Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart
Tewaterlating 21 december 2004
Swan-1983

© Jan van Oost

SWAN
Eigenaar: C.V. Motorvrachtschip "Swallow", Hoogezand
Beheer: G.M. van der Meulen
Bouwwerf: Bodewes Scheepswerven B.V., Hoogezand / 547
Bouwjaar: 1983
Gt: 2641
Nrt: 1766
Draagv.: 4792
Lengte: 82,43 meter
Breedte: 15,22 meter
Holte: 6,45 meter
Vermogen (pk): 2.400
Snelheid (kn): 12,5
Imonummer: 8113592
Roepnaam: PHVH
Kiel gelegd: 00-12-1981
Tewaterlating: 26-02-1983
Proefvaart: 12-04-1983
Indienst: 12-04-1983

Aanvankelijk als SWALLOW

Mutatie:
1983 herdoopt SAMSUN BAY
1985 herdoopt FRISIAN BAY
1985 herdoopt SWAN
C.V. Motorvrachtschip "Swan", Hoogezand

12 juni 1991 verkocht, herdoopt Evangelia III
3 december 2001 verkocht, herdoopt Agios Efrem
19 april 2006 verkocht, herdoopt Calliope F
27 december 2008 verkocht Turkije
31 december 2008 herdoopt Deniz Yildizi-S

Voormalige Soave

25 oktober 2014 meerde af aan de Akzo-Nobel zoutverlading te Delfzijl
komende van Rotterdam

LADY AZIZA
Bouwjaar 1991, imonummer 8917716, grt 3828
Thuishaven & vlag Belize City & Belize (British Honduras)
Gebouwd J.J. Sietas K.G. Schiffswerft GmbH & Co., Hamburg / 1058
LxBxH 103.50 x 16.24 x 8.00 meter
Vermogen 4527 pk, snelheid 15.5 knoop, roepnaam V3UL

Opgeleverd als SMARAGDEN
aan Rederi AB Engship, Nauvo/Nagu, Finland
15 januari 2007 verkocht Rettig Group Ltd. Bore, Nauvo/Nagu, Finland

Oktober 2007 verkocht aan Merwesingel B.V., Werkendam
en herdoopt als SOAVE, roepnaam PBIX
Manager Rederij Chr. Kornet & Zn. B.V., Werkendam

11 juli 2014 aankomst te ‘s-Gravendeel en opgelegd
17 september 2014 openbaar verkocht te Rotterdam
16 oktober 2014 verkocht en herdoopt

© Bert Romeling

Lady-Aziza-25-10-2014

Verhalen

Afgelopen donderdag van Amazonehaven naar Yangtzehaven, Europoort

OOCL RAUMA
Bouwjaar 2009, imonummer 9462794, grt 17488
Eigenaar ms Elysee Bewaarder B.V., Harlingen
Manager JR Ship Management B.V., Harlingen
Gebouwd J.J. Sietas Schiffswerft GmbH & Co. K.G., Hamburg / 1294
LxBxH 167.00 x 26.80 x 14.00 meter
Vermogen 15218 pk, snelheid 19.5 knoop, roepnaam PBWC
In dienst 5 november 2009 als ELYSEE, op 13 juni 2012 (GL) herdoopt

© Barry van der Meijden

SONY DSC

Bestemming Delfzijl

25 oktober 2014 op het Eemskanaal

PLUIMPOT
Bouwjaar 1980, eigenaar Rijkswaterstaat, thuishaven Roermond
LxBxH 16,10 x 4,90 x 2,32 meter
Werf Scheepswerf Damen B.V., Hardinxveld

© Siemon Tuik

003

Herdoopt

NEDDRILL WORKSHIP 1
Bouwjaar 1981, imonummer 7422362, grt 11625
Eigenaar Neddrill Workship I Inc., Monrovia
Manager Neddrill (Nederland) B.V.
Gebouwd IHC-Gusto Offshore B.V., Schiedam / 950
LxBxH 148.70 x 27.03 x 7.32 meter
Vermogen 17000 pk, snelheid 12.0 knoop, indienst 00-04-1991

13-7-1978 te water gelaten bij IHC Gusto B.V., Schiedam
(Gusto Projects B.V.) (CO950), na de tewaterlating is de werf
gesloten en het schip opgelegd, 1980 verhaald naar Bolnes,
afgebouwd bij Boele's Scheepswerven en Machinefabriek B.V., Bolnes,
11-8-1981 opgeleverd als POLLY BRISTOL
aan KCA Offshore Drilling Co. Lyd., U.K.
1985 herdoopt KCA KINGFISHER

1989 verkocht aan Bombay Offshore Suppliers Ltd., India,
herdoopt BOSS VISHWA

1991 verkocht aan Neddrill I B.V., Liberia,
in beheer bij Neddrill (Nederland) B.V.,
herdoopt NEDDRILL WORKSHIP 1
1992 verkocht aan Neddrill Workship I Inc., Liberia,
in beheer bij Neddrill (Nederland) B.V.
1994 herdoopt NEDDRILL I

1996 verkocht aan Noble-Neddrill Asset Co. Ltd., Panama,
in beheer bij Neddrill (Nederland) B.V.
1998 verkocht aan Noble Asset Co. Ltd., Panama,
in beheer bij Noble do Brasil Sociedade Ltda.,
1998 herdoopt NOBLE LEO SEGERIUS

8-2014 (e) verkocht aan Paragon Asset Co. Ltd., Liberia,
in beheer bij Paragon Offshore (Nederland) B.V., Beverwijk
en Paragon Offshore do Brasil Ltda., Macae RJ, Brazilië,
herdoopt PARAGON DPDS2

Bron: Scheepsfotoruilbeurs, volgende is op 8 november 2014

Verdrag over Eems-Dollard ondertekend

Nederland en Duitsland hebben vrijdag het Eems-Dollardverdrag
ondertekend, dat de bevoegdheden regelt in de Eems-monding bij het Groningse Delfzijl.

De ministers van Buitenlandse Zaken, Bert Koenders en Frank-Walter Steinmeier tekenden het verdrag tijdens een boottochtje van Delfzijl naar het Duitse Emden.

De beide landen hebben 2 jaar onderhandeld over het verdrag dat de bevoegdheden regelt tussen de 3 en 12 zeemijlen in de zee ten noorden van de Eems-monding.

Het oude verdrag uit 1960 dekte niet alles af, wat leidde tot onduidelijkheden, met name bij energiewinning op zee. In het nieuwe verdrag zijn onder meer de rechten en verantwoordelijkheden geregeld op het gebied van energie-installaties, kabels en pijpleidingen. Bron DT

24 oktober 2014 bij vertrek naar Emden vanuit Delfzijl

NEUWERK
Nouwjaar 1998, imonummer 9143984, gt 3422
Eigenaar Der Bundesminister für Verkehr,
Bau- und Stadtentwicklung BMVBS, Cuxhaven, Duitsland
Bouwwerf Volkswerft GmbH Stralsund, Stralsund (415)

© Bert Romeling

Neuwerk-24-10-2014-(2)