Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart
Tewaterlating 21 december 2004
Tewaterlating 21 december 2004
Collectie Albert Heino
DRIEBERGEN
Bouwjaar 1953, imonummer 5093844, grt 499
Eigenaar N.V. Zuid-Hollandsche Scheepvaart Maatschappij, Rotterdam
Gebouwd N.V. Scheepswerven Gebr. van Diepen, Waterhuizen / 926
LxBxH 60.97 x 9.05 x 4.17 meter
Vermogen 650 pk, snelheid 11.0 knoop, roepnaam PDTL
Indienst 25-07-1953
Mutatie
1966 / Vines
1972 / Dimitrios
19 december 1978 op reis Piraeus naar Passaro
op 4 mijl ten noorden van Otranto
gestrand en door de bemanning verlaten, later vergaan.
Thuishaven Goes
14 oktober 2014 te Norrköping
ZEELAND
Bouwjaar: 2010, imonummer: 9411771, gt: 2281
Eigenaar: Zeeland Shipping C.V., Goes (M. Verkooyen)
Beheer: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
Casco: Lodenice Nova Melnik s.r.o., Melnik, Tsjechië
Gebouwd: Bijlsma Shipyard B.V., Lemmer / 766
LxBxH: 90,00 x 11,80 x 6,75 meter
Vermogen: 1958 pk, snelheid: 12,0 knoop, roepnaam: PBYI
© Simon de Jong
ZEELAND
Bouwjaar: 2010, imonummer: 9411771, gt: 2281
Eigenaar: Zeeland Shipping C.V., Goes (M. Verkooyen)
Beheer: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
Casco: Lodenice Nova Melnik s.r.o., Melnik, Tsjechië
Gebouwd: Bijlsma Shipyard B.V., Lemmer / 766
LxBxH: 90,00 x 11,80 x 6,75 meter
Vermogen: 1958 pk, snelheid: 12,0 knoop, roepnaam: PBYI
© Simon de Jong
Beheer vanuit Papendrecht
14 oktober 2014 tijdens voorbereiding aanlanding bij Noordwijk van electrakabel van Luchterduinen windmolenpark
NDURANCE
Bouwjaar 2013, imonummer 9632466, grt 7417
Eigenaar Smit International B.V., Limassol
(Boskalis Westminster N.V., Papendrecht)
Manager Smit Vessel Management Services B.V., Rotterdam
Gebouwd Shanghai Zhenhua Heavy Industries Co. Ltd. / ZPMC-1040
LxBxH 99.00 x 30.00 x 7.00 meter
Vermogen 9792 pk, snelheid 11.5 knoop, roepnaam 5BVH3
© • FLYING FOCUS luchtfotografie
NDURANCE
Bouwjaar 2013, imonummer 9632466, grt 7417
Eigenaar Smit International B.V., Limassol
(Boskalis Westminster N.V., Papendrecht)
Manager Smit Vessel Management Services B.V., Rotterdam
Gebouwd Shanghai Zhenhua Heavy Industries Co. Ltd. / ZPMC-1040
LxBxH 99.00 x 30.00 x 7.00 meter
Vermogen 9792 pk, snelheid 11.5 knoop, roepnaam 5BVH3
© • FLYING FOCUS luchtfotografie
KNRM redt het al 190 jaar met vrijwilligers
17 scheepsrampen op 14 oktober 1824 gaven aanleiding tot de oprichting van twee reddingmaatschappijen.
Op 11 november 2014 bestaat de KNRM daardoor 190 jaar.
Een mijlpaal die werd bereikt dankzij twee eeuwen vrijwilligersinzet, gesteund door vrijwillige bijdragen van donateurs.
Het redden van schipbreukelingen was in 1824 geen vanzelfsprekendheid.
Het dorp Huisduinen bij Den Helder verloor dat jaar op 14 oktober zes bewoners, die het waagden de opvarenden van het gestrande fregatschip 'de Vreede' te redden. Hun poging slaagde gedeeltelijk. Tien opvarenden werden gered, maar drie schipbreukelingen en zes redders verdronken.
De collectieve verontwaardiging én bewondering bij ondernemers en notabelen in Amsterdam en Rotterdam leidde tot fondsenwervende acties voor de nabestaanden en de oprichting van een georganiseerd reddingwezen.
De huidige Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij komt voort uit de initiatieven in 1824. • Lees meer
© • FLYING FOCUS luchtfotografie
Op 11 november 2014 bestaat de KNRM daardoor 190 jaar.
