Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart
Tewaterlating 21 december 2004
duo


Omstreeks 1990 de MULTI SERVICE 300
in de Wilhelminahaven te Schiedam, de voormalige


GLORIA SIDERUM
Bouwjaar 1956, imonummer 7006754, grt 1024
Eigenaar Gloria Navigation Line Company, Monrovia
Manager C. Holscher's Scheepvaartbedrijf N.V., Rotterdam
Gebouwd N.V. Scheepsbouwwerf v/h De Groot & van Vliet, Slikkerveer
LxBxH 56.65 x 20.71 x 4.09 meter
Vermogen 1200 pk, snelheid 10.0 knoop, roepnaam 5LEM

Juni 1969 samengevoegd de Nederlandse coasters
HADA II (1957) van R. Kunst & H. Kunst-Hylkema, Rotterdam &
HERMES (1956) J. Sint, Rotterdam
en omgebouwd tot zware ladingsvaartuig

20 oktober 1982 gestrand ten zuiden van Valencia na krabben ankers
8 november 1982 vlot aan de grond gezet
16 november 1982 na noodreparatie gesleept naar Valencia
December 1982 beschadigd verkocht
6 december 1982 gearriveerd te Cartagena voor verdere reparatie

1983 als MULTI SERVICE 300

1 juli 1993 gearriveerd sloop Amsterdam

Klik op • KOOPVAARDIJ

Voormalige Borndiep

23 september 2014 te IJmuiden onderweg naar de Noordersluis,
komende vanaf Klaipeda en naar de Rijksbinnenhaven 2

KATI
Bouwjaar 1998, imonummer 9173214, gt 3454,
Eigenaar Hansa Shipping Ltd. Valletta, Malta
Casco gebouwd Frisian Shipyard Welgelegen B.V., Harlingen / 508
Afgebouwd Pattje Shipyards B.V., Waterhuizen / 401
LxBxH 106.64 x 13.80 x 7.40 meter
Vermogen 3589 pk, snelheid 13.0 knoop, roepnaam 9HA2779

© Marcel Coster COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE

kati (1)

De voormalige Nederlandse BORNDIEP
van Beheermaatschappij ms Borndiep B.V., Groningen
in beheer bij Feederlines B.V., Groningen
van oplevering 28 februari 1998 t/m 28 juli 2002
onder Nederlandse vlag gevaren

29 juli 2002 onder Nederlandse Antillen vlag, roepnaam PJAM
Eind augustus 2009 terug onder Nederlandse vlag,
thuishaven Groningen, roepnaam PBUC

26 april 2011 te Tallinn overgedragen en herdoopt

kati (2)

Afgebouwd in Bergum

23 september 2014 op het Noordzeekanaal t.h.v. Snowplanet
onderweg naar de Minervahaven wachtsteiger

MILADY
Bouwjaar 2006, imonummer 9319430, grt 2545
Eigenaar Briese Schiffahrts GmbH & Co KG ms Nordsee, Gibraltar
Beheer Briese Shipping B.V., Scheemda
Afgebouwd Shipyards Damen Bergum B.V., Bergum, bouwnummer 9360

© Marcel Coster COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE

056

058

Bij de 'Hoek'

23 september 2014 op de Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland

DONGEBORG
Bouwjaar 1999, imonummer 9163697, grt 6235
Eigenaar Dongeborg B.V., Delfzijl
Manager Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
Gebouwd B.V. Scheepswerven Gebr. van Diepen, Waterhuizen / 1042
LxBxH 133.39 x 15.85 x 9.80 meter
Vermogen 7178 pk, snelheid 15.5 knoop, roepnaam PCGD

© Kees Torn

DONGEBORG

Verhalen

23 september 2014, vanmorgen vroeg werd de HERMOD verhaald van Keppel in de Botlek naar het Calandkanaal waar ook de THIALF ligt

KOLGA werd geassisteerd door de SMIT EBRO en SMIT SCHELDE achter,
THAMESBANK en UNION 7 voor

© Kees Torn

THIALF & BALDER

BALDER a

Aankomst

23 september 2014 in Delfzijl, meerde af aan de Handelskade

ABIS BRESKENS
Bouwjaar: 2011, imonummer: 9612545, gt: 2978
Eigenaar: B.V. Beheer ms Abis Breskens, Harlingen
Beheer: Abis Shipping B.V., Harlingen
Gebouwd: Shipkits B.V., Harlingen, bouwnummer 109
LxBxH: 89,95 x 14,00 x 6,80 meter
Vermogen: 2065 pk, snelheid: 12,0 knoop, roepnaam: PCJN

© Bert Romeling

Abis-Breskens-23-9-2014-(1)

Abis-Breskens-23-9-2014-(2)

KVNR Shipping Award

De Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders heeft Van Oord, Vroon en Anthony Veder genomineerd voor de KVNR Shipping Award,
die 6 november tijdens het Maritime Awards Gala wordt uitgereikt.

De KVNR Shipping Award beloont rederijen die bijzondere innovaties hebben gebracht op technisch, sociaal, milieu of organisatorisch gebied.
Uit een totaal van zeven inzendingen heeft de jury gekozen voor:

- Van Oord met de bouw van de 'Aeolus', een modern jack-up barge voor de installatie van windmolens voor de kust die de rederij in eigen beheer heeft afgebouwd.

- Anthony Veder, die zich heeft ingespannen om de impasse rond het gebruik van LNG als maritieme brandstof te doorbreken en het gebruik van LNG voor de shortsea te versnellen.

