Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart
Tewaterlating 21 december 2004
MOORDRECHT-en-DUIVENDRECHT-

© Mare Liberum Scheepsfotografie

21 mei 1980 vanaf een tank van de Nieuwe Matex in de Vulcaanhaven
met op de achtergrond de DUIVENDRECHT bouwjaar 1965


MOORDRECHT
Eigenaar Scheepvaart Maatschappij Moordrecht N.V., Rotterdam
Manager Phs. van Ommeren N.V., Rotterdam
Bouwwerf Götaverken Öresundsvarvet AB, Landskrona / 264
Bouwjaar 1979
Grt 26680
Nrt 18916
Dwt 44710
Lengte 191,42 meter
Breedte 32,29 meter
Holte 16,06 meter
Vermogen 13100 pk
Snelheid 16,0 knoop
Imonummer 7713400
Roepnaam PGAP
Kiel 05-02-1979
Tewater 30-03-1979
Proefvaart 16-06-1979
Indienst 21-06-1979

Mutatie
1987 eigenaar
Columbus Marine Lease N.V., St. Maarten/NA
Van Ommeren Shipping B.V., Rotterdam

1993 / Graz
Graz Pte Ltd., Singapore
Van Ommeren Shipping B.V., Rotterdam

1996 / Siam Harmony
2002 / Fu Xing 5

Juni 2013 openbaar verkocht aan een eigenaar
te Zhoushan voor sloop te China
23 juni 2013 (e) aanvang van de sloop
Interessante expositie over de historie van sleepvaartbedrijf Kotug

Over het tegenwoordige Kotug (Sleepdienst Adriaan Kooren) te Rotterdam zijn twee boeiende verhalen te vertellen.
In de eerste plaats over de rijke en langdurige historie van het inmiddels zowel in binnen- als buitenland zeer vermaarde Rotterdamse familiebedrijf, die teruggaat tot ruim 100 jaar geleden.

Maar ook, en zeker niet in het minst, over de huidige innovatieve voortrekkersrol van Kotug, dat met een aantal baanbrekende vernieuwingen de sleepvaartwereld wereldwijd op zijn kop zette.

Het Nationaal Sleepvaart Museum in Maassluis heeft hierin een uitdaging gezien om deze twee aspecten ineen te vlechten en vervolgens om te vormen tot een uiterst boeiende expositie in het sleepvaartmuseum te Maassluis. De expositie draagt dan ook de naam “Met vier generaties Kooren van stoom naar hybride”. In deze titel komen beide verhaallijnen samen.
Te zien zijn o.a. films, vele prachtige foto’s, documenten en indrukwekkende scheepsmodellen.

Ook is staat er in de tentoonstellingswijzer een uitleg over de verschillende voortstuwingssystemen voor sleepboten, zoals de Z-peller, Voith-Schneider, Stern Drive en Rotortug ®.

Het verhaal begint in 1911 toen Antonie Kooren zijn eerste stoomsleepboot kocht en deze “MATHILDA” noemde, naar zijn echtgenote. Er zouden nog vele schepen volgen, sommige in charter, maar de meeste in eigendom. Tot op de dag van vandaag figureren de voornamen van familieleden nog steeds traditiegetrouw op de boeg van een aantal Kooren slepers.

De sleepboten waren vanaf het begin te herkennen aan de zwarte schoorsteen met de witte K. Een beeldmerk dat decennia lang bepalend zou zijn voor de schepen van de familie Kooren.
In de eerste decennia vonden de Kooren sleepboten vooral emplooi in de natte aannemerij, zoals het verslepen van baggerbakken in de havens en op de rivieren.

ANTONIE III
Bouwjaar 1947, grt
Gebouwd Scheepswerf Bijlsma & Zn., Wartena / 423
LxBxH 19.18 x 4.75 x 1.74 meter
Vermogen 240 pk, snelheid 8.0 knoop

ANTONIE-III----Koorensleper

In 1962 volgde de eerste zeegaande sleepboot, de “MARIUS” van 510 pk sterk. Hiermee deed het bedrijf haar intrede in de kust- en zeesleepvaart.
Op 1 januari 1988, startte Ton Kooren de havensleepdienst in Rotterdam onder de naam Kotug met zes moderne sterke sleepboten, die in Amerika waren gebouwd met namen vernoemd naar Amerikaanse wijnstreken.

Sedertdien is de romp van de Kotug slepers opvallend rood en de schoorsteen blauw, met een witte K. Vanaf dit moment was ook het monopolie van Smit in Rotterdam doorbroken.
Vanaf 1995 breidde Kotug haar activiteiten ook steeds meer naar het buitenland uit, o.a. naar Hamburg, Bremerhaven, Wilhelmshaven, Londen, Kameroen, Brunei en Australië.

