Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart
Tewaterlating 21 december 2004
CHRISTIAAN-HUYGENS-op-het-N

Collectie Mare Liberum Scheepsfotografie

CHRISTIAAN HUYGENS
Eigenaar N.V. Stoomvaart Maatschappij "Nederland", Amsterdam
Bouwwerf N.V. Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij, Amsterdam
Bouwnummer 186
Bouwjaar 1927
Grt 15637
Nrt 9755
Dwt 11236
Lengte 167,64 meter
Breedte 20,88 meter
Holte 12,12 meter
Vermogen 11600 pk
Snelheid 16,5 knoop
Roepnaam PDKD
Kiel 13-03-1926
Tewater 28-09-1927
Proefvaart 19-12-1927
Indienst 28-01-1928

Mutatie
26 augustus 1945 op reis Antwerpen naar Rotterdam
10 mijl westnoordwest monding van de Schelde nabij Westkapelle
op een mijn gelopen en daarbij zwaar beschadigd,
later op een zandbank gezet
31 augustus 1945 geabandonneerd
5 september 1945 in twee stukken gebroken in de positie
van 51.57 NB - 03.17 OL en later total loss verklaard

Bestemming Dordrecht

19 oktober 2014 op de Oude Maas bij Barendrecht

DIAMANT
Bouwjaar: 2012, imonummer: 9518268, gt: 3739
Eigenaar: C.V. Scheepvaartonderneming Diamant, Delfzijl
Beheer: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
Gebouwd: Peters Shipyard B.V., Kampen, bouwnummer 1104
LxBxH: 99,99 x 13,35 x 9,10 meter
Vermogen: 2448 pk, snelheid: 12,0 knoop, roepnaam: PCNK

© Jan Scheurwater

Diamant-va-sb-sv

Passage Grunental

19 oktober 2014 op het Kieler kanaal

SYLVIA
Bouwjaar 1999, imonummer 9166467, grt 3998
Eigenaar Rederij Rio-Sal, Gibraltar
Management Sam Shipping, Papendrecht
Gebowd Severnav S.A., Turnu-Severin, Roemenië / 370007
LxBxH 107.45 x 15.32 x 8.25 meter
Vermogen 3917 pk, snelheid 12.5 knoop, roepnaam ZDNW2

6 mei 1999 t/m 14 mei 2014 onder de Nederlandse vlag,
thuishaven Krimpen a/d IJssel, roepnaam PEAX

sylvia01a

sylvia02a


19 oktober 2014 op het Kieler kanaal

KERLI
Bouwjaar 1996, imonummer 9125695, gt 2844
Eigenaar HS Kerli OÜ, Valletta, Malta
Mananger Hansa Ship Management OÜ
Bouwwerf Santierul Naval Galati S.A. / Galati (903)
Ex. namen 'AB Valencia', 'Saar Valencia'

kerli01a

kerli03a

Hollandse ontmoeting

19 oktober 2014 ten anker bij Scattery Eiland op de Shannon rivier
gezien op winderige en regenachtige zondag

VOORNEBORG
Bouwjaar: 1999, imonummer: 9179373, gt: 6130
Eigenaar: Wagenborg Rederij B.V., Delfzijl
Beheer: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
Gebouwd: Bodewes Scheepswerf Volharding B.V., bouwnummer 344
LxBxH: 132,23 x 15,87 x 9,85 meter
Vermogen: 5385 pk, snelheid: 16,0 knoop, roepnaam: PCGI

© Ernest W. van den Brink, kapitein mt 'Thun Genius'

IMG_1471

IMG_1472

IMG_1473

Klaar voor verhalen

18 oktober 2014 bij de bouwwerf te Westerbroek

ARKLOW BEACON
Bouwjaar 2014, imonummer 9638795, grt 5065
Eigenaar Glenthorne Shipping Ltd., Rotterdam
Manager Arklow Shipping Nederland B.V., Rotterdam
Gebouwd Ferus Smit B.V., Westerbroek, bouwnummer 412
LxBxH 119.49 x 14.99 x 9.70 meter
Vermogen 3621 pk, snelheid 13 knoop

