Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart
Tewaterlating 21 december 2004
Tewaterlating 21 december 2004
© Bob van Raad
ATLANTIC WAVE
Eigenaar Golden Atlantic Shipping Ltd., Limassol
Manager Oost Atlantic Lijn B.V., Rotterdam
Bouwwerf Scheepswerf Ton Bodewes B.V., Franeker / 64
Bouwjaar 1978
Grt 999
Nrt 558
Dwt 1528
Lengte 65,82 meter
Breedte 10,72 meter
Holte 5,11 meter
Vermogen 1320 pk
Snelheid 12,0 knoop
Imonummer 7702932
Kiel 07-06-1977
Tewater 19-10-1977
Proefvaart 28-01-1978
Indienst 00-01-1985
Eerst
1978 / PECHUDO
P.W. Wildeman, Groningen
Wagenborg Scheepvaart B.V., Delfzijl
1983 / UDO
Scheepvaart Maatschappij Daan B.V., Sappemeer
Mutatie
1995 / Frihav
13 december 1998 op reis Bilbao naar Corcubion gestrand
op de rotsen van Punta Galera, zuid van Corcubion, Spanje
en bergingspoging later mislukt
30 december 1998 wrak in twee stukken gebroken,
total loss verklaard en verkocht lokale slopers,
later ter plaatse opgeruimd
Stapelloop
12 december 2014 in Westerbroek om 14.00 uur
ARKLOW BRAVE
Bouwjaar 2014, imonummer 9638800, grt 5065
Eigenaar Glenthorne Shipping Ltd., Rotterdam
Manager Arklow Shipping Nederland B.V., Rotterdam
Gebouwd Ferus Smit B.V., Westerbroek, bouwnummer 413
LxBxH 119.49 x 14.99 x 9.70 meter
Vermogen 3621 pk, snelheid 13 knoop
© Bert Romeling
ARKLOW BRAVE
Bouwjaar 2014, imonummer 9638800, grt 5065
Eigenaar Glenthorne Shipping Ltd., Rotterdam
Manager Arklow Shipping Nederland B.V., Rotterdam
Gebouwd Ferus Smit B.V., Westerbroek, bouwnummer 413
LxBxH 119.49 x 14.99 x 9.70 meter
Vermogen 3621 pk, snelheid 13 knoop
© Bert Romeling
Innovatieve toepassingen aangebracht op ms Tridens
De medewerkers van Maaskant Shipyards Stellendam, onderdeel van Damen Shipyards Group, zijn trots dat ze aan een groot renovatiekarwei aan de werf in Stellendam mogen werken.
De trots in de uitvoering van het project aan het onderzoekschip 'Tridens' (lengte 73 meter, breedte 14 meter) van de Rijksrederij – is zo mogelijk vakmatig nog groter. Dit vanwege diverse innovatieve toepassingen.
De meest in het oog springende voorbeelden van innovatieve toepassingen zitten in de montage van het uiterst moderne Simrad sonar- en echoloodsysteem in de “drop keel” en de “drop keel” zelf.
De betrokkenen bij het reparatieproject zijn beslist niet over één nacht ijs gegaan. Ze bezochten het onderzoekschip 'Celtic Explorer' dat in Ierse en internationale wateren onderzoek doet naar de visstand, om te bepalen welke toepassingen ze zelf aan de 'Tridens' zouden kunnen doen.
De fabricage en plaatsing van de trunk – een soort liftschaft waarin de dropkeel tot op drie meter onder het schip kan zakken – heeft 27 werkdagen in beslag genomen. Vervolgens moet alle te leveren Simrad apparatuur en multibeam voor de drop keel en de meetkamer worden gemonteerd.
De medewerkers van de Rijksrederij zijn daarbij nauw betrokken.
