Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart
Tewaterlating 21 december 2004

Iskes in actie

17 augustus 2014 te IJmuiden de 'Pollux' en 'Hercules'
onderweg naar de Kotterkade met de

TAMA STAR
Bouwjaar: 1987, imonummer: 8517358, gt: 6579
Eigenaar: Tama Star Shipping Co. Ltd., Nassau
Beheer: Seatrade Groningen B.V.
Werf: Nipponkai Haevy Industries Co. Ltd. / 240
Loa 145.55 m x B 18.70 m x D 6.20 m
Motor B & W Type 6L50MC, 6841 kW
Ex namen: 'Tama Star' 1987-1992, 'Bulan' 1992-1993

© Marcel Coster COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE

026

Delfzijl vandaag

17 augustus 2014 bij de bouwwerf met mv 'Kelt'

KROONBORG
In aanbouw Kon. Niestern Sander B.V., Delfzijl
Een Walk-to-Work offshoreschip, oplevering begin 2015
Imonummer 9704867, bouwnummer 848, gt 3570, dwt 2487

© Simon Tuik

003


17 augustus 2014 aankomst komende van Antwerpen,
meerde af bij JPB logistics

BITFLOWER
Bouwjaar 2003, imonummer 9263930, gt 4936
Eigenaar Tarbit Shipping AB
Vlag Zweden [SE], roepnaam SBJE
Lengte x breedte 116 m x 18 meter
Bouwwerf Bijlsma Shipyard B.V., Lemmer (694)

© Bert Romeling

Bitflower-17-8-2014-(1)

Bitflower-17-8-2014-(2)

Brand op sportvissersschip

Het historische sportvissersschip Sirius' is in de nacht
van zaterdag op zondag door brand getroffen in de binnenhaven
van Stellendam.

De oude coaster uit 1927 is later omgebouwd tot pleziervaartuig
De brand begon rond twee uur 's nachts in de stuurhut.

De brandweer had moeite het vuur onder controle te krijgen.
Het schip dreef langzaam het water op omdat het vuur de trossen
had doorgebrand, dit meldt rijnmond.nl

Met een hoogwerker op de kant en hulp van de KNRM op het water
was het vuur rond drie uur onder controle.
Er vielen geen gewonden, niemand was aan boord tijdens de brand.

Het schip ligt ondertussen weer aan de kade, de opbouw van het schip
is compleet afgebrand.
De brandweer vermoedt dat er sprake is van kortsluiting.

Het schip overleefde eerder ook al een brand.
Dat gebeurde nadat het vaartuig tijdens de Tweede Wereldoorlog was
gevorderd door de Duitse bezetter, die het gebruikte als duikschip.

Tijdens een brand op de Rotterdamse Willemskade vloog het schip ook
in brand. De brandschade schade bleef tijdens de oorlogsjaren beperkt.

De 'Sirius' liep tijdens de oorlogsjaren ook diverse keren aan
de grond. Het schip werd veel gebruikt voor uitjes op het water zoals
een personeelsuitje of een dagje vissen op de Noordzee. RTV Rijnmond

Gebouwd als

EUROPA
Bouwjaar 1927, imonummer 5330163, grt 191
Eigenaar Huizinga Zeevaart Mij. N.V., Groningen (T. Tammes)
Gebouwd N.V. Noord-Nederlandsche Scheepswerven / 51
LxBxH 32.44 x 6.23 x 2.24 meter
Vermogen 135 pk, snelheid 8.0 knoop

1935 als SIRIUS van E. Sloots, Groningen
1960 eigenaar Chr. Vos, Groningen
1969 eigenaar Ripmeester & Co. N.V., Rotterdam
1970 eigenaar Chr. Vos, Groningen

1981 omgebouwd tot sportvissersvaartuig

26 juni 2014 de SIRIUS op de Nieuwe Waterweg bij Maassluis

© Hannes van Rijn

Sirius---IMO-5330163-hvr

Thuishaven Groningen

16 augustus 2014 op het Noordzeekanaal t.h.v. Snowplanet
onderweg vanaf Amsterdam naar Immingham

FLINTERHAVEN
Bouwjaar 1997, imonummer 9155901, grt 4368
Eigenaar BBS Bulk II KS, Groningen
Manager Flinter Shipping B.V., Barendrecht
Gebouwd B.V. Scheepswerf "Ferus Smit", Foxhol / 312
LxBxH 111.75 x 14.57 x 8.25 meter
Vermogen 4459 pk, snelheid 13.5 knoop, roepnaam PCEU

© Marcel Coster COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE

flinterhaven (1)

flinterhaven (4)

Voormalige Global Taurus

16 augustus 2014 op de Nieuwe Waterweg bij de Maeslantkering

CAROLINE A
Bouwjaar: 2011, imonummer: 9570565, gt 3595
Eigenaar M.E. Marittima Emiliana S.p.A., Catania
Gebouwd: Yizheng Yangzi Shipbuilding Co. Ltd. / 200836001
LxBxH 102,50 (96,50) x 15,20 x 7,20 meter, roepnaam IBGF
3.506 EPK, 2.580 kW, MAN B&W 6L21/31,
ZGPT Diesel H.I. Co. Ltd., Hangzhou, Zhejiang Province, 12 kn.

De voormalige GLOBAL TAURUS
van Global Taurus Shipping Ltd., Gibraltar
Beheer North Sea Tankers B.V.
27 september 2012 (e) beheer Unifleet B.V., Krimpen a/d IJssel
26 november 2012 vanaf Brest gearriveerd 2e Werkhaven, Botlek
27 november 2012 verhaald opleghaven Heuvelman, 's-Gravendeel
16 april 2014 verkocht en herdoopt

© Jan Scheurwater

Caroline-A-v-a-bb-sv-ex-glo

Beheer vanuit Alblasserdam

NORTHSEA LOGIC
Bouwjaar 2007, imonummer 9334301,
17-4-2006 kiel gelegd als URARTIAN,
2-3-2007 opgeleverd Celiktekne Sanayii ve Ticaret A.S., Tuzla (58)
als TROMA aan Mowinckel Tankers AS, Bahamas,
in beheer bij Mowinckel Ship Management AS.
3-2009 vlag: Malta, roepsein 9HWC8.

17-6-2014 (e) verkocht aan North Sea Chemical AS, Alblasserdam,
vlag: Malta,
in beheer bij Clearwater Group, Alblasserdam,
herdoopt NORTHSEA LOGIC.
3.981 GT, 1.824 NT, 5.565 DWT.
109,10 (99,80) x 16,03 x 7,25 x 5,740 meter.

25-6-2014 gearriveerd in de Waalhaven.
31-7-2014 van het Calandkanaal naar een ankerplaats t.h.v.
Scheveningen.

Bron: Scheepsfotoruilbeurs, volgende is op 11 oktober 2014

28 juni 2014 in de Waalhaven te Rotterdam

© Teun van der Zee

teun

Aankomst

8 augustus 2014 op de Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland

THRESHER
Bouwjaar 2007, imonummer 9377951, grt 2294
Eigenaar Chemgas Shipping B.V., Rotterdam
Casco Societa Comerciale Severnav S.A., Turnu-Severin
Gebouwd Breko Scheepsbouw B.V., Papendrecht
LxBxH 99.90 x 11.40 x 6.50 meter
Vermogen 2739 pk, snelheid 16.0 knoop, roepnaam PHGW

© Marcel Coster COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE

thresher (1)

thresher (3)