Vertrekt maandag 21 oktober 2014 om 08.00 uur van de werf
en haar verwachte aankomst in Delfzijl bij de sluis is 17.00 uur
Dinsdagochtend 21 september om 08.00 op technische proefvaart

© Koos Goudriaan

Arklow-Beacon-'14(3)-5065gt

Arklow-Beacon-'14(4)-5065gt

Voormalige Koninginneplaat

Op 16 oktober j.l. gespot op de Theems in Londen de 'Mercedes',
de voormalige 'Koninginneplaat' (2) van de Spido

De in 1960 in de vaart gebrachte rondvaartboot werd in 1988 verkocht
aan de toen nieuw opgerichte Westminster Party Boats Ltd.
Daarbij verkreeg ze de naam 'Mercedes'

Die scheepsnaam was ook vele jaren duidelijk te lezen achter beide
boordlichten, maar is nu helaas verwijderd

Sinds 26 jaar verzorgt de 'Mercedes' met groot succes rondvaarten
op de Theems. Ze heeft een capaciteit voor 150 dagpassagiers

Uiterlijk is het nauwelijks te zien dat deze dame al 54 jaar in de vaart is
In 2001 introduceerde W.P.B. een tweede schip, de 'Mercia' (140 pax),
gevolgd in 2006 door een derde eenheid, de 'Mercuria' (165 pax)

De thuisbasis van Westminster Party Boats is te vinden vlakbij de
Tower Bridge op de zuidelijke oever van de Theems

© Bert Lamers

Mercedes  ex Koninginneplaat 16102014

Verkocht

SMIT-LLOYD 32
Bouwjaar 1968, imonummer 6828909, grt 772
Eigenaar Smit-Lloyd (Australia) Pty Ltd., Sydney
Gebouwd Adelaide Ship Construction Pty Ltd., Adelaide / 54
LxBxH 59.75 x 11.71 x 5.16 meter
Vermogen 2700 pk, snelheid 12.0 knoop, roepnaam VJME
Indienst 00-12-1968

1973 verkocht aan Smit-Lloyd B.V., Rotterdam, roepsein PHPL.
1981 verkocht aan Smit-Lloyd Silbaya, Egypte,
herdoopt SMIT-LLOYD CAIRO

1986 verkocht aan Palmer Surveys Ltd., U.K.,
herdoopt PALMER SURVEYOR
1988 herdoopt SMIT-LLOYD CAIRO
1989 verkocht aan F. Meyer, Middelharnis
1989 verkocht aan Telco Marine B.V., Den Helder

1989 verkocht aan Pacific Overseas Management Corp., Kingstown
1991 herdoopt CONDOR III

2003 verkocht aan Sea Nostroma, Spanje,
herdoopt SEA NOSTROMO QUINTO
2006 vlag: Canarische Eilanden (CNI)

21-4-2009 verkocht aan Remolsucar SL, Boiro, Spanje,
vlag: Canarische Eilanden (CNI), herdoopt SUCAR DOCE

19-8-2014 (e) verkocht aan West Africa Investment S.L., Panama,
roepsein HP9279,
in beheer bij West Africa Investment S.L., Santiago de Compostela,
Spanje en Shipping & Management Agency S.A.,
Las Palmas de Gran Canaria

Bron: Scheepsfotoruilbeurs, volgende is op 8 november 2014

22 mei 1989 SMIT-LLOYD CAIRO Nieuwe Waterweg bij Maassluis
op weg naar Middelharnis

© Teun van der Zee

Scheepsfotoruilbeurs

Voormalige Gambler

20 september 2014 in de Bosphorus

CROATIA
Bouwjaar 1979, imonummer 7920479, grt 2319
Eigenaar Croatian Shipping Ltd., Tulcea, Roemenië
Manager Maritime Ship Management Ltd., Tulcea, Roemenië
Gebouwd Werftunion GmbH & Co., Emden / 128
LxBxH 99.73 x 11.41 x 4.32 meter
Vermogen 1925 pk, snelheid 11.0 knoop, roepnaam 5IM507
Vlag Tanzania

