeboat. The cargo ship had power but lost steerage and was
drifting 20 miles west of the remote lighthouse at Skerryvore
in winds if six beaufort and in seven metre seas.

A tug was being despatched from Aberdeen to tow the vessel to
safety but was not expected to be on scene until later on Apr 13.

Given that the ship was drifting in a north westerly direction
and was not in danger of encountering any hazards at present,
the Stornoway Coastguard stood down the Tobermory lifeboat at
daybreak. | Bron vesseltracker.com 13-4-2014

DUTCH SEA
Bouwjaar 1993, imonummer 9056064, 11-3-1993 kiel gelegd,
23-7-1993 te water gelaten, 1-1994 proefvaart en opgeleverd
door Slovenske Lodenice A.G., Komarno (2920) als VILM
aan Deutsche Seereederei Küstenmotorschiffahrtsges.m.b.H.,
Rostock-Duitsland, in beheer bij F. Laeisz G.m.b.H., 2.514 BRT.

1997 verkocht aan Acadian Patriot Shipping Co. Ltd., Limassol
in beheer bij Marlow Navigation Co. Ltd., Limassol,
29-8-1997 herdoopt GATA BAY.

1998 verkocht aan C.V. m.s. Dutch Harbour Sea, Rotterdam,
in beheer bij Rederij Wessels B.V.
voor Wessels Bereederungsgesellschaft.m.b.H.,
17-12-1998 herdoopt DUTCH SEA.
22-12-2003 thuishaven en vlag: St. John’s-Antigua & Barbuda.

4-2004 verkocht aan Wilson Ship Management AS, Bergen.
13-2-2005 gearriveerd te Rotterdam,
overgedragen aan Caiano Shipping AS, Bridgetown-Barbados,
in beheer bij Wilson Shipowning AS, Bergen,
14-2-2005 te Rotterdam herdoopt WILSON GDYNIA.

19-5-2010 (e) in beheer bij Wilson Shipowning AS, Bergen
en Wilson Ship Management AS, Bergen.
5-2011 (e) verkocht aan Wilson Ship Management AS, Bergen,
Bridgetown-Barbados, in beheer bij Wilson Shipowning AS, Bergen
en Wilson Ship Management AS, Bergen.

Bron: Scheepsfotoruilbeurs, volgende is op 11 oktober 2014

Eerder als WILSON GDYNIA
uitgaand op de Nieuwe Waterweg bij Maassluis

© Koos Goudriaan

1wilson_gdynia4_94_2506gt_imo_90560

Beheer vanuit Groningen

13 april 2014 in de Frisohaven, Rotterdam

LINGEDIEP
Bouwjaar 2008, imonummer 9421075, grt 5598
Eigenaar Lingediep Shipping Co. Ltd., Monrovia, Liberia
Manager Feederlines B.V., Groningen
Gebouwd Nanjing Huatai Shipyard Co. Ltd. / 50404
LxBxH 123.00 x 18.47 x 9.00 meter
Vermogen 4080 pk, snelheid 11.5 knoop, roepnaam A8ZO6

© Jan Scheurwater

lingediep-sb-sa-monrovia

Passage Rozenburg

13 april 2014 inkomend op de Nieuwe Waterweg

TEXELBANK
Bouwjaar 1992, imonummer 9060699, grt 321
Eigenaar Smit Harbour Towage Rotterdam B.V., Rotterdam
Gebouwd Saint Malo Navale, St. Malo / 615
LxBxH 30.60 x 9.95 x 4.02 meter
Vermogen 3340 pk, snelheid 12.0 knoop, roepnaam PHXY

© Jack Bouman HAVENKADE

13-04-2014-002

13-04-2014-005

Beheer vanuit Sas van Gent

17 maart 2014 op de Thames

LS CHRISTINE
Bouwjaar: 2007, imonummer: 9302009, gt: 5729
Eigenaar: Blue Chemicals B.V., Gibraltar
Beheer: Lauranne Shipping B.V., Sas van Gent
Gebouwd: Yardimci Shipyard, Tuzla / 19
LxBxH: 125,20 x 18,00 x 8,40 meter
Vermogen: 6685 pk, snelheid: 15,0 knoop

© Julian Jager

LS-Christine-maart2014-(1)

LS-Christine-maart2014-(2)

Bestemming Amsterdam

13 april 2014 op het Noordzeekanaal

ZEELAND
Bouwjaar 1982, imonummer 8117483, grt 252
Eigenaar WijsmullerHarbour & Coastal Tugs B.V., IJmuiden
Gebouwd Tille Scheepsbouw B.V., Kootstertille / 228
LxBxH 28.81 x 9.32 x 3.75 meter
Vermogen 2400 pk, snelheid 12.0 knoop, roepnaam PIWQ

© Marcel Coster COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE

zeeland 14april2014 (2)

zeeland 14april2014 (1)


SVEZIA
Bouwjaar 1988, imonummer 8521141, grt 198
Eigenaar Svitzer Amsterdam B.V., IJmuiden
Gebouwd Cant. Navale "Ferrari" S.p.A., La Spezia / 56
LxBxH 26.85 x 9.56 x 5.37 meter
Vermogen 3087 pk, snelheid 12.0 knoop, roepnaam PHAK

1995 in beheer bij Kotug B.V., ingezet te Rotterdam.
1999 verkocht aan Kotug Vier B.V., Rotterdam,
in beheer bij Kotug Int. B.V., Rotterdam, roepsein PHAK,
26-4-1999 in de vaart als ZP SVEZIA.
2004 in beheer bij Kotug Europe B.V., Rotterdam.
3-4-2005 in de vaart als SVEZIA.

2011 verkocht aan Sleepdienst B. Iskes & Zoon B.V., IJmuiden,
Eigenaar Svezia Tug B.V., IJmuiden
in beheer bij Iskes Towage & Salvage B.V., IJmuiden.

2014 verkocht aan Svitzer Amsterdam B.V.,
11-4-2014 om 12.30 uur officieel overgedragen,
t.b.n. SVITZER SVEZIA

Svitzer Svezia 13april2014 (1)

Thuishaven Harlingen

13 april 2014 in droogdok bij Damen, Schiedam

ENERGIZER
Bouwjaar: 2004, imonummer: 9299501, gt: 7642
Eigenaar: ms "Energizer" Bewaarder B.V., Harlingen
Beheer: JR Ship Management B.V.
Gebouwd: Daewoo Mangalia Heavy Industries S.A., Mangalia
(Bodewes Volharding Frisian Shipyard B.V. / 553)
LxBxH: 134,65 x 21,50 x 9,30 meter
Vermogen: 9782 pk, snelheid: 18,0 knoop, roepnaam: PHAS

© Wim Korndörffer

ENERGIZER---cf



Gespot

13 april 2014 bij Huisman in de Wiltonhaven POLAR ONYX
wordt daar verder afgebouwd

© Wim Korndörffer

POLAR-ONYX---offsh