Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart
Tewaterlating 21 december 2004
Zaan---IMO-5369528

© Frits Olinga

ZAAN
Eigenaar M. de Vries, Zaandam
Avismark Shipping
Manager Amons & Co., Zaandam
Bouwwerf Scheepswerf Gebr. Coops N.V., Hoogezand / 199
Bouwjaar 1951
Grt 293
Nrt 163
Dwt 370
Lengte 42,95 meter
Breedte 6,94 meter
Holte 2,89 meter
Vermogen 195 pk
Snelheid 8,5 knoop
Imonummer 5369528
Roepnaam PIVX
Tewater 21-03-1951
Proefvaart 29-05-1951
Indienst 17-04-1969

Eerst
1951 / TRUDE-K
K. Koster, Kampen
1965 / CERES
K.W. Schuitema, Groningen
1968 / NEREUS
N.V. Dalia Exploitatie Maatschappij, Groningen

Mutatie
1974 / ZAAN
J.J.L. Lettinga, West-Terschelling
1977 / Zaan

Voormalige Oostersingel

15 december 2014 te IJmuiden vanuit de Middensluis onderweg naar zee

HELAS
Bouwjaar: 2001, imonummer: 9195743, brt: 2545
Eigenaar: Hermann Lohmann
Schifffahrt GmbH & Co. KG ms 'Helas', Limassol
Casco: Daewoo Mangalia Heavy Industries S.A., Mangalia
Gebouwd: Damen Shipyards Bergum B.V., Bergum / 9344
LxBxH 89.40 x 12.60 x 5.42 meter
Vermogen 2066 pk, snelheid 12.5 knoop

© Marcel Coster COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE

helas (1)

De voormalige Nederlandse OOSTERSINGEL
van C.V. Scheepvaartonderneming Oostersingel, Groningen
(Armawa Shipping & Trading B.V.)

27 januari 2003 onder Ned. Antillen vlag gebracht
22 maart 2005 verkocht en herdoopt

helas (2)

In de thuishaven

15 december 2014 te Harlingen

ZWERVER III
Bouwjaar 2011, imonummer 9614878, grt 499
Eigenaar HVS Dredging Support B.V., Harlingen
Casco gebouwd te Lovocise, Tsjechië
Gebouwd Scheepswerf Gebr. Kooiman B.V. / 192
LxBxH 35.10 x 15.00 x 4.07 meter
Vermogen 3835 pk, snelheid 11.5 knoop, roepnaam PCLQ

© Leo Colman

????????


15 december 2014 te Harlingen

CITADEL
Bouwjaar 2008, imonummer 9361380, grt 3990
Eigenaar Flinter Citadel C.V., Harlingen
(B. Wijdeveld)
Manager Rivermaas Management B.V., Rhoon
Gebouwd Ferus Smit Leer GmbH, Leer / 381
LxBxH 110.78 x 14.00 x 8.12 meter
Vermogen 3595 pk, snelheid 14.0 knoop, roepnaam PBOK

© Leo Colman

????????

Bundelen Europese havensleepdiensten

Koninklijke Boskalis Westminster N.V. (Boskalis) en KOTUG International B.V. (KOTUG) hebben een Memorandum of Understanding (MoU) getekend om hun Europese havensleepdiensten gezamenlijk voort te zetten.

Hiervoor zal een 50/50 joint venture worden opgericht met inbreng van de Europese havensleepactiviteiten van SMIT, een dochter van Boskalis, en de Europese havensleepactiviteiten van KOTUG.

Met deze combinatie wordt de afrondende stap gezet in de strategie van Boskalis om de harbour towage activiteiten te concentreren in regionale partnerships, zoals eerder is gebeurd met Smit Lamnalco, Keppel SMIT en recent SAAM SMIT.

Door het bundelen van krachten ontstaan kansen op zowel kosten- als marktsynergieën en wordt een efficiëntere kapitaalsstructuur mogelijk.

De reikwijdte van de samenwerking beslaat enerzijds de Belgische en Nederlandse havensleepdiensten van SMIT, en anderzijds die van KOTUG in Duitsland, Nederland en het Verenigd Koninkrijk.

Door de combinatie zal een leidende dienstverlener van havensleepdiensten in Noordwest-Europa ontstaan. Gezamenlijk worden 11 havens in 4 landen bediend met een vloot van ruim 60 sleepboten.

De totale omzet bedraagt circa EUR 150 miljoen en de samenvoeging zal naast operationele synergievoordelen, de gecombineerde marktposities in belangrijke mate versterken. Bron MaritiemNieuws.nl

RT ADRIAAN
Bouwjaar: 2009, imonummer: 9489936, gt: 463
Eigenaar: RT Adriaan Ltd., Valletta (Kotug Europe B.V.)
Beheer: Kotug International B.V., Rotterdam
Gebouwd: Niigata Shipyard & Repair Inc., Niigata / 36

© Henk Jongerius

Thuishaven Zaandam

15 december 2014 bij Shipdock,
inmiddels terug in het water

STAR BONAIRE
Bouwjaar 1997, imonummer 9148453, grt 2257
Eigenaar Star Bonaire B.V., Zaandam
Manager C. Koole Tanktransport B.V., Zaandam
Gebouwd Scheepswerf & Reparatiebedrijf Harlingen B.V. / 202
LxBxH 90.12 x 11.92 x 5.14 meter
Vermogen 2019 pk, snelheid 12.5 knoop, roepnaam PHHU

© Leo Colman

????????