- Vroon, die een speciale valbeveiliging heeft ontworpen ter voorkoming van ongevallen op containerschepen Lees meer

13 augustus 2014 uit de Merwehaven de Nieuwe Maas op
en ging richting zee

AEOLUS
Bouwjaar 2014, imonummer 9612636, grt 14799
Eigenaar Aeolus B.V., Rotterdam
Manager Van Oord Shipmanagement B.V., Rotterdam
Gebouwd J.J. Sietas Schiffswerft GmbH & Co. K.G., Hamburg / 1221
LxBxH 139,40 x 38,06 x 5,70 meter
Vermogen 18496 pk, snelheid 12 knoop, roepnaam PCRR

© Koos Goudriaan

Aeolus-'14(2)-16700gt-Imo-9

Herdoopt

LEHMANN FJORD
Bouwjaar 1995, imonummer 9116008, gt 2771
Eigenaar ms Milena W. Waller K.G., Willemstad/Curaçao
(Esmeralda Schiffahrts, Hemmoor)
Timecharter Lehmann Schiffahrts G.m.b.H. & Co. K.G., Lübeck
Gebouwd Bodewes Scheepswerf Volharding B.V. / 324
LxBxH 90,20 x 13,59 x 5,69 meter
Vermogen 3210 pk, snelheid 12,5 knoop, roepnaam PJAW

Maart 1995 opgeleverd als GRIFTBORG
voor C.V. Scheepvaartonderneming Griftborg, Delfzijl
(Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl)

30 augustus 2002 verkocht, niet herdoopt
Eigenaar ms Milena W. Waller K.G., Willemstad/NA
Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
10 oktober 2010 vlag Curaçao

6 september 2012 te Stettin (Polen) herdoopt
Beheer bij Lehmann Schifffahrts GmbH & Co. KG

13 september 2014 (V) herdoopt als GRIFTBORG

Eerder op het Kieler kanaal bij Grunental als LEHMANN FJORD

lehmann_fjord02a

26 april 2012 bij aankomst te Delfzijl als GRIFTBORG

© Bert Romeling

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Voormalige Van Gogh

13 september 2014 te Kos

SALAMIS FILOXENIA
Bouwjaar 1975, imonummer 7359400, gt 15402
Eigenaar Mana Shipping Company Ltd., Limassol
Manager Salamis Lines Ltd.
Gebouwd Oy Wärtsilä AB, Turku / 1213
LxBxH 156.27 x 22.05 x 16.31 meter
Vermogen 18006 pk, snelheid 21.0 knoop, roepnaam 5BUY2

© Koos Goudriaan

Salamis-Filoxenia-'75(9)-15

Opgeleverd als GRUZIYA aan Black Sea Shipping Co., Odessa-U.S.S.R.,
1995 ingebracht bij Blasco UK, Monrovia-Liberia,
herdoopt ODESSA SKY, in charter bij OdessAmerican Cruise Co.,
26 augustus 1995 aan de ketting gelegd te Montreal

Augustus 1998 openbaar verkocht aan Gerard van Leest, Barneveld,
1999 verbouwd te Bremerhaven,
27 maart 1999 ingebracht bij Eltek Europe B.V., Barneveld,
thuishaven en vlag: Kingstown-St. Vincent & the Grenadines,
herdoopt CLUB I

December 1999 verkocht aan Martiem & Leasing Ltd., Barneveld,
thuishaven en vlag Kingstown-St. Vincent & the Grenadines,
in beheer bij Club Cruise Enterprise & Traveling Services, Barneveld
(Eltek Europe B.V.), herdoopt VAN GOGH

10 april 2006 thuishaven en vlag Majuro-Marshall Islands,
Juni 2009 op een veiling te Eleusis, Griekenland openbaar verkocht
aan Salamis Lines Ltd., Limassol,
3 augustus 2009 (e) herdoopt SALAMIS FILOXENIA

Salamis-Filoxenia-'75(11)-1
MARGA
Bouwjaar 1967, imonummer 6702624, grt 499
Eigenaar Marga Shipping & Trading Co., San Lorenzo
Manager Vertom Scheepvaart- & Handelmaatschappij B.V., Rotterdam
Gebouwd N.V. Bodewes Scheepswerven, Martenshoek / 490
LxBxH 73.31 x 11.41 x 6.20 meter
Vermogen 1200 pk, snelheid 13.0 knoop

© Jan van Oost Startpagina meer Archief

Marga-1966-2

De voormalige Nederlandse JAN TAVENIER
van N.V. Zeevaartmaatschappij "Zaandam I", Zaandam
(Scheepvaartkantoor J. Tavenier N.V., Zaandam)

1974 als MARGIT
van T.A. Belstra, Rotterdam (Oost Atlantic Lijn B.V.)

Mutatie
1988 / Margit
1992 / Ghina S
1994 / Ghina M
1994 / Albarka
2005 / Albaraka

7 mei 2008 verkocht voor de sloop te Alang, India
10 mei 2008 op het sloopstrand gezet

Als MARGIT, vlag Malta, thuishaven Valletta
op de Nieuwe Waterweg bij Maassluis

© Jan van Oost Startpagina meer Archief

Margit-1966

Margit-1966-2

Gespot

Tijdens het vertrek uit Zeebrugge

EMERALD PRINCESS
Bouwjaar 2007, imonummer 9333151, roepnaam ZCDP8
Eigenaar Princess Cruise Lines Ltd., vlag Bermuda (British)
113.651 gt, basiscapaciteit 3.064 passagiers (3.825 maximaal)

© Julian Jager

20140629 Emerald Princess

20140629 Emerald Princess aft