Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart
Tewaterlating 21 december 2004

Afgemeerd

24 april 2014 aan de Holland Amerika Lijnkade, Rotterdam
voor overdracht en/of doop?

ANITA
Bouwjaar 2013, imonummer 9479577, grt 1767
Eigenaar Vertom UCS mv Antita B.V., Rotterdam
Manager Vertom Scheepvaart- & Handelmaatschappij B.V.
Casco České Loděnice A.S.
Gebouwd Damen Shipyards Bergum B.V., Bergum / 9380
LxBxH 87.50 x 11.30 x 4.15 meter
Vermogen 1500 pk, snelheid 10.5 knoop, roepnaam PBAV
Aanvankelijk UNION BRONZE van Union Transport Group Plc (UK)

© Jan Scheurwater

Anita-sb-sa-Rotterdam

Rijnmond

Sinds kort een manier erbij om een rondvaart door de havens
van Europoort te maken.
Vandaag een twee uur durende rondvaart gemaakt vanaf
de Maeslantkering naar de 2e Maasvlakte aan boord van
de PRINSENLANDER (ex HENRY DUNANT).

Afvaarten maandag t/m vrijdag 10.30 - 12.45 - 15.00 uur,
mits er minimaal 15 passagiers zijn.
Zaterdag + zondag + feestdagen 11.30 - 13.35 - 16.00 uur.
www.rondvaarteuropoort.nl

© Kees Torn

PRINSENLANDEN


Vanaf de PRINSENLANDER op de Nieuwe Waterweg,
ANITA en SHANTI inkomend t.h.v de Maeslantkering,
SC AMETHYST uitgaand naast de FLOTTBEK ,
CAP SAN NICOLAS in de Yangtzehaven bij Euromax,
De nog lege Prinses Amaliahaven op Maasvlakte 2,
SD STINGRAY assisteerde MSC MANU bij vertrek Europahaven

© Kees Torn

ANITA

SHANTI

SC AMETHYST

CAP SAN NICOLAS a

Prinses Amaliahaven

Voormalige Emmagracht

24 april 2014 te IJmuiden onderweg naar de Monnickendamkade

MITIQ
Bouwjaar: 1995, imonummer: 9081306, brt: 8448
Eigenaar: Transport Mitiq Inc., Amsterdam
(Nunavut Eastern Arctic Shipping)
Beheer: Spliethoff's Bevrachtingskantoor B.V., Amsterdam
Gebouwd: Frisian Shipyard Welgelegen B.V., Harlingen / 503
LxBxH 137.16 x 19.02 x 11.65 meter
Vermogen 7382 pk, snelheid 14.5 knoop, roepnaam PDYX

© Marcel Coster COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE

019

De voormalige Nederlandse EMMAGRACHT
van Rederij Emmagracht, Amsterdam
(Spliethoff's Bevrachtingskantoor B.V.),
5 juli 2013 overgedragen en herdoopt

023

Harlingen vandaag

24 april 2014 bij Shipdock B.V.,
de 'Dagna' weer bladen aan de schroef,
'Gerhard G' reparatie roer en schroef en 'ST 27' werk aan roer

© Leo Colman

DAGNA---imo-9313802----24-0


24 april 2014 in de haven aardappels laden voor Riga

LADY OLGA
Bouwjaar: 1994, imonummer: 9085481, gt: 2561
Eigenaar: B.V. Beheermaatschappij Lady Olga, Delfzijl
Beheer: Wijnne & Barends B.V.
Gebouwd: Niestern Sander B.V., Delfzijl / 804
LxBxH: 87,96 x 12,58 x 5,31 meter
Vermogen: 2508 pk, snelheid: 12,5 knoop, roepnaam: PGMB
26 augustus 2010 onder vlag Rusland gebracht
20 november 2012 (e) onder Nederlandse vlag gebracht

© Leo Colman

LADY-OLGA----imo-9085481---

Hollandse ontmoeting

24 april 2014 in de haven van Oulu, Zweden

MARIETJE ANDREA
Bouwjaar: 2009, imonummer: 9361134, gt: 5418
Eigenaar: Danser Van Gent M.A. C.V., Delfzijl
Beheer: Wagenborg Shipping B.V.
Gebouwd: Barkmeijer Shipyards B.V., Stroobos / 319
LxBxH: 126,13 x 15,20 x 9,50 meter
Vermogen: 4160 pk, snelheid: 14,0 knoop, roepnaam: PBWR

© Gerrit de Vries aan boord mv 'Emma'

11

12

Aankomst

23 april 2014 te IJmuiden onderweg naar de Leonarduskade

VOS SATISFACTION
Bouwjaar: 2007, imonummer: 9352224, gt 1499
Eigenaar: DSV I Express B.V., Breskens
Beheer: Vroon Offshore Services B.V.
Gebouwd: ABG Shipyard Ltd., Surat (India) / 241
LxBxH 61.00 x 15.80 x 7.00 meter
Vermogen 4850 pk, snelheid 13.0 knoop, roepnaam PHKK