De voormalige GAMBLER
vann Sea Merchants Co. B.V., Willemstad-N.A.,
in beheer bij Sefer Chartering Ltd. Sti., Istanbul, roepsein PJVA.
30-3-2008 vlag: St. Kitts & Nevis,
2008 in beheer bij Istanbul Deniz Ticaret Ltd. Sti., Istanbul.
2009 vlag: Turkije,
5-8-2009 herdoopt KEREM E
2010 verkocht aan Remus Shipping LLC, Georgië,
14-4-2010 (m) herdoopt CR0ATIA
5-2011 (e) verkocht aan Croatian Shipping Ltd., Tulcea

© Ton Grootenboer

Croatia-1979-imo-7920479-ex

Vertrek

18 oktober 2014 te IJmuiden
vanuit de Middensluis onderweg naar zee

ARKLOW ROCK
Bouwjaar 2004, imonummer 9291705, grt 2999
Eigenaar Arklow Shipping Nederland B.V., Rotterdam
Gebouwd Barkmeijer Stroobos B.V., Stroobos / 303
LxBxH 89.99 x 14.00 x 7.15 meter
Vermogen 2448 pk, snelheid 12.0 knoop, roepnaam PBZM

© Marcel Coster COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE

Arklow Rock 18okt2014

Arklow Rock 18okt2014 twee

Afgemeerd

18 oktober 2014 te Delfzijl aan binnenlocatie Kon. Niestern Sander B.V.

ROBIJN
Bouwjaar: 2008, imonummer: 9423669, gt: 2528
Eigenaar: C.V. Scheepvaartonderneming Robijn, Delfzijl
Beheer: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
Casco: Shipyard Leda D.O.O., Korçula, Kroatië
Gebouwd: Peters Shipyards B.V., Kampen / 1210
LxBxH: 89,99 x 12,50 x 8,00 meter
Vermogen: 1698 pk, snelheid: 11,5 knoop, roepnaam: PBEJ

© Koos Goudriaan

Robijn-'08(23)-2528gt-Imo-9

Robijn-'08(24)-2528gt-Imo-9

Thuishaven Rotterdam

18 oktober 2014 op de Nieuwe Waterweg bij Maassluis
met bestemming Werkhaven

ANNA-B
Bouwjaar 2014, imonummer 9653202, grt 314
Eigenaar Stemat Marine Services B.V., Rotterdam
Gebouwd Neptune Shipyard B.V., Aalst / NP419
LxBxH 31.98 x 12.00 x 4.01 meter
Vermogen 3100 pk, snelheid 10.0 knoop, roepnaam PCRU

© Henk van der Heijden

ANNA_B @ HenkvdHeijden (2)

Voormalige 'Munteborg' met chemicaliën op drift bij Canada

Een Russisch containerschip gevuld met tonnen vloeistof is op drift geraakt voor de noordelijke kust van de Canadese provincie Brits-Columbia.
Het stuurloze schip dobbert zonder stroom en met een gewonde kapitein.

De boot was donderdagnacht op weg van de Amerikaanse staat Washington naar Rusland. Het is niet precies duidelijk wat er mis is gegaan en waarom de kapitein gewond raakte. Volgens de Canadese autoriteiten drijft het schip nu over een stormachtige zee van de kust af, maar is er kans dat het alsnog ergens vast loopt en kapot gaat.

Aan boord zijn 298 containers die verschillende chemicaliën en materialen voor mijnbouw bevatten. daarnaast is er ook 400 ton olie en 50 ton diesel op het schip. Een sleepboot is onderweg naar het containerschip.

Pogingen om het schip vast te maken aan een andere sleepboot mislukten doordat de zee te ruig was met vijf meter hoge golven.

Het schip met de naam 'Simushir' zou in 1998 in Nederland gebouwd zijn.