Kotug is ook bekend om haar pionierswerk op het gebied van het ontwikkelen van steeds betere voortstuwingssystemen voor sleepboten. Zo is er een door hen ontwikkeld en verbeterd systeem, genaamd Rotortug ®. Dit is een sleepboottype dat is ontwikkeld door het eigen bedrijf Kotug waarbij 3 Azimuth roerpropellers (360 graden draaibaar), twee onder het voorschip en één onder het achterschip, zijn geplaatst.
Voorts heeft Kotug de hybride dieselelectrische sleepboot verder ontwikkeld. Dit is een combinatie van dieselmotoren en electro-motoren, die voor een aanzienlijke brandstofbesparing zorgt.

De gepatenteerde sleepring, de zo genoemde Ko-LINK, een andere vinding van Kotug, is een extra verbinding tussen de sleeptros en de voorloper, waardoor slijtage en breuk van dure sleeptrossen belangrijk vermindert.

In 2014 ontving de huidige directeur Ard-Jan Kooren de prestigieuze Koning Willem I prijs, een prijs voor ondernemers die durf, daadkracht, doorzettingsvermogen, duurzaamheid en innovatie hebben getoond, nadat hem op 14 januari 2013 al de Rotterdamse onderscheiding “Havenman van het jaar 2012” was toegekend. Hiermee volgde hij zijn vader Ton Kooren op, die deze onderscheiding in 1999 eveneens mocht ontvangen.

Kotug staat ook bekend om de vele spectaculaire projecten, veelal onder grote publieke belangstelling uitgevoerd, zoals het transport van de nieuwe brugdelen voor de nieuwe Botlekbrug, het slepen van de 4 tunneldelen voor de Amsterdamse 2e Coentunnel van Barendrecht naar Amsterdam, het brengen van de oude “ROTTERDAM” van Hamburg naar Katendrecht, Rotterdam, en de assistentie aan het grootste cruiseschip ter wereld de “OASIS OF THE SEAS”.

Vanaf zaterdag 22 november a.s. is de expositie voor bezoekers geopend.
Informatie kunt u vinden op de website: http://www.nationaalsleepvaartmuseum.nl.

Persbericht + foto's Nationaal Sleepvaart Museum te Maassluis

RT ADRIAAN
Bouwjaar: 2009, imonummer: 9489936, gt 463
Eigenaar: RT Adriaan Ltd., Valletta (Kotug Europe B.V.)
Beheer: Kotug International B.V., Rotterdam
Gebouwd: Niigata Shipyard & Repair Inc., Niigata / 36

RT-Adriaan--hybrid-sleepboo

Komend uit Spanje

16 november 2014, vanmorgen gezien op de Amstel

© Herman Verheij

DSC_4941
In aanbouw

IMKE
Bouwjaar: 2006, imonummer: 9341756, gt: 3990
Eigenaar: C.V. Scheepvaartonderneming Imke, Westerbork (H. van Dijk)
Beheer: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
Gebouwd: Scheepswerf Ferus Smit B.V., Westerbroek / 366
LxBxH: 110,78 x 14,00 x 8,12 meter
Vermogen: 3595 epk, snelheid: 14 knoop, roepnaam: PHGG

© Bert Romeling Startpagina meer Archief

Imke%202

Thuishaven Harlingen

15 november 2014 te IJmuiden onderweg naar de Buka 1

ABIS DUNDEE
Bouwjaar 2013, imonummer 9658109, grt 5197
Eigenaar B.V. Beheer ms Abis Dundee, Harlingen
Manager Abis Shipping B.V., Harlingen
Gebouwd Shipkits B.V., Harlingen / 111
Casco Partner Sp.z.o.o., Stettin, Polen
LxBxH 107,95 x 16,00 x 9,30 meter
Vermogen 3180 kW, snelheid 12 knoop, roepnaam PCPU

© Ruud Coster COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE

abis dundee (1)

abis dundee (2)

Voormalige Geulborg

15 november 2014 op de Nieuwe Waterweg bij Maassluis

SUSANNE
Bouwjaar 1994, imonummer 9100140, grt 2769
Eigenaar ms Susanne W. Waller K.G., Willemstad/Curaçao
Beheer Esmeralda Schiffahrts GmbH & Co. K.G., Hemmoor
Manager Meriaura Ltd.
Gebouwd Bodewes Scheepswerf "Volharding" B.V. / 319
LxBxH 90.20 x 13.59 x 5.69 meter
Vermogen 2040 pk, snelheid 12.5 knoop, roepnaam PJNH

© Koos Goudriaan

Susanne-'94(4)-2769gt-Imo-9

De voormalige Nederlandse GEULBORG
1994 t/m november 2000 eigenaar
Scheepvaartonderneming "Geulborg", Delfzijl

Daarna eigenaar ms Susanne W. Waller K.G., Willemstad/NA
10 oktober 2010 vlag Curaçao, 20 mei 2014 herdoopt

