Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart
Tewaterlating 21 december 2004
Tewaterlating 21 december 2004
Noordwest 8
22 oktober 2014 op de Noordzee zuidwest van Den Helder
UNIVERSAL DURBAN
Bouwjaar 2012, imonummer 9644251, grt 15732
Eigenaar Beheermaatschappij Universal Durban B.V., Valletta
Manager Universal Shipping B.V., Krimpen a/d IJssel
Werf Zhejiang Hongxin Shipbuilding Co. Ltd., Taizhou / HX200711
LxBxH 159.60 x 24.40 x 9.80 meter
© • FLYING FOCUS luchtfotografie
UNIVERSAL DURBAN
Bouwjaar 2012, imonummer 9644251, grt 15732
Eigenaar Beheermaatschappij Universal Durban B.V., Valletta
Manager Universal Shipping B.V., Krimpen a/d IJssel
Werf Zhejiang Hongxin Shipbuilding Co. Ltd., Taizhou / HX200711
LxBxH 159.60 x 24.40 x 9.80 meter
© • FLYING FOCUS luchtfotografie
Thuishaven Delfzijl
22 oktober 2014 op de Noordzee zuidwest van Den Helder NW-8
VAASABORG
Bouwjaar: 2000, imonummer: 9196242, gt: 6152
Eigenaar: Wagenborg Rederij B.V., Delfzijl
Beheer: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
Gebouwd: Bodewes Scheepswerf Volharding B.V. / 346
LxBxH: 132,23 x 15,87 x 9,85 meter
Vermogen: 5385 pk, snelheid: 15,5 knoop, roepnaam: PDAI
© • FLYING FOCUS luchtfotografie
VAASABORG
Bouwjaar: 2000, imonummer: 9196242, gt: 6152
Eigenaar: Wagenborg Rederij B.V., Delfzijl
Beheer: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
Gebouwd: Bodewes Scheepswerf Volharding B.V. / 346
LxBxH: 132,23 x 15,87 x 9,85 meter
Vermogen: 5385 pk, snelheid: 15,5 knoop, roepnaam: PDAI
© • FLYING FOCUS luchtfotografie
Sleepboot verliest sleep op Noordzee
Rond 21.05 uur op 21 oktober 2014 meldde de sleepboot 'En Avant-20'
dat het zijn sleep had verloren op ca. 70 km NW van Den Helder.
De sleep bestaat uit een 135 mtr lange bak geladen met 15000 ton stenen.
De bak is op drift gegaan en bedreigde twee platformen.
Het Kustwachtcentrum Den Helder heeft de Kustwacht sleepboot 'Ievoli Amaranth' direct naar de incident positie gestuurd en zal rond 00.30 uur ter plaatse zijn.
De bak, die door de sleepboot 'En Avant-20' werd verloren op de Noordzee, vormt momenteel geen gevaar meer voor de platformen
UPDATE op 22 oktober 2014 om 13.00 uur
Het is de Kustwacht nog niet gelukt om een op drift geraakte bak op de Noordzee vast te maken aan een sleepboot. De 135 meter lange bak raakte gisteravond los van een sleper door de noordwesterstorm.
De bak met 15.000 ton stenen drijft 20 kilometer ten westen van Texel, maar vormt volgens de Kustwacht geen gevaar voor de scheepvaart.
Er wordt geprobeerd om een sleepverbinding te maken tussen de bak en een boot, maar dat is nog niet gelukt.
Bron: Nederlandse Kustwacht
Woensdag 22 oktober 2014 de 'En Avant 20' met bak stenen
die ze tijdens de storm van vannacht verloor
Op de foto's ligt de sleper bij de bak, met buiten beeld
de kustwachtsleper 'Ievoli Amaranth'
Het geheel loopt momenteel Schulpengat bij Den Helder aan
© • FLYING FOCUS luchtfotografie
EN AVANT 20
Bouwjaar 2006, imonummer 9408645, roepnaam PCUZ
Eigenaar Rederij T. Muller, Dordrecht
19 december 2006 (GL) opgeleverd door
Lindenau G.m.b.H. Schiffswerft & Maschinenfabrik, Kiel (S255)
als CLAUS aan J. Johannsen & Sohn e.K., Lübeck.