Een mijlpaal die werd bereikt dankzij twee eeuwen vrijwilligersinzet, gesteund door vrijwillige bijdragen van donateurs.
Het redden van schipbreukelingen was in 1824 geen vanzelfsprekendheid.
Het dorp Huisduinen bij Den Helder verloor dat jaar op 14 oktober zes bewoners, die het waagden de opvarenden van het gestrande fregatschip 'de Vreede' te redden. Hun poging slaagde gedeeltelijk. Tien opvarenden werden gered, maar drie schipbreukelingen en zes redders verdronken.
De collectieve verontwaardiging én bewondering bij ondernemers en notabelen in Amsterdam en Rotterdam leidde tot fondsenwervende acties voor de nabestaanden en de oprichting van een georganiseerd reddingwezen.
De huidige Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij komt voort uit de initiatieven in 1824. • Lees meer
© • FLYING FOCUS luchtfotografie
Thuishaven Harlingen
10 oktober 2014 te IJmuiden onderweg naar de Kotterkade
ZWERVER III
Bouwjaar 2011, imonummer 9614878, grt 499
Eigenaar HVS Dredging Support B.V., Harlingen
Casco gebouwd te Lovocise, Tsjechië
Gebouwd Scheepswerf Gebr. Kooiman B.V. / 192
LxBxH 35.10 x 15.00 x 4.07 meter
Vermogen 3835 pk, snelheid 11.5 knoop, roepnaam PCLQ
© Ruud Coster • COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE
ZWERVER III
Bouwjaar 2011, imonummer 9614878, grt 499
Eigenaar HVS Dredging Support B.V., Harlingen
Casco gebouwd te Lovocise, Tsjechië
Gebouwd Scheepswerf Gebr. Kooiman B.V. / 192
LxBxH 35.10 x 15.00 x 4.07 meter
Vermogen 3835 pk, snelheid 11.5 knoop, roepnaam PCLQ
© Ruud Coster • COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE
Voormalige Kielgracht
27 september 2013 van Vladivostok naar Otaru
17 oktober 2013 nadat het anker ging krabben gestrand
Dobrpye Nachalo Bay, Rusland in de Japanse Zee
(ten oosten van Vladivostok), geabandonneerd en CTL verklaard
LIVADIA
Bouwjaar 1984, imonummer 8401248, roepnaam UBYG2
gebouwd bij Miho Zosensho K.K., Shimizu / 1234
van Halewood Shipping Inc., Vanino
in beheer bij Azia Shipping Holdings Ltd., Vladivostok
Dit is de voormalige KIELGRACHT
van C.V. Scheepvaartonderneming Kaapgracht, Amsterdam
(beheer Spliethoff's Bevrachtingskantoor B.V.)
gevaren onder Nederlandse vlag van 1984 t/m 2004
17 februari 2004 te Amsterdam overgedragen, herdoopt CORN DIVA
Juli 2007 verkocht, herdoopt LIVADIA vlag Cambodja
Februari 2011 thuishaven en vlag: Vanino-Rusland
26 april 2012 op Yangtze Rivier met bestemming Zhenjiang
© Valerii Agafonov
17 oktober 2013 nadat het anker ging krabben gestrand
Dobrpye Nachalo Bay, Rusland in de Japanse Zee
(ten oosten van Vladivostok), geabandonneerd en CTL verklaard
LIVADIA
Bouwjaar 1984, imonummer 8401248, roepnaam UBYG2
gebouwd bij Miho Zosensho K.K., Shimizu / 1234
van Halewood Shipping Inc., Vanino
in beheer bij Azia Shipping Holdings Ltd., Vladivostok
Dit is de voormalige KIELGRACHT
van C.V. Scheepvaartonderneming Kaapgracht, Amsterdam
(beheer Spliethoff's Bevrachtingskantoor B.V.)