Susanne-'94(6)-2769gt-Imo-9

Gezonken

BRAGE
Bouwjaar 1970, imonummer 7016383, grt 1131
Eigenaar N.V. Scheepvaart Maatschappij "Svea", Amsterdam
Manager Vereenigd Cargadoorskantoor, Amsterdam
Gebouwd N.V. Scheepswerf & Machinefabriek “De Biesbosch” / 531
LxBxH 81.64 x 14.28 x 5.05 meter
Vermogen 2400 pk, snelheid 13.5 knoop, roepnaam PDGB
In dienst 02-06-1970

1979 verkocht aan Rederi A/B Sinbad, Gothenborg-Zweden
1979 verkocht aan P/R Mercia, Gothenborg-Zweden,
in beheer bij Rederi A/B Sinbad, Gothenborg,
1979 herdoopt MERCIA

1981 verkocht aan P/R Novia, Skärhamn-Zweden,
in beheer bij Rederi A/B Sinbad, Gothenborg,
1981 herdoopt NOVIA

1985 verkocht aan Hedens Industri A/B, Hamborgersund-Zweden,
1985 herdoopt ANJA

1986 verkocht aan Bengt Rune Ingemar Bengtson,
Skärhamn-Zweden, 1986 herdoopt SAMO
12-1986 herdoopt NOVIA
1987 herdoopt SAMO
1990 herdoopt SCOT VENTURE
2-1990 herdoopt SAMO

1-1991 verkocht aan Kenworth Shipping Ltd., Bergen-Noorwegen,
in beheer bij Mohr & Giaever-Enger Ing. A/S, Bergen,
1-1991 herdoopt KARIN

1991 verkocht aan Mohr & Giaever-Enger Ing. A/S, Bergen
27-1-2003 verkocht aan FFW Shipping Inc., Panama
en herdoopt ALPINA.

10-2-2003 verkocht aan FFW Balchart Estonia, Tallinn,
vlag: Panama, roepsein HOTG, in beheer bij Amisco, Tallinn
11-2003 vlag: Belize. 6-12-2006 (e) verkocht aan
Northampton Maritime Ltd., Constantza, vlag: Sierra Leone,
roepsein 9LD2091,
in beheer bij Rezkozan Impex S.R.L., Constantza
23-7-2012 (e) in beheer bij Sealex Shipping Co. Ltd.

12-12-2013 (e) verkocht Fortuna Ship & Trading Ltd., Moldavië,
in beheer bij Info Market S.R.L., Constanta,
12-2013 herdoopt FORTUNA S

8-10-2014 tijdens een reis van Istanbul via Galati
naar Giurgiulesti, Moldavië, geladen met 2.650 ton zout, in slecht
weer bij Sulina, Roemenië aan de grond gelopen en lek geraakt,
de bemanning van boord gehaald met een IAR 330 Puma helikopter
van de Turkse marinebasis te Tuzla,
9-10-2014 gezonken in positie 45.08 NB. en 029.46 OL

Bron: Scheepsfotoruilbeurs, volgende is op 14 februari 2015

2 juni 2008 als ALPINA in de Bosphoros

© Henk Kouwenhoven

alpina-imo-7016383-hk

Verhalen

14 november 2014 te IJmuiden van de Vissershaven
naar de Volendamkade

TAMA HOPE
Bouwjaar 1986, imonummer 8517346, grt 6579
Eigenaar Tama Hope Shipping Co. Ltd., Nassau
Manager Seatrade Groningen B.V.
Gebouwd Nipponkai Heavy Industries Co. Ltd. / 239
LxBxH 145.55 x 18.71 x 10.52 meter
Vermogen 9304 pk, snelheid 18.0 knoop, roepnaam C6MB8

© Ruud Coster COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE

022

024

Eerder Rijnmond

In de Maasmond op proefvaart

DELTA ADMIRAL
Bouwjaar 2014, imonummer 9715282, gt 1921
Eigenaar Delta Logistics Ltd., Trinidad & Tobago
Bouwwerf De Hoop B.V., Lobith, bouwnummer 460
Lengte 70,00 meter, breedte 15,70, diepgang 4,60 meter
Thuishaven Kingstown

© Jack Bouman HAVENKADE

Delta-Admiral--01a-imo-9632

Gebouwd in Nederland

14 november 2014 te IJmuiden vanuit de Noordersluis onderweg naar zee

BIMI
Bouwjaar: 1991, imonummer 8914295, gt 2373
Eigenaar Misje Bulk AS, Nassau
Manager Misje Rederi AS
Werf: Scheepswerf Ferus Smit B.V., Westerbroek / 283
LxBxDg: x 13,17 x 5,45 meter, roepsein: C6UJ9
Capaciteit: 5210m³ Grain, 96 TEU, Snelheid: 12,00 kn
Mutaties: MB Humber (’91-’97) - Arklow Fortune (‘97-’05)

© Ruud Coster COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE

bimi (1)

bimi (2)