448 BRT, 134 NRT, 254 DWT,
32,00 (29,71) x 11,00 x 5,25 x 4,250 meter,
3.680 kW, 2 x A.B.C. 8MDZC, Anglo Belgian Corporation N.V., 12 kn
UPDATE 18.20 uur
Er is besloten om de sleep naar IJmuiden te brengen.
Daar zal het naar verwachting morgenochtend om 09.00 uur zijn.
Voordat het IJmuiden binnen loopt zal, getracht worden de gebroken sleepspruit, die nog aan de barge hangt binnen te halen, waarna het geheel met behulp van havensleepboten naar binnen gebracht wordt.
dat het zijn sleep had verloren op ca. 70 km NW van Den Helder.
De sleep bestaat uit een 135 mtr lange bak geladen met 15000 ton stenen.
De bak is op drift gegaan en bedreigde twee platformen.
Het Kustwachtcentrum Den Helder heeft de Kustwacht sleepboot 'Ievoli Amaranth' direct naar de incident positie gestuurd en zal rond 00.30 uur ter plaatse zijn.
De bak, die door de sleepboot 'En Avant-20' werd verloren op de Noordzee, vormt momenteel geen gevaar meer voor de platformen
UPDATE op 22 oktober 2014 om 13.00 uur
Het is de Kustwacht nog niet gelukt om een op drift geraakte bak op de Noordzee vast te maken aan een sleepboot. De 135 meter lange bak raakte gisteravond los van een sleper door de noordwesterstorm.
De bak met 15.000 ton stenen drijft 20 kilometer ten westen van Texel, maar vormt volgens de Kustwacht geen gevaar voor de scheepvaart.
Er wordt geprobeerd om een sleepverbinding te maken tussen de bak en een boot, maar dat is nog niet gelukt.
Bron: Nederlandse Kustwacht
Woensdag 22 oktober 2014 de 'En Avant 20' met bak stenen
die ze tijdens de storm van vannacht verloor
Op de foto's ligt de sleper bij de bak, met buiten beeld
de kustwachtsleper 'Ievoli Amaranth'
Het geheel loopt momenteel Schulpengat bij Den Helder aan
© • FLYING FOCUS luchtfotografie
EN AVANT 20
Bouwjaar 2006, imonummer 9408645, roepnaam PCUZ
Eigenaar Rederij T. Muller, Dordrecht
19 december 2006 (GL) opgeleverd door
Lindenau G.m.b.H. Schiffswerft & Maschinenfabrik, Kiel (S255)
als CLAUS aan J. Johannsen & Sohn e.K., Lübeck.
448 BRT, 134 NRT, 254 DWT,
32,00 (29,71) x 11,00 x 5,25 x 4,250 meter,
3.680 kW, 2 x A.B.C. 8MDZC, Anglo Belgian Corporation N.V., 12 kn
UPDATE 18.20 uur
Er is besloten om de sleep naar IJmuiden te brengen.
Daar zal het naar verwachting morgenochtend om 09.00 uur zijn.
Voordat het IJmuiden binnen loopt zal, getracht worden de gebroken sleepspruit, die nog aan de barge hangt binnen te halen, waarna het geheel met behulp van havensleepboten naar binnen gebracht wordt.