© Ruud Coster COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE

009

010

Beheer vanuit Werkendam

8 april 2013 op de Thames

ARA ATLANTIS
Bouwjaar 2007, imonummer 9354375, grt 9962
Eigenaar Ara Atlantis Shipping B.V., Gibraltar
(J. van Berchum)
Manager Ara Ship Management B.V., Werkendam
Gebouwd J.J. Sietas K.G. Schiffswerft GmbH & Co. / 1236
LxBxH 134.44 x 22.50 x 11.30 meter
Vermogen 11424 pk, snelheid 18.5 knoop

7 mei 2008 in dienst als ARA ATLANTIS
24 april 2009 herdoopt als EMILY BORCHARD
26 januari 2014 (GL) herdoopt als ARA ATLANTIS

© Julian Jager

Ara Atlantis jj april2014 (2)

Ara Atlantis jj april2014 (1)

Verkocht

April 2014 via Silenroc Chartering & Trading
verkocht aan Nigeriaanse belangen (informatie Piet Sinke)

RETRIEVER
Bouwjaar 1982, imonummer 8106991, grt 1533
Eigenaar Heerema Shipping 4 B.V., Rotterdam
Manager Heerema Marine Contractors B.V., Leiden
Gebouwd Niestern Sander B.V., Delfzijl / 508
LxBxH 60.46 x 15.32 x 6.28 meter
Vermogen 12001 pk, snelheid 14.5 knoop, roepnaam PBQN

© Jack Bouman HAVENKADE

Retriever--01-imo-8106991--


HUSKY
Bouwjaar 1978, imonummer 7708974, roepnaam PBQM
Eigenaar Heerema Shipping 5 B.V., Rotterdam
Manager Heerema Marine Contractors S.A., Leiden
Gebouwd bij Appingedam Niestern Delfzijl B.V. / 497

© Marcel Coster COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE

In oude thuishaven

23 april 2014 in de haven van Harlingen

TASMAN
Bouwjaar: 2007, imonummer: 9361342, gt: 2999
Eigenaar: Rederij Tasman V.o.f., Harlingen
(B. Broersma & A.R. Brouwer)
Beheer: Amasus Shipping B.V., Delfzijl
Gebouwd: B.V. Scheepswerf "Ferus Smit", Foxhol / 377
LxBxH: 89,78 x 14,00 x 7,50 meter
Vermogen: 3590 pk, snelheid: 13,5 knoop
Roepnaam: PFBO, indienst: 30 november 2007
Mei 2011 (e) vlag Gibraltar, roepnaam ZDKI2

Tasman

Thuishaven Zwijndrecht

23 april 2014 op de Nieuwe Waterweg bij Maassluis-west

GEPKE III
Bouwjaar 1957, imonummer 8332459, grt 51
Eigenaar Verschoor Sleepdienst V.O.F., Zwijndrecht
(A. Verschoor & C.J. Advokaat)
Gebouwd Scheepswerf W. van Goor, Monnickendam / 562
LxBxH 19.30 x 5.11 x 1.84 meter
Vermogen 920 pk, snelheid 10.0 knoop

© Frans de Lijster

Gepke III, 23-4-2014

Thuishaven Rotterdam

13 april 2014 komend uit de Botlek op de Nieuwe Waterweg

COBALTWATER
Bouwjaar: 2006, imonummer: 9366744, gt: 3561
Eigenaar: Cobaltwater Beheer B.V., Rotterdam
Beheer: Clearwater Group B.V., Alblasserdam
Gebouwd: Aykin Shipyard, Tuzla / 11
LxBxH: 99,98 x 16,00 x 8,20 meter
Vermogen: 4076 pk, snelheid: 15,0 knoop, roepnaam: PHGO

© Wim Korndörffer

COBALT-WATER---Imo

COBALT-WATER-

Achttien schepen per week gesloopt

Volgens Lion Shipbrokers uit Athene werden er in het eerste
kwartaal van dit jaar 231 zee schepen gesloopt.
Dat zijn er gemiddeld achttien per week.

Voor het eerst sinds 2006 behoren de containerschepen weer tot
de categorie van meest gesloopte schepen.
Het ging om 55 eenheden, tegenover 54 conventionele schepen,
45 tankers en 42 bulkschepen.

Het verschroten van oude tonnage blijft een Aziatische
aangelegenheid. Op de sloopstranden in India werden in de eerste
drie maanden van dit jaar 85 zeeschepen afgebroken.
Bangladesh ontmantelde 49 schepen en China, Turkije en Pakistan
namen er respectievelijk 36, 26 en 19 voor hun rekening. | Trends