Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart
Tewaterlating 21 december 2004
Stella-Orion-1973-2

© Jan van Oost

STELLA ORION
Bouwjaar 1973, imonummer 7315246, grt 1599
Eigenaar Rederij Theodora B.V., Rotterdam
Werf N.V. Nieuwe Noord Nederlandse Scheepswerven, Groningen / 377
LxBxH 82.91 x 13.57 x 6.51 meter
Vermogen 2400 pk, snelheid 12.0 knoop, roepnaam PHSW
Indienst 03-05-1973

1996 eigenaar Cortis B.V., Dordrecht (SI)

26 februari 1999 verkocht, herdoopt 'Orion'
14 april 2003 verkocht, herdoopt 'Orion Princess'

27 december 2006 gearriveerd voor de sloop te Alang, India

Voormalige Deo Volente

21 oktober 2014 te IJmuiden onderweg naar de Middensluis
met latere bestemming Velsen Octopusbase
Zeker problemen want uit de Middensluis ging ze naar de palen
in het toeleidingskanaal

EEMS TRAVELLER
Bouwjaar: 2000, imonummer: 9218234, gt: 2137
Eigenaar: Eems Traveller B.V., Delfzijl
Beheer: Amasus Shipping B.V., Delfzijl
Gebouwd: Tille Scheepsbouw B.V., Kootstertille / 330
LxBxH: 90,78 x 13,75 x 4,35 meter
Vermogen: 1958 pk, snelheid: 12,5 knoop
Roepnaam: PECH, indienst: 24-02-2011
Eerst 'Deo Volente' (2000-2005), 'Coral Sea' (2005-2011)

© Marcel Coster COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE

015

018

Hollandse ontmoeting

21 oktober 2014 op 40 mijl noordoost van Bornholm zijn wij
onderweg van Hartlepool naar Vaasa,
zij zijn onderweg van Sluiskil naar Norrkoping

© Gerrit de Vries aan boord mv 'Emma'

Sprinter 21-10-2014  40 mijl NO van Bornholm onder naar Norrkoping 2

SPRINTER
Bouwjaar: 2008, imonummer: 9423657, gt: 2528
Eigenaar: Sprinter Shipping C.V., Werkendam (F.J. Hovestadt)
Beheer: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
Casco: Shipyard Leda D.O.O., Korçula, Kroatië
Gebouwd: Peters Shipyards B.V., Kampen / 1209
LxBxH: 89,99 x 12,50 x 8,00 meter
Vermogen: 1698 pk, snelheid: 11,5 knoop, roepnaam: PHOL

Sprinter 21-10-2014  40 mijl NO van Bornholm onder naar Norrkoping 3

Sprinter 21-10-2014  40 mijl NO van Bornholm onder naar Norrkoping 5

Thuishaven Rotterdam

13 oktober 2014 in Tilbury Dock

NORSKY
Bouwjaar: 1999, imonummer: 9186182, gt: 20296
Eigenaar: Bore Sky B.V., Rotterdam (Bore Ltd.)
Gebouwd: Aker Finnyards Oy, Rauma / 424
LxBxH: 180,97 x 29,25 x 16,70 meter
Vermogen: 25704 pk, snelheid: 21,0 knoop, roepnaam: PCCC

© Julian Jager

20141013-Norsky

Toch een breed Breeddiep

Minister Schultz (I en M) wil toch meebetalen aan de verbreding van het Breeddiep, een belangrijke verbinding voor de binnenvaart in de Rotterdamse haven.
Ze schrijft dit in een brief aan de Tweede Kamer.

Ze noemt het project in een voortgangsrapportage over het project Project Mainportontwikkeling Rotterdam (PMR), waarvan de aanleg van de Maasvlakte 2 het belangrijkste onderdeel is.

Verbreding van het Breeddiep maakt de binnenvaart veiliger en vergroot de capaciteit van het achterlandnetwerk van Maasvlakte 1 en 2 via de binnenvaart, aldus Schultz.

Het Breeddiep is de opening tussen de zogenoemde Landtong Rozenburg en de Splitsingsdam, die de scheiding vormen tussen de Nieuwe Waterweg en het Calandkanaal. Samen met het Hartelkanaal vormt het de toegang voor de binnenvaart tot het Europoort-gebied en de Maasvlakte.

Het Breeddiep is nu nog maar tachtig meter breed en er is, mede door eb- en vloedstromen, veel stuurmanskunst nodig om het te passeren.