Maaskant Shipyards zet alles op alles om het omvangrijke karwei
2 maart 2015 te hebben afgerond. Dan moet het onderzoekschip een aantal vernieuwde hutten voor de bemanning hebben en alle onderdelen voor voortstuwing van het schip zijn nagelopen. Bron MaritiemNieuws.nl
Te IJmuiden onderweg vanuit de Vissershaven naar zee
TRIDENS
Bouwjaar 1990, imonummer 8821852, gt 2199
Eigenaar Rijkswaterstaat Rijksrederij, 's-Gravenhage
Werf B.V. Scheepswerf & Machinefabriek 'De Merwede', Hardinxveld / 653
LxBxH 73,54 x 14,08 x 7,70 meter
Vermogen 4348 pk, snelheid 17,5 knoop, roepnaam PBVO
© Ruud Coster • COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE
De trots in de uitvoering van het project aan het onderzoekschip 'Tridens' (lengte 73 meter, breedte 14 meter) van de Rijksrederij – is zo mogelijk vakmatig nog groter. Dit vanwege diverse innovatieve toepassingen.
De meest in het oog springende voorbeelden van innovatieve toepassingen zitten in de montage van het uiterst moderne Simrad sonar- en echoloodsysteem in de “drop keel” en de “drop keel” zelf.
De betrokkenen bij het reparatieproject zijn beslist niet over één nacht ijs gegaan. Ze bezochten het onderzoekschip 'Celtic Explorer' dat in Ierse en internationale wateren onderzoek doet naar de visstand, om te bepalen welke toepassingen ze zelf aan de 'Tridens' zouden kunnen doen.
De fabricage en plaatsing van de trunk – een soort liftschaft waarin de dropkeel tot op drie meter onder het schip kan zakken – heeft 27 werkdagen in beslag genomen. Vervolgens moet alle te leveren Simrad apparatuur en multibeam voor de drop keel en de meetkamer worden gemonteerd.
De medewerkers van de Rijksrederij zijn daarbij nauw betrokken.
Maaskant Shipyards zet alles op alles om het omvangrijke karwei
2 maart 2015 te hebben afgerond. Dan moet het onderzoekschip een aantal vernieuwde hutten voor de bemanning hebben en alle onderdelen voor voortstuwing van het schip zijn nagelopen. Bron MaritiemNieuws.nl
Te IJmuiden onderweg vanuit de Vissershaven naar zee
TRIDENS
Bouwjaar 1990, imonummer 8821852, gt 2199
Eigenaar Rijkswaterstaat Rijksrederij, 's-Gravenhage
Werf B.V. Scheepswerf & Machinefabriek 'De Merwede', Hardinxveld / 653
LxBxH 73,54 x 14,08 x 7,70 meter
Vermogen 4348 pk, snelheid 17,5 knoop, roepnaam PBVO
© Ruud Coster • COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE
Voormalige P&O Nedlloyd Evita
12 december 2014 bij de Botlek inkomend voor de Waalhaven
RIO THOMPSON
Bouwjaar: 2004, imonummer: 9286786, gt 26833
Eigenaar ms Rio Thompson Schiffahrtsges. mbH & Co. K.G., Monrovia
Manager MPC Münchmeyer Petersen Steamship GmbH & Co. KG
Gebouwd: Hyundai Heavy Industries Co. Ltd., Ulsan / 1493
LxBxH: 210,07 x 30,20 x 16,70 meter
Vermogen: 29321 pk, snelheid: 21,0 knoop, roepnaam A8JS5
Indienst 18 juni 2004 als 'P&O Nedlloyd Evita'
30 december 2005 herdoopt 'Nedlloyd Evita'
2 april 2012 (GL) herdoopt
© Henk van der Heijden
RIO THOMPSON
Bouwjaar: 2004, imonummer: 9286786, gt 26833
Eigenaar ms Rio Thompson Schiffahrtsges. mbH & Co. K.G., Monrovia
Manager MPC Münchmeyer Petersen Steamship GmbH & Co. KG
Gebouwd: Hyundai Heavy Industries Co. Ltd., Ulsan / 1493
LxBxH: 210,07 x 30,20 x 16,70 meter
Vermogen: 29321 pk, snelheid: 21,0 knoop, roepnaam A8JS5
Indienst 18 juni 2004 als 'P&O Nedlloyd Evita'
30 december 2005 herdoopt 'Nedlloyd Evita'
2 april 2012 (GL) herdoopt
© Henk van der Heijden
In de thuishaven
8 & 11 december 2014, ondanks haar leeftijd 40+ ziet ze er prima uit
MISKA
Bouwjaar: 1974, imonummer: 7510793, gt: 916
Eigenaar: Chris Rijkeboer, Terschelling
Gebouwd: Schiffswerft Gebr. Kötter, Haren/Ems / 68
LxBxH: 79,91 x 8,96 x 4,21 meter
Vermogen: 1310 pk, snelheid: 10,0 knoop, roepnaam: PDOC
© Koos Goudriaan
MISKA
Bouwjaar: 1974, imonummer: 7510793, gt: 916
Eigenaar: Chris Rijkeboer, Terschelling
Gebouwd: Schiffswerft Gebr. Kötter, Haren/Ems / 68
LxBxH: 79,91 x 8,96 x 4,21 meter
Vermogen: 1310 pk, snelheid: 10,0 knoop, roepnaam: PDOC
© Koos Goudriaan
Na verkoop herdoopt
SCHELDEBORG
Bouwjaar 1970, imonummer 7006390, grt 1598
Eigenaar E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl
Gebouwd C. Amels & Zn., Makkum / 311
LxBxH 81.79 x 12.45 x 7.50 meter
Vermogen 2400 pk, snelheid 13.0 knoop, roepnaam PHJE
In dienst 01-04-1970
1986 verkocht aan H.J. Smith, Delfzijl,
in beheer bij Wagenborg Shipping B.V.
11-9-1989 verkocht aan Alverbo Rederi AB, Skärhamn-Zweden,
herdoopt SANNIDA.
11-1990 verkocht aan Seaction Shipping Ltd., Limassol-Cyprus,
in beheer bij Rederi AB Hasting, herdoopt SEACTION.
1993 verkocht aan Caraton Carriers Ltd., Sarpsborg-Noorwegen,
in beheer bij Th. Jacobsen & Co. A/S, herdoopt JULIE.
10-1999 verkocht aan Great Neptune Marine S.A., Panama,
in beheer bij World Shipping Management Corp. S.A.,
10-11-1999 herdoopt OASSYS II.
17-11-2004 (e) verkocht aan Sirius Shipping Inc., Panama,
in beheer bij Split Ship Management Ltd., Split.
18-6-2009 (e) verkocht aan Taurus Shipholding Co Inc.,
in beheer bij Split Ship Management Ltd., Split.
21-3-2010 vlag: Saint Vincent and the Grenadines, roepsein J8PO,
29-3-2010 herdoopt SEA OCEAN.
18-6-2014 (e) verkocht aan Millenium Marine Services S.A., Haiti,
vlag: Tanzania, roepsein 5IM707, herdoopt SEA KRAKEN.
Bron A. Verhoeff & Scheepsfotoruilbeurs, volgende is 14 februari 2015
Voor de Middensluis te IJmuiden
© Bob van Raad
Bouwjaar 1970, imonummer 7006390, grt 1598
Eigenaar E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl
Gebouwd C. Amels & Zn., Makkum / 311
LxBxH 81.79 x 12.45 x 7.50 meter
Vermogen 2400 pk, snelheid 13.0 knoop, roepnaam PHJE
In dienst 01-04-1970
1986 verkocht aan H.J. Smith, Delfzijl,
in beheer bij Wagenborg Shipping B.V.
11-9-1989 verkocht aan Alverbo Rederi AB, Skärhamn-Zweden,
herdoopt SANNIDA.
11-1990 verkocht aan Seaction Shipping Ltd., Limassol-Cyprus,
in beheer bij Rederi AB Hasting, herdoopt SEACTION.
1993 verkocht aan Caraton Carriers Ltd., Sarpsborg-Noorwegen,
in beheer bij Th. Jacobsen & Co. A/S, herdoopt JULIE.
10-1999 verkocht aan Great Neptune Marine S.A., Panama,
in beheer bij World Shipping Management Corp. S.A.,
10-11-1999 herdoopt OASSYS II.
17-11-2004 (e) verkocht aan Sirius Shipping Inc., Panama,
in beheer bij Split Ship Management Ltd., Split.
18-6-2009 (e) verkocht aan Taurus Shipholding Co Inc.,
in beheer bij Split Ship Management Ltd., Split.
21-3-2010 vlag: Saint Vincent and the Grenadines, roepsein J8PO,
29-3-2010 herdoopt SEA OCEAN.
18-6-2014 (e) verkocht aan Millenium Marine Services S.A., Haiti,
vlag: Tanzania, roepsein 5IM707, herdoopt SEA KRAKEN.
Bron A. Verhoeff & Scheepsfotoruilbeurs, volgende is 14 februari 2015
Voor de Middensluis te IJmuiden
© Bob van Raad
Was beheer Navigia Shipmanagement
7 december 2014 op de Thames
WMS GRONINGEN
Bouwjaar 2006, imonummer 9339038, grt 7545
Eigenaar MAR Diamond Shipping Co. Ltd., Limassol
Manager Marlow Navigation Co. Ltd.
Gebouwd Fuijan Mawei Shipbuilding Ltd., Fuzhou / 43710
LxBxH 129.60 x 20.60 x 10.80 meter
Vermogen 9782 pk, snelheid 17.5 knoop
© Julian Jager
WMS GRONINGEN
Bouwjaar 2006, imonummer 9339038, grt 7545
Eigenaar MAR Diamond Shipping Co. Ltd., Limassol
Manager Marlow Navigation Co. Ltd.
Gebouwd Fuijan Mawei Shipbuilding Ltd., Fuzhou / 43710
LxBxH 129.60 x 20.60 x 10.80 meter
Vermogen 9782 pk, snelheid 17.5 knoop
© Julian Jager
Vertrek
10 december 2014 te IJmuiden vanuit de Middensluis
onderweg naar Haugesund
LADY MARY
Bouwjaar: 2008, imonummer: 9375836, gt: 2451
Lengte x Breedte: 90 meter x 13 meter
Vlag: Antigua Barbuda [AG], roepnaam: V2DI8
Eigenaar: ms "Imel Abdena" Reederei Bojen GmbH & Co. KG
Manager: Bojen Bereederung GmbH & Co. KG
Beheer: Vertom Scheepvaart- & Handelmaatschappij B.V.
© Marcel Coster • COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE
onderweg naar Haugesund
LADY MARY
Bouwjaar: 2008, imonummer: 9375836, gt: 2451
Lengte x Breedte: 90 meter x 13 meter
Vlag: Antigua Barbuda [AG], roepnaam: V2DI8
Eigenaar: ms "Imel Abdena" Reederei Bojen GmbH & Co. KG
Manager: Bojen Bereederung GmbH & Co. KG
Beheer: Vertom Scheepvaart- & Handelmaatschappij B.V.
© Marcel Coster • COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE
Voormalige Frio Aegean
11 december 2014 in de IJmond onderweg vanaf Beverwijk naar zee
FRIO FORWIN
Bouwjaar: 1995, imonummer: 9076260, gt: 6964
Eigenaar: Coliner Ltd., Limassol
Manager: Acheon Akti Navigation Co. Ltd.
Gebouwd: Shipbuilding Plant nam after 61 Kommunar / 1141
LxBxH: 134,00 x 18,00 x 7,88 meter
Vermogen: 6959 pk, snelheid: 16,0 knoop, roepnaam 5BWC3
© Ruud Coster • COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE
De voormalige FRIO AEGEAN
van Pareefers KS, Panama (Laskaridis Shipping Co. Ltd.)
Beheer: Seatrade Groningen B.V. (2011/2013)
3 mei 2013 (GL) verkocht en herdoopt
FRIO FORWIN
Bouwjaar: 1995, imonummer: 9076260, gt: 6964
Eigenaar: Coliner Ltd., Limassol
Manager: Acheon Akti Navigation Co. Ltd.
Gebouwd: Shipbuilding Plant nam after 61 Kommunar / 1141
LxBxH: 134,00 x 18,00 x 7,88 meter
Vermogen: 6959 pk, snelheid: 16,0 knoop, roepnaam 5BWC3
© Ruud Coster • COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE
De voormalige FRIO AEGEAN
van Pareefers KS, Panama (Laskaridis Shipping Co. Ltd.)
Beheer: Seatrade Groningen B.V. (2011/2013)
3 mei 2013 (GL) verkocht en herdoopt