Bron AD.nl na tip Marcel Coster

UPDATE
zaterdagmiddag 18 oktober 2014

De Canadese kustwacht is erin geslaagd een kabel vast te maken aan een Russisch containerschip dat voor de westkust op drift was geraakt. Hierdoor is de kans verminderd dat het schip op de rotsen slaat en brandstof lekt.

De kustwacht probeert het containerschip naar de Canadese havenstad Prince Rupert te slepen. Het is de vraag of dit lukt, want het is stormachtig weer. Drie andere schepen zijn onderweg om te assisteren, waaronder een schip van de Amerikaanse kustwacht.

Het Russische schip 'Simushir' was onderweg van Washington naar Rusland toen twee dagen geleden de motor uitviel. Dat gebeurde voor de kust van Haida Gwaii, een Canadese archipel in de Grote Oceaan.
Het schip dreef gisteren de oceaan op. | Bron Nos.nl

UPDATE
Zondagmorgen 19 oktober 2014

Bij het stuurloze Russische containerschip dat voor de Canadese westkust ligt, is een grote sleepboot aangekomen.

Er zal opnieuw een sleepkabel aan het schip bevestigd worden.

Gisterochtend lukte dat, maar de kabel raakte weer los door het slechte weer. Er zal nu alsnog worden geprobeerd het schip naar de Canadese havenstad Prince Rupert te slepen. | Bron Nos.nl

MUNTEBORG
Bouwjaar 1998, imonummer 9179385, gt 6540
van Munteborg B.V., Delfzijl (Wagenborg Shipping B.V.)
Gebouwd bij Scheepswerf Bijlsma B.V., Lemmer / 682
LxBxH 134,56 x 16,53 x 9,80 meter
Vermogen 7178 pk, snelheid 15,5 knoop
Roepnaam PHAX, indienst 17 oktober 1998

6 juli 2012 verkocht naar Rusland,
eigenaar Sakhalin Shipping Company (SASCO), Kholmsk
herdoopt als SIMUSHIR, roepnaam UBRI5

10 oktober 2010 bij aankomst te IJmuiden

© Marcel Coster COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE

munteborg-13-okt-2010

Beheer vanuit Scheveningen

18 oktober 2014 op de Nieuwe Waterweg bij Maassluis
met bestemming Papendrecht

SUNRISE-G
Bouwjaar 2014, imonummer 9628518, gt 2132, dwt 2057
Eigenaar Rederij Groen II B.V., Scheveningen
Vlag Panama, roepnaam 3FKF6
Lengte x Breedte: 59,90 meter x 16,50 meter
Bouwwerf Sealink Engineering & Slipway Sdn Bhd

© Henk van der Heijden

SUNRISE-G @ HenkvdHeijden (2)

SUNRISE-G @ HenkvdHeijden (3)

In de thuishaven

18 oktober 2014 afgemeerd langs dok 1 Kon. Niestern Sander B.V.

MARIETJE ANDREA
Bouwjaar: 2009, imonummer: 9361134, gt: 5418
Eigenaar: Danser Van Gent M.A. C.V., Delfzijl
Beheer: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
Gebouwd: Barkmeijer Shipyards B.V., Stroobos, bouwnummer 319
LxBxH: 126,13 x 15,20 x 9,50 meter
Vermogen: 4160 pk, snelheid: 14,0 knoop, roepnaam: PBWR

© Koos Goudriaan

Marietje-Andrea-'09(25)-541

Passage Maassluis

18 oktober 2014 op de Nieuwe Waterweg met bestemming Werkhaven

NOVA K
Bouwjaar 2005, imonummer 9352365, grt 288
Eigenaar Stemat B.V., Rotterdam
Gebouwd Neptunus Shipyards B.V., Aalst / 283
LxBxH 29.52 x 11.00 x 3.38 meter
Vermogen 2597 pk, snelheid 9.0 knoop, roepnaam PHCR

© Henk van der Heijden

NOVA_K @ HenkvdHeijden (1)

NOVA_K @ HenkvdHeijden (2)