Lees meer

Eerder gezien in het Breeddiep

De reddingboot JEANINE PARQUI werd op 7 januari 2006
gedoopt in de Berghaven van Hoek van Holland.
De doop werd verricht door Mr. H.M.A. Opstelten-Dutilh

Door een nalatenschap van mevrouw Jeanine Parqui werd de KNRM
in staat gesteld de gelijknamige reddingboot te laten bouwen
Jeanine Parqui overleed op 12 januari 2000 op 49-jarige leeftijd

© Ben van Brussel

dsc1337

Voormalige Bloempoort

2 oktober 2014 in de Bosphorus

TRANSMAR
Bouwjaar 1976, imonummer 7427611, grt 1949
Eigenaar Tartous Shipping Company Ltd., Kingstown
Gebouwd B.V. Scheepswerven Gebr. van Diepen, Waterhuizen / 1008
LxBxH 83.52 x 14.13 x 6.28 meter
Vermogen 2400 pk, snelheid 12.5 knoop, roepnaam J8B3537

De voormalige Nederlandse BLOEMPOORT
van Intermarine B.V., Rotterdam (C.A. Schuur & Zn., Waddinxveen)

1983 herdoopt WHITEHALL,
1985 herdoopt CHIVAS,
24 februari 1988 herdoopt MARATHON,
2 juli 1996 herdoopt REDA,
4 maart 2002 door Danpol Maritime (Alba Shipping Ltd. A/S, Aalborg)
verkocht aan Moonlight Navigation, Belize, vlag: Georgië
en herdoopt AL KARIM,
28 november 2006 (e) vlag: St. Vincent & the Grenadines
Maart 2012 (e) herdoopt als TRANSMAR

© Ton Grootenboer

Transmar-1976,-imo-7427611,

Na verkoop herdoopt

EXPLORER
Bouwjaar 1986, imonummer 8511598, grt 7580
Eigenaar Rederi AB Lillgaard, Rotterdam
Manager B.V. Kustvaartbedrijf Moerman, Ridderkerk
Gebouwd Bremer Vulkan A.G. Schiffsbau und Maschinenfabrik, Bremen
Bouwnummer 80
LxBxH 123.42 x 20.01 x 10.52 meter
Vermogen 5361 pk, snelheid 14.5 knoop, roepnaam PHEW

In dienst 27 februari 2006 als KENT EXPLORER

3 december 2009 te Oskarshamn (Zweden) herdoopt EXPLORER

3 oktober 2014 te Tallinn verkocht en uit Nederlands kadaster geschrapt
16 oktober 2014 herdoopt AZIZEH
Vlag Palau, roepnaam T8A2050

Informatietip Nico de Ruijg

Gezien in de Bosphorus de KENT EXPLORER

© Jan van Oost

Kent-Explorer

Voormalige Laura II

20 oktober bij Dockside Shipfacilities B.V., IJsselmonde

BONITA
Bouwjaar 1987, imonummer 8609931, gt 920, roepnaam YLBA
Eigenaar Waterhouse Projects Ltd., Liepaja, Latvia
Manager Afra Managemen SIA, Liepaja, Latvia
Gebouwd B.V. Scheepswerf "Ferus Smit", Foxhol / 246
LxBxH 64.24 x 10.52 x 4.04 meter
Vermogen 775 pk, snelheid 10.5 knoop

© Koos Goudriaan

Bonita-'84(3)-920gt-Imo-860

1987 opgeleverd als LAURA II van Laura Invest II B.V., Paterswolde

25-4-1994 herdoopt REEST

10-9-2001 (e) herdoopt EST
7-2007 verkocht aan A&A Trading Ltd., Liepaja-Estland

15-5-2013 gearriveerd bij Dockside Shipfacilities B.V.,
IJsselmonde en opgelegd

2014 op de veiling terug gekocht door de vorige
eigenaar, daarna begonnen het schip in orde te maken,
o.a. revisie hoofdmotor, revisie koppeling enz.

Augustus 2014 herdoopt als BONITA

Bonita-'84(4)-920gt-Imo-860

Met de caravan de Noordzee over

In het Maritiem Museum Rotterdam is vanaf 29 november
‘Retourtje Noordzee’ te zien.
Deze nieuwe expositie gaat over het belang van veerdiensten voor de landen rondom de Noordzee op het gebied voor handel, toerisme en vracht.

Met de wind door je haren en de kou in je gezicht sta je op het dek van de veerboot. In de verte zie je de eerste contouren van de Engelse kust.
Al bijna twee eeuwen is dit een bekend tafereel op een ferry.
Begin 20e eeuw staken al handelsreizigers op deze manier de Noordzee over.