gevaren onder Nederlandse vlag van 1984 t/m 2004
17 februari 2004 te Amsterdam overgedragen, herdoopt CORN DIVA
Juli 2007 verkocht, herdoopt LIVADIA vlag Cambodja
Februari 2011 thuishaven en vlag: Vanino-Rusland
26 april 2012 op Yangtze Rivier met bestemming Zhenjiang
© Valerii Agafonov
TINA H
Bouwjaar 1977, imonummer 7637448, grt 1598
Eigenaar Scheepvaartonderneming Tina B.V., Heerenveen
Manager Holwerda Shipmanagement B.V., Heerenveen
Gebouwd Scheepswerf Barkmeijer Stroobos B.V., Stroobos / 206
LxBxH 81.01 x 14.23 x 6.46 meter
Vermogen 2450 pk, snelheid 12.5 knoop, roepnaam PHYP
Eerst:
1977 / TINA HOLWERDA
1977 / FENJA
1986 / TINA HOLWERDA
eigenaar H. & P. Holwerda, Heerenveen (Scheepvaartkantoor Holwerda)
1987 als FENDA van Scheepvaart Maatschappij Daan B.V., Heerenveen
30 juni 1995 gearriveerd te Rotterdam voor ombouw tot zandzuiger
1996 verbouwd Scheepswerf Hoebee B.V., Dordrecht
en verder afgebouwd Scheepswerf Gebr. Kooiman B.V., Zwijndrecht
tot baggerschip SWALINGE van Swalinge Scheepvaart B.V., Yerseke
© Jan van Oost • Startpagina • meer Archief
Bouwjaar 1977, imonummer 7637448, grt 1598
Eigenaar Scheepvaartonderneming Tina B.V., Heerenveen
Manager Holwerda Shipmanagement B.V., Heerenveen
Gebouwd Scheepswerf Barkmeijer Stroobos B.V., Stroobos / 206
LxBxH 81.01 x 14.23 x 6.46 meter
Vermogen 2450 pk, snelheid 12.5 knoop, roepnaam PHYP
Eerst:
1977 / TINA HOLWERDA
1977 / FENJA
1986 / TINA HOLWERDA
eigenaar H. & P. Holwerda, Heerenveen (Scheepvaartkantoor Holwerda)
1987 als FENDA van Scheepvaart Maatschappij Daan B.V., Heerenveen
30 juni 1995 gearriveerd te Rotterdam voor ombouw tot zandzuiger
1996 verbouwd Scheepswerf Hoebee B.V., Dordrecht
en verder afgebouwd Scheepswerf Gebr. Kooiman B.V., Zwijndrecht
tot baggerschip SWALINGE van Swalinge Scheepvaart B.V., Yerseke
© Jan van Oost • Startpagina • meer Archief
Rondje van de zaak
12 oktober 2014 te IJmuiden speciaal voor de fotograaf
ARION
Bouwjaar 1976, imonummer 7528491, grt 223
Eigenaar Arion Tug B.V., IJmuiden
Manager Sleepdienst B. Iskes & Zn., IJmuiden
Gebouwd Mützelfeldtwerft GmbH, Cuxhaven / 194
LxBxH 28.75 x 9.14 x 5.35 meter
Vermogen 2352 pk, snelheid 11.0 knoop, roepnaam PFBZ
© Marcel Coster • COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE
Op station
Bij de Maas Center
POLARIS
Bouwjaar 2012, imonummer 9496915, grt 2501
Eigenaar Loodswezen Materieel B.V., Rotterdam
Manager Nederlands Loodswezen B.V., Hoek van Holland
Gebouwd Barkmeijer Stroobos B.V., Stroobos / 324
LxBxH 81.20 x 13.30 x 7.95 meter
Vermogen 4620 pk, snelheid 16.0 knoop, roepnaam PBZN
© Julian Jager
POLARIS
Bouwjaar 2012, imonummer 9496915, grt 2501
Eigenaar Loodswezen Materieel B.V., Rotterdam
Manager Nederlands Loodswezen B.V., Hoek van Holland
Gebouwd Barkmeijer Stroobos B.V., Stroobos / 324
LxBxH 81.20 x 13.30 x 7.95 meter
Vermogen 4620 pk, snelheid 16.0 knoop, roepnaam PBZN
© Julian Jager
Vertrek
12 oktober 2014 te IJmuiden voor en na de Noordersluis naar zee
VIKING VANQUISH
Bouwjaar 1998, imonummer 9165554, roepnaam LIUG3
Eigenaar Eidesvik MPSV AS
Manager CGG Eidesvik Shipmanagement B.V.
© Ruud Coster • COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE
VIKING VANQUISH
Bouwjaar 1998, imonummer 9165554, roepnaam LIUG3
Eigenaar Eidesvik MPSV AS
Manager CGG Eidesvik Shipmanagement B.V.
© Ruud Coster • COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE