Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart
Tewaterlating 21 december 2004
Tewaterlating 21 december 2004
Collectie Teun van der Zee
STRAAT AMSTERDAM
Eigenaar Kon. Java-China Paketvaart Lijnen N.V., Amsterdam
Bouwwerf Verolme Scheepswerf N.V., Alblasserdam / 777
Bouwjaar 1968
Grt 10484
Nrt 5662
Dwt 14116
Lengte 160,84 meter
Breedte 23,07 meter
Holte 13,26 meter
Vermogen 13500 pk
Snelheid 20,0 knoop
Imonummer 6810914
Roepnaam PHVC
Kiel 31-05-1967
Tewater 13-03-1968
Proefvaart 09-08-1968
Indienst 15-08-1968
5 maart 1970 herdoopt SAFOCEAN AMSTERDAM
samenwerking tussen K.J.C.P.L. & Safmarine, Kaapstad
ingebracht Zodiac Shipping Company N.V., Willemstad/NA
1972 ingebracht Taurus Shipping Company N.V., Willemstad/NA
1976 herdoopt STRAAT AMSTERDAM
1977 / NEDLLOYD AMSTERDAM
Taurus Shipping Company N.V., Willemstad/NA
1981 / NEDLLOYD AMSTERDAM
Nedlloyd Lijnen B.V., Rotterdam
11 april 1984 gearriveerd voor de sloop te Kaohsiung, Taiwan.
Thuishaven Breskens
23 oktober 2014 te IJmuiden onderweg vanaf Den Helder
via de Middensluis naar de Noorderkade te Beverwijk
VOS SWEET
Bouwjaar 2012, imonummer 9601522, grt 1794
Eigenaar DSV V Express B.V., Breskens
Manager Vroon Offshore Services B.V., Den Helder
Gebouwd Fujian SouthEast Shipyard Ltd., Fuzhou / DN59M-92
LxBxH 60.24 x 14.95 x 6.11 meter
Vermogen 5150 pk, snelheid 13 knoop, roepnaam PCPE
© Marcel Coster • COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE
via de Middensluis naar de Noorderkade te Beverwijk
VOS SWEET
Bouwjaar 2012, imonummer 9601522, grt 1794
Eigenaar DSV V Express B.V., Breskens
Manager Vroon Offshore Services B.V., Den Helder
Gebouwd Fujian SouthEast Shipyard Ltd., Fuzhou / DN59M-92
LxBxH 60.24 x 14.95 x 6.11 meter
Vermogen 5150 pk, snelheid 13 knoop, roepnaam PCPE
© Marcel Coster • COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE
Greenpeace laat beslag leggen op Sirius
Greenpeace Nederland heeft beslag laten leggen op de sinds vorige week in Haarlem afgemeerde voormalige actieboot 'Sirius'.
Volgens de organisatie heeft degene die het schip eerder dit jaar kocht zich, met het weer doorverkopen van het schip, niet aan de afspraken gehouden. Greenpeace wil de toenmalige verkoopovereenkomst daarom laten ontbinden.
,,Wij doen dit om te voorkomen dat het schip wordt ingezet voor doeleinden die niet stroken met waar wij als organisatie voor staan’’,
licht een woordvoerder van Greenpeace toe.
De 'Sirius' werd eerder dit jaar gekocht door ondernemer Eric Temeer van de Hollandse Vaartuigen Maatschappij in Amsterdam. Hij wilde het schip gebruiken als tentoonstellings- en vergaderruimte maar kreeg daarvoor naar eigen zeggen de vergunningen niet rond.
Eerder deze maand verkocht hij de 'Sirius' daarom door aan het Haarlemse sloopbedrijf Treffers. | Bron • Haarlems Dagblad
SIRIUS
Bouwjaar: 1950, imonummer: 8837461, brt: 440
Eigenaar: Stichting Sirius, Amsterdam
Beheer: Stichting Greenpeace Nederland
Gebouwd: N.V. Boele's Scheepswerven & Machinefabriek, Bolnes / 924
LxBxH 45.97 x 8.43 x 5.63 meter
Vermogen 750 pk, snelheid 13.0 knoop, roepnaam PHNA
© Ton Grootenboer
Volgens de organisatie heeft degene die het schip eerder dit jaar kocht zich, met het weer doorverkopen van het schip, niet aan de afspraken gehouden. Greenpeace wil de toenmalige verkoopovereenkomst daarom laten ontbinden.
,,Wij doen dit om te voorkomen dat het schip wordt ingezet voor doeleinden die niet stroken met waar wij als organisatie voor staan’’,
licht een woordvoerder van Greenpeace toe.
De 'Sirius' werd eerder dit jaar gekocht door ondernemer Eric Temeer van de Hollandse Vaartuigen Maatschappij in Amsterdam. Hij wilde het schip gebruiken als tentoonstellings- en vergaderruimte maar kreeg daarvoor naar eigen zeggen de vergunningen niet rond.
Eerder deze maand verkocht hij de 'Sirius' daarom door aan het Haarlemse sloopbedrijf Treffers. | Bron • Haarlems Dagblad
SIRIUS
Bouwjaar: 1950, imonummer: 8837461, brt: 440
Eigenaar: Stichting Sirius, Amsterdam
Beheer: Stichting Greenpeace Nederland
Gebouwd: N.V. Boele's Scheepswerven & Machinefabriek, Bolnes / 924
LxBxH 45.97 x 8.43 x 5.63 meter
Vermogen 750 pk, snelheid 13.0 knoop, roepnaam PHNA
© Ton Grootenboer
Thuishaven Groningen
23 oktober 2014 op de Oude Maas bij Barendrecht
met bestemming Moerdijk
FLINTERDUIN
Bouwjaar 2000, imonummer 9213882, grt 4503
Eigenaar Flinterduin B.V., Groningen
Manager Flinter Shipping B.V., Barendrecht
Gebouwd Ferus Smit Leer GmbH, Leer, bouwnummer 324
LxBxH 111.75 x 14.95 x 6.30 meter
Vermogen 4461 pk, snelheid 14.5 knoop, roepnaam PEBT
© Jan Scheurwater
met bestemming Moerdijk
FLINTERDUIN
Bouwjaar 2000, imonummer 9213882, grt 4503
Eigenaar Flinterduin B.V., Groningen
Manager Flinter Shipping B.V., Barendrecht
Gebouwd Ferus Smit Leer GmbH, Leer, bouwnummer 324
LxBxH 111.75 x 14.95 x 6.30 meter
Vermogen 4461 pk, snelheid 14.5 knoop, roepnaam PEBT
© Jan Scheurwater
Voormalige Gretina Holwerda
Op de Inner anchorage van Christobal, Panama
NATHALIA V
Bouwjaar 1967, imonummer 6712760, gt 399, roepnaam HO2091
Eigenaar Carot Overseas, Panama (Transmar EU)
Gebouwd N.V. Scheepswerf Appingedam v/h A. Apol / 202
LxBxH 49.76 x 8.01 x 3.26 meter
Vermogen 395 pk, snelheid 10.0 knoop, roepnaam
De voormalige Nederlandse GRETINA HOLWERDA
van H. & P. Holwerda, Heerenveen (Scheepvaartkantoor Holwerda)
1981 als MARANT van H. Bruins, Hardinxveld-Giessendam
1982 als DEO VOLENTE van J. Hartman & K. Koelink, Kampen
1988 als DEO VOLENTE van J. Hartman, Kampen
1992 als NATHALIA, 2000 als NATHALIA V
© Herbert Westerwal - Westcoasting Offshore Services B.V., IJmuiden
NATHALIA V
Bouwjaar 1967, imonummer 6712760, gt 399, roepnaam HO2091
Eigenaar Carot Overseas, Panama (Transmar EU)
Gebouwd N.V. Scheepswerf Appingedam v/h A. Apol / 202
LxBxH 49.76 x 8.01 x 3.26 meter
Vermogen 395 pk, snelheid 10.0 knoop, roepnaam
De voormalige Nederlandse GRETINA HOLWERDA
van H. & P. Holwerda, Heerenveen (Scheepvaartkantoor Holwerda)
1981 als MARANT van H. Bruins, Hardinxveld-Giessendam
1982 als DEO VOLENTE van J. Hartman & K. Koelink, Kampen
1988 als DEO VOLENTE van J. Hartman, Kampen
1992 als NATHALIA, 2000 als NATHALIA V
© Herbert Westerwal - Westcoasting Offshore Services B.V., IJmuiden
Herdoopt
JO SPRUCE
Bouwjaar 1993, imonummer 8919037, grt 22415
Eigenaar Skibs-A/S Hassel, Bergen
Manager Jo Tankers AS
Gebouwd Kværner Kleven Florö A/S / 250
LxBxH 182.30 x 32.05 x 10.72 meter
Vermogen 14600 pk, snelheid 15.5 knoop, roepnaam LAJD7
28 oktober 1993 t/m 17 februari 2010 onder Nederlandse vlag
gevaren bij Jo Spruce Shipping B.V., Rotterdam
Manager Jo Management B.V., Spijkenisse
15 februari 2010 (LR) te Ulsan onder de Noorse vlag (NIS) gebracht
Juni 2014 herdoopt SPRUCE
Informatietip A. Verhoeff
28 februari 2014 uitgaand op de Nieuwe Waterweg de JO SPRUCE
© Koos Goudriaan
Bouwjaar 1993, imonummer 8919037, grt 22415
Eigenaar Skibs-A/S Hassel, Bergen
Manager Jo Tankers AS
Gebouwd Kværner Kleven Florö A/S / 250
LxBxH 182.30 x 32.05 x 10.72 meter
Vermogen 14600 pk, snelheid 15.5 knoop, roepnaam LAJD7
28 oktober 1993 t/m 17 februari 2010 onder Nederlandse vlag
gevaren bij Jo Spruce Shipping B.V., Rotterdam
Manager Jo Management B.V., Spijkenisse
15 februari 2010 (LR) te Ulsan onder de Noorse vlag (NIS) gebracht
Juni 2014 herdoopt SPRUCE
Informatietip A. Verhoeff
28 februari 2014 uitgaand op de Nieuwe Waterweg de JO SPRUCE
© Koos Goudriaan
Gebouwd in Foxhol
22 oktober 2014 op de Nieuwe Waterweg bij Maassluis-west
TRANSRISOLUTO
Bouwjaar 1997, imonummer 9143788, roepletter ZDHI4, gt 2848
Eigenaar Industrial Shipping AS, Gibraltar
Manager Rederi AB Transatlantic
L x b x h x d 89.78 x 13.60 x 7.20 x 5.71
Shipyard Bodewes Scheepswerf "Volharding" Foxhol B.V. (328)
Engine Krupp MaK, type: 6M453C, power: 2200 kw
De voormalige RISOLUTO
van Multipurpose Bulkers AS, Rhoon
Manager ShipCom Bereederungs Gmbh & Co KG
Ex THAMESIS 1997-2006, herdoopt op 28 februari 2013 (GL)
© Frans de Lijster
TRANSRISOLUTO
Bouwjaar 1997, imonummer 9143788, roepletter ZDHI4, gt 2848
Eigenaar Industrial Shipping AS, Gibraltar
Manager Rederi AB Transatlantic
L x b x h x d 89.78 x 13.60 x 7.20 x 5.71
Shipyard Bodewes Scheepswerf "Volharding" Foxhol B.V. (328)
Engine Krupp MaK, type: 6M453C, power: 2200 kw
De voormalige RISOLUTO
van Multipurpose Bulkers AS, Rhoon
Manager ShipCom Bereederungs Gmbh & Co KG
Ex THAMESIS 1997-2006, herdoopt op 28 februari 2013 (GL)
© Frans de Lijster
Voormalige Elise
22 oktober 2014 op het Noordzeekanaal t.h.v Velsen Zuid
onderweg naar Zijkanaal A
FEHN CAPELLA
bouwjaar 1996, imonummer 9142576, gt 1682
van Fehn Schiffahrts GmbH & Co KG ms 'Fehn Capella', St. John's
Gebouwd Scheepswerf Bijlsma B.V., Wartena / 681
LxBxH 81.86 x 11.10 x 5.67 meter
Vermogen 1360 pk, snelheid 10.5 knoop, roepnaam V2CS5
De voormalige Nederlandse ELISE
van C.V. Scheepvaartbedrijf J. van Dam, Oudewater
in beheer gevaren bij Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
September 2007 verkocht en herdoopt
© Marcel Coster • COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE
onderweg naar Zijkanaal A
FEHN CAPELLA
bouwjaar 1996, imonummer 9142576, gt 1682
van Fehn Schiffahrts GmbH & Co KG ms 'Fehn Capella', St. John's
Gebouwd Scheepswerf Bijlsma B.V., Wartena / 681
LxBxH 81.86 x 11.10 x 5.67 meter
Vermogen 1360 pk, snelheid 10.5 knoop, roepnaam V2CS5
De voormalige Nederlandse ELISE
van C.V. Scheepvaartbedrijf J. van Dam, Oudewater
in beheer gevaren bij Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
September 2007 verkocht en herdoopt
© Marcel Coster • COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE
Bestemming Waalhaven
22 oktober 2014 inkomend op de Nieuwe Waterweg bij Maassluis
ESMERALDA
Bouwjaar: 1999, imonummer: 9181170, gt: 10532
Eigenaar: Esmeralda Maritime Inc., Valletta
(Triton Schiffahrts GmbH & Co. KG)
Beheer: Seatrade Groningen B.V.
Gebouwd: Iwagi Zosen K.K., Iwagi / 179
LxBxH: 151,99 x 23,00 x 13,00 meter
Vermogen: 13775 pk, snelheid: 21,0 knoop, roepnaam: 9HA3564
© Henk van der Heijden
ESMERALDA
Bouwjaar: 1999, imonummer: 9181170, gt: 10532
Eigenaar: Esmeralda Maritime Inc., Valletta
(Triton Schiffahrts GmbH & Co. KG)
Beheer: Seatrade Groningen B.V.
Gebouwd: Iwagi Zosen K.K., Iwagi / 179
LxBxH: 151,99 x 23,00 x 13,00 meter
Vermogen: 13775 pk, snelheid: 21,0 knoop, roepnaam: 9HA3564
© Henk van der Heijden
Voormalige Bornrif
22 oktober 2014 aan de Parkkade te Rotterdam
SCOT EXPLORER
Bouwjaar 1996, imonummer 9137193, grt 1882
Eigenaar Scot Explorer Shipping Ltd., Rochester (ScotLine Ltd.)
Beheer: Intrada Ships Management Ltd., Romford/UK
Gebouwd Societatea Comerciala Navol, Oltenita / 150
LxBxH 81.68 x 12.50 x 5.40 meter
Vermogen 1500 pk, snelheid 11.0 knoop, roepnaam VQUR2
De voormalige Nederlandse BORNRIF
van H. Schurink, Harlingen (Wijnne & Barends B.V., Delfzijl),
1996 t/m 2004
© Wim Korndörffer
SCOT EXPLORER
Bouwjaar 1996, imonummer 9137193, grt 1882
Eigenaar Scot Explorer Shipping Ltd., Rochester (ScotLine Ltd.)
Beheer: Intrada Ships Management Ltd., Romford/UK
Gebouwd Societatea Comerciala Navol, Oltenita / 150
LxBxH 81.68 x 12.50 x 5.40 meter
Vermogen 1500 pk, snelheid 11.0 knoop, roepnaam VQUR2
De voormalige Nederlandse BORNRIF
van H. Schurink, Harlingen (Wijnne & Barends B.V., Delfzijl),
1996 t/m 2004
© Wim Korndörffer
Na brand en motorstoring op sleeptouw
Het Nederlandse vrachtschip 'Myrte' (122 meter lang, 7142 ton)
met een bemanning van negen mensen, is in de nacht van woensdag op
donderdag door de sleepboot Tystie de haven van Lerwick
op een van de Shetlandeilanden binnengesleept.
Dat gebeurde in slecht weer na motorproblemen.
De turbo van de hoofdmotor was defect geraakt, waardoor onder meer
rookontwikkeling in de machinekamer ontstond en het brandalarm afging.
• Lees meer
Cargo ship under tow after fire off Fair IsleA cargo ship which was drifting off Shetland's Fair Isle overnight is being towed to safety to Lerwick Harbour.
The Dutch-registered freighter 'Myrte', with nine crew on board, suffered engine failure following a small fire on board.
A tug from the port of Sullom Voe attached a line to the vessel on Wednesday morning.
The 'Myrte' was travelling from Invergordon to Lerwick with a cargo of pipes for the oil industry.
The vessel ran into trouble 12 miles south east of Fair Isle.
Bron BBC.com na tip Marcel Coster
Eerder in de Maasmond
MYRTE
Bouwjaar 2008, imonummer 9364136, grt 6046
Eigenaar Myrte Shipping B.V., Papendrecht
(Sam Shipping B.V., Papendrecht)
Gebouwd Zhejiang Hongxin Shipbuilding Co. Ltd. / HX2005-1
LxBxH 120.00 x 16.52 x 11.00 meter
Vermogen 5435 pk, snelheid 15.0 knoop, roepnaam PBII
© Jack Bouman • HAVENKADE
met een bemanning van negen mensen, is in de nacht van woensdag op
donderdag door de sleepboot Tystie de haven van Lerwick
op een van de Shetlandeilanden binnengesleept.
Dat gebeurde in slecht weer na motorproblemen.
De turbo van de hoofdmotor was defect geraakt, waardoor onder meer
rookontwikkeling in de machinekamer ontstond en het brandalarm afging.
• Lees meer
Cargo ship under tow after fire off Fair IsleA cargo ship which was drifting off Shetland's Fair Isle overnight is being towed to safety to Lerwick Harbour.
The Dutch-registered freighter 'Myrte', with nine crew on board, suffered engine failure following a small fire on board.
A tug from the port of Sullom Voe attached a line to the vessel on Wednesday morning.
The 'Myrte' was travelling from Invergordon to Lerwick with a cargo of pipes for the oil industry.
The vessel ran into trouble 12 miles south east of Fair Isle.
Bron BBC.com na tip Marcel Coster
Eerder in de Maasmond
MYRTE
Bouwjaar 2008, imonummer 9364136, grt 6046
Eigenaar Myrte Shipping B.V., Papendrecht
(Sam Shipping B.V., Papendrecht)
Gebouwd Zhejiang Hongxin Shipbuilding Co. Ltd. / HX2005-1
LxBxH 120.00 x 16.52 x 11.00 meter
Vermogen 5435 pk, snelheid 15.0 knoop, roepnaam PBII
© Jack Bouman • HAVENKADE
Verhalen
22 oktober 2014 in de IJmond vanaf de wachtpalen
in het zuidertoeleidingskanaal naar de Velsen Grote Hout
EEMS TRAVELLER
Bouwjaar: 2000, imonummer: 9218234, gt: 2137
Eigenaar: Eems Traveller B.V., Delfzijl
Beheer: Amasus Shipping B.V., Delfzijl
Gebouwd: Tille Scheepsbouw B.V., Kootstertille / 330
LxBxH: 90,78 x 13,75 x 4,35 meter
Vermogen: 1958 pk, snelheid: 12,5 knoop
Roepnaam: PECH, indienst: 24-02-2011
Eerst 'Deo Volente' (2000-2005), 'Coral Sea' (2005-2011)
© Marcel Coster • COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE
in het zuidertoeleidingskanaal naar de Velsen Grote Hout
EEMS TRAVELLER
Bouwjaar: 2000, imonummer: 9218234, gt: 2137
Eigenaar: Eems Traveller B.V., Delfzijl
Beheer: Amasus Shipping B.V., Delfzijl
Gebouwd: Tille Scheepsbouw B.V., Kootstertille / 330
LxBxH: 90,78 x 13,75 x 4,35 meter
Vermogen: 1958 pk, snelheid: 12,5 knoop
Roepnaam: PECH, indienst: 24-02-2011
Eerst 'Deo Volente' (2000-2005), 'Coral Sea' (2005-2011)
© Marcel Coster • COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE
Gespot
Ierse boeienlegger/onderhouds schip bezig met onderhoud aan de
South Burford boei in het verkeersscheiding stelsel bij Dublin Baai
GRANUAILE
Bouwjaar 2000, imonummer 9192947, gt 2625
Eigenaar Commissioners of Irish Lights, Ierland
Roepnaam EIPT
Bouwwerf Damen Shipyard Gorinchem B.V., Gorinchem
© Ernest W. van den Brink, kapitein mt 'Thun Genius'
South Burford boei in het verkeersscheiding stelsel bij Dublin Baai
GRANUAILE
Bouwjaar 2000, imonummer 9192947, gt 2625
Eigenaar Commissioners of Irish Lights, Ierland
Roepnaam EIPT
Bouwwerf Damen Shipyard Gorinchem B.V., Gorinchem
© Ernest W. van den Brink, kapitein mt 'Thun Genius'