Ze stapten aan boord van een stoomschip, in plaats van het vertrouwde zeilschip, dat hen in 24 uur naar Engeland voer. Een enorme vooruitgang voor die tijd, omdat ze ineens agenda-afspraken konden inplannen tot op het tijdstip nauwkeurig vanwege de vaste aankomsttijd.
De overtocht werd in de loop der jaren niet alleen sneller, ook populairder en toegankelijk voor iedereen.

In 1960 ging je met de caravan achter de Opel Kadett niet alleen meer op vakantie naar het Franse platteland, maar ook richting Groot Brittannië. Tegenwoordig is de Noordzee het Kleinpolderplein onder de wereldzeeën, ondanks de concurrentie met de Kanaaltunnel en goedkope vliegreizen.

Op de eerste stoomveerboot, de Batavier, paste in 1827 ruim honderd mensen. Landverhuizers, post, handelaren, prinsen en vorsten gingen samen aan boord.

In 200 jaar hebben inmiddels vele tientallen miljoenen mensen per veerboot de Noordzee overgestoken. En waar de meesten de ferry vooral kennen van het weekendje Londen met de boot, staan we er nauwelijks bij stil hoe belangrijk deze was voor het zakelijke segment. Ook nu nog. Er reizen naast de toeristen steeds meer vrachtwagenchauffeurs over zee, veelal met hun eigen gespecialiseerde ro-ro schepen. De ferries zijn varende parkeerplaatsen geworden voor opleggers en trucks.

Bezoekers reizen in de tentoonstelling ‘Retourtje Noordzee’ mee met passagiers uit vier verschillende tijdvakken: ingenieur Duncan Christie op zakenreis in 1840, operazangeres Alice Wennberg-Bürger op weg van een optreden in 1907, tiener Sandra op vakantie met jeugdliefde Wim in 1979 en Poolse vrachtwagenchauffeur Pavel Mucha op weg naar Leeds met een lading aluminium in 2014.

Voor veel bezoekers is deze tentoonstelling enerzijds nostalgie en anderzijds heel actueel. Ze denken terug aan de vakanties met overvolle auto en caravan uit hun jeugd, maar krijgen vanwege de artistieke reclame-uitingen in de expo de neiging om morgen een retourtje Noordzee te boeken.

Retourtje Noordzee is te zien van 29 november 2014 t/m 14 juni 2015
in het Maritiem Museum Rotterdam.

Bron Maritiem Nieuws.nl

NORWIND
Bouwjaar 1966, imonummer 6525909, grt 3598
Eigenaar Noordzee Veerdiensten N.V., Rotterdam
Manager Hollandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam
Gebouwd Weser A.G. Werk Seebeck, Bremerhaven / 899
LxBxH 108.82 x 18.95 x 5.12 meter
Vermogen 5200 pk, snelheid 15.0 knoop, roepnaam PGKB

Collectie Ronald Streefkerk

Norwind

Thuishaven Delfzijl

1 oktober 2014 in het Scheur Zand

SLINGEBORG
Bouwjaar: 2000, imonummer: 9188245, gt: 21005
Eigenaar: UL 676 KS, Delfzijl
Beheer: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
Gebouwd: Lübecker Flender Werke A.G., Lübeck / 678
LxBxH: 183,29 x 25,20 x 15,30 meter
Vermogen: 15028 pk, snelheid: 18,0 knoop, roepnaam: PCHB

© Julian Jager

20141001-Slingeborg

Bunkeren

20 oktober 2014 te Willemstad, Curaçao

ANNE
Vlag: Antigua Barbuda [AG], bouwjaar: 1997, roepnaam: V2IAB
Lengte x breedte: 85 m x 13 m, gt: 2528, imonummer: 9145126

© Kees Bustraan

DSC_0156

Bestemming Amsterdam

svitzer svezia (1)

18 oktober 2014 op het Noordzeekanaal bij Velsen

SVITZER SVEZIA
Bouwjaar 1988, imonummer 8521141, grt 198
Eigenaar Svitzer Amsterdam B.V., IJmuiden
Gebouwd Cant. Navale "Ferrari" S.p.A., La Spezia / 56
LxBxH 26.85 x 9.56 x 5.37 meter
Vermogen 3087 pk, snelheid 12.0 knoop, roepnaam PHAK

© Marcel Coster COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE

svitzer svezia (2)