Delfzijl vandaag
22 oktober 2014 afgemeerd aan de W B terminal Handelshaven
HENDRIK-S
Bouwjaar: 2001, imonummer: 9195391, gt: 2311
Eigenaar: B.V. Motorschip Hendrik-S, Kampen
Beheer: Rederij H. Steenstra B.V., Genemuiden
Casco: Daewoo Mangalia Heavy Industries S.A., Mangalia
Gebouwd: Pattje Shipyards B.V., Waterhuizen / 420
LxBxH: 82,50 x 12,40 x 6,20 meter
Vermogen: 2448 pk, snelheid: 11,5 knoop, roepnaam: PFCP
© Bert Romeling
HENDRIK-S
Bouwjaar: 2001, imonummer: 9195391, gt: 2311
Eigenaar: B.V. Motorschip Hendrik-S, Kampen
Beheer: Rederij H. Steenstra B.V., Genemuiden
Casco: Daewoo Mangalia Heavy Industries S.A., Mangalia
Gebouwd: Pattje Shipyards B.V., Waterhuizen / 420
LxBxH: 82,50 x 12,40 x 6,20 meter
Vermogen: 2448 pk, snelheid: 11,5 knoop, roepnaam: PFCP
© Bert Romeling
Thuishaven Winschoten
Te Cartagena, Colombia
VLIET TRADER
Bouwjaar 2007, imonummer 9395109, grt 15375
Eigenaar Vliet Trader Beheer B.V., Winschoten
Manager Hermann Buss GmbH & Cie KG
Gebouwd Zhejiang Ouhua Shipbuilding Co. Ltd., Zhoushan / 2043
LxBxH 166.15 x 25.00 x 14.20 meter
Vermogen 15230 pk, snelheid 19.5 knoop, roepnaam PBBS
© Herbert Westerwal - Westcoasting Offshore Services B.V., IJmuiden
VLIET TRADER
Bouwjaar 2007, imonummer 9395109, grt 15375
Eigenaar Vliet Trader Beheer B.V., Winschoten
Manager Hermann Buss GmbH & Cie KG
Gebouwd Zhejiang Ouhua Shipbuilding Co. Ltd., Zhoushan / 2043
LxBxH 166.15 x 25.00 x 14.20 meter
Vermogen 15230 pk, snelheid 19.5 knoop, roepnaam PBBS
© Herbert Westerwal - Westcoasting Offshore Services B.V., IJmuiden
Voormalige Spitsbergen
22 oktober 2014 te Rotterdam bij de Parkkade
CATHARINA 7
Bouwjaar 1958, Eninummer 02310239, grt 26
Eigenaar Hebo Maritiem Service B.V., Zwartsluis
Bouwwerf Weerter Scheepsbouw N.V. in Weert
Afgebouwd N.V. Scheepswerven v/h H.H. Bodewes, Millingen / 551
LxBxH 22.94 x 5.70 x 2.45 meter
Vermogen 550 pk, snelheid 10.0 knoop (ex. SPITSBERGEN van Mammoet)
© Bert Lamers
CATHARINA 7
Bouwjaar 1958, Eninummer 02310239, grt 26
Eigenaar Hebo Maritiem Service B.V., Zwartsluis
Bouwwerf Weerter Scheepsbouw N.V. in Weert
Afgebouwd N.V. Scheepswerven v/h H.H. Bodewes, Millingen / 551
LxBxH 22.94 x 5.70 x 2.45 meter
Vermogen 550 pk, snelheid 10.0 knoop (ex. SPITSBERGEN van Mammoet)
© Bert Lamers
Bestemming Moerdijk
22 oktober 2014 op de Oude Maas bij Barendrecht
FLINTERBOTHNIA
Bouwjaar: 2003, imonummer: 9279408, gt: 2474
Eigenaar: Stichting Flinterbothnia, Rotterdam
Beheer: Flinter Ship Management B.V., Barendrecht
Casco: Marine Products Yard, Gdansk, Polen
Gebouwd: Bodewes Scheepswerven B.V., Hoogezand / 630
LxBxH: 82,50 x 12,50 x 6,80 meter
Vermogen: 2516 pk, snelheid: 12,5 knoop, roepnaam: PBLG
© Jan Scheurwater
FLINTERBOTHNIA
Bouwjaar: 2003, imonummer: 9279408, gt: 2474
Eigenaar: Stichting Flinterbothnia, Rotterdam
Beheer: Flinter Ship Management B.V., Barendrecht
Casco: Marine Products Yard, Gdansk, Polen
Gebouwd: Bodewes Scheepswerven B.V., Hoogezand / 630
LxBxH: 82,50 x 12,50 x 6,80 meter
Vermogen: 2516 pk, snelheid: 12,5 knoop, roepnaam: PBLG
© Jan Scheurwater
Na verkoop herdoopt
SWEGARD
Bouwjaar 2001, imonummer 9195901, gt 2997
Eigenaar Bore Ltd., Mariehamn, vlag Finland
Casco gebouwd Santierul Naval Damen Galati S.A., Galatz
Afgebouwd bij Scheepswerf Damen B.V., Foxhol / 756
LxBxH 94.96 x 13.17 x 7.15 meter
Vermogen 3264 pk, snelheid 12.5 knoop, roepnaam OJNF
De voormalige Nederlandse MERWEDELTA
van C.V. Merwedelta C.V., Werkendam (Chr. Kornet & Zn. B.V.)
in beheer bij Soetermeer Fekkes Cargadoorskantoor B.V.
Eind oktober 2007 verkocht naar Finland en herdoopt
18 oktober 2014 binnengekomen Rijnmond vanuit Rochefort
20 oktober 2014 in dok 2 bij Damen - Niehuis & Van den Berg, Pernis
Herdoopt, nieuwe naam ELENA
vlag Antigua & Barbuda met roepnaam V2GP8
21 oktober 2014 verhaald uit dok 2 naar steiger 7
Informatietip A. Verhoeff + Mare Liberum Scheepsfotografie
7 april 2012 als SWEGARD op het Kieler kanaal t.h.v. Burg
© Marcel Coster • COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE
Bouwjaar 2001, imonummer 9195901, gt 2997
Eigenaar Bore Ltd., Mariehamn, vlag Finland
Casco gebouwd Santierul Naval Damen Galati S.A., Galatz
Afgebouwd bij Scheepswerf Damen B.V., Foxhol / 756
LxBxH 94.96 x 13.17 x 7.15 meter
Vermogen 3264 pk, snelheid 12.5 knoop, roepnaam OJNF
De voormalige Nederlandse MERWEDELTA
van C.V. Merwedelta C.V., Werkendam (Chr. Kornet & Zn. B.V.)
in beheer bij Soetermeer Fekkes Cargadoorskantoor B.V.
Eind oktober 2007 verkocht naar Finland en herdoopt
18 oktober 2014 binnengekomen Rijnmond vanuit Rochefort
20 oktober 2014 in dok 2 bij Damen - Niehuis & Van den Berg, Pernis
Herdoopt, nieuwe naam ELENA
vlag Antigua & Barbuda met roepnaam V2GP8
21 oktober 2014 verhaald uit dok 2 naar steiger 7
Informatietip A. Verhoeff + Mare Liberum Scheepsfotografie
7 april 2012 als SWEGARD op het Kieler kanaal t.h.v. Burg
© Marcel Coster • COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE
Inkomend
21 oktober 2014 op de Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland
H&S BRAVERY
Bouwjaar: 2004, imonummer: 9195547, gt: 1552
Eigenaar: Amasus Fleet B.V., Delfzijl
Beheer: Amasus Shipping B.V., Delfzijl
Casco: DAHK Chernomorskyi Sudnobudivnyi Zavod, Mykolayiv
Afgebouwd: Damen Shipyards Bergum B.V., Bergum, bouwnummer 9324
LxBxH: 82,34 x 11,40 x 3,75 meter
Vermogen: 1018 pk, snelheid: 11,5 knoop, roepnaam: PCCO
In dienst: 8 oktober 2004 als BRAVERY, 18 september 2014 herdoopt
© Kees Torn
H&S BRAVERY
Bouwjaar: 2004, imonummer: 9195547, gt: 1552
Eigenaar: Amasus Fleet B.V., Delfzijl
Beheer: Amasus Shipping B.V., Delfzijl
Casco: DAHK Chernomorskyi Sudnobudivnyi Zavod, Mykolayiv
Afgebouwd: Damen Shipyards Bergum B.V., Bergum, bouwnummer 9324
LxBxH: 82,34 x 11,40 x 3,75 meter
Vermogen: 1018 pk, snelheid: 11,5 knoop, roepnaam: PCCO
In dienst: 8 oktober 2004 als BRAVERY, 18 september 2014 herdoopt
© Kees Torn
Afgemeerd
21 oktober 2014 te Willemstad, Curaçao
EPIC BERMUDA
Bouwjaar 2001, imonummer 9238131, gt 5764, dwt 6625
Vlag Malta, roepnaam 9HGF9
© Kees Bustraan
EPIC BERMUDA
Bouwjaar 2001, imonummer 9238131, gt 5764, dwt 6625
Vlag Malta, roepnaam 9HGF9
© Kees Bustraan