????????

Thuishaven Harlingen

15 december 2014 te IJmuiden vanuit de Middensluis
onderweg naar de Westhaven

ESPRIT
Bouwjaar 2011, imonummer 9479943, grt 2984
Eigenaar ms Esprit Scheepvaartbedrijf N.V., Harlingen
Manager JR Ship Management B.V., Harlingen
Gebouwd Chowgule & Company Pvt Ltd., Goa, India / C0194
LxBxH 89.95 x 14.40 x 7.35 meter
Vermogen 2840 pk, snelheid 11.5 knoop, roepnaam PCKM

© Marcel Coster COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE

001

006

Harlingen vandaag

15 december 2014 in de haven aardappelen laden

GREEN MALOY
Bouwjaar 1990, imonummer 8804579, gt 5084
Eigenaar Green Shipping AS, Nassau
(Green Management Sp z.o.o.)
Gebouwd Kleven Löland A/S, Leirvik / AS 110
LxBxH 109.00 x 18.00 x 9.80 meter, roepnaam C6YQ9
Vermogen 5498 pk, Wärtsilä 12V32D, snelheid 17.0 knoop

De voormalige 'Wisida Winter' van Wissel V Ltd., Nassau
in beheer gevaren Seatrade Groningen B.V. (1996 - 2001)
12 mei 2000 herdoopt 'Wintertide'
13 augustus 2001 verkocht en herdoopt 'Green Maloy'

© Leo Colman

????????


15 december 2014 bij Shipdock B.V. met nieuwe naam

SYRENA
Bouwjaar: 2010, imonummer: 9508641
Lengte x breedte: 90 m x 16 m, Gross Tonnage: 3556
Ex. TIM B

© Leo Colman

????????


15 december 2014 in de haven zout laden

WILSON LIVORNO
Bouwjaar 2012, imonummer 9617325, gt 2589

© Leo Colman

????????


15 december 2014 bij Shipdock, is verkocht

RENE A
Bouwjaar 2011, imonummer 9508653, gt 3556, dwt 4739
Eigenaar Vierte MLB Bulktransport GmbH & Co. KG
Manager RGS Schiffahrt GmbH & Co. KG

© Leo Colman

????????

Nederlands zeeschip aan de grond gelopen

On Dec 14, 2014, at 4 p.m. the "Lady Irina" ran aground at Agtrupvig
off Kolding.

The vessel was on the way from Russia to Kolding with a cargo of
wood pellets and got stuck due to a navigational error.

After the grounding, the patrol boat "Rota" and the "Hercules" of the Naval Home Guard were dispatched to the grounding site, and staff from the naval staff boarded the ship.

The police South Jutland had not been informed about the accident as required. The ship was pulled off in the night hours and continued to harbor in Kolding, where it was berthed at the South Quay at 9.15 p.m. where the ship's hull was examined for damage. Bron Vesseltracker.com

LADY IRINA
Bouwjaar: 1997, imonummer: 9137038, gt: 3322
Eigenaar: B.V. Beheermaatschappij Irina II, Delfzijl
Beheer: Wijnne Barends B.V., Delfzijl
Gebouwd: Niestern Sander B.V., Delfzijl / 902
LxBxH: 88,05 x 14,43 x 5,85 meter
Vermogen: 3346 pk, snelheid: 13,5 knoop, roepnaam: PEVE

© Marcel Coster COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE

Voormalige Blue Sea

14 december 2014 op de Nieuwe Waterweg bij Maassluis

BEAUMERIT
Bouwjaar: 2008, imonummer: 9361110, gt: 2993
Eigenaar: Beaumerit B.V., Sneek
Beheer: Focus Shipmanagement B.V., Sneek
Gebouwd: Barkmeijer Stroobos B.V., Stroobos / 317
LxBxH: 89,98 x 14,15 x 7,15 meter
Vermogen: 2475 pk, snelheid: 12,0 knoop, roepnaam: PBMF

De voormalige Nederlandse BLUE SEA
van Scheepvaartonderneming Blue Sea B.V., Lemmer
(Tristar Shipping B.V.), 9 november 2011 te Limassol herdoopt

© Wim Korndörffer

BEAUMERIT---idv.2011-bj

BEAUMERIT-

Na verkoop herdoopt

CONCORDIA
Bouwjaar 1982, imonummer 8113619, grt 1163
Eigenaar Rederij ms Concordia B.V., Kampen
(F.H. Bruins)
Manager Wagenborg Scheepvaart B.V., Delfzijl
Werf Scheepswerf & Reparatiebedrijf ‘Harlingen’ B.V., Harlingen / 62
LxBxH 65.56 x 11.92 x 5.41 meter
Vermogen 750 pk, snelheid 11.0 knoop, roepnaam PDKQ
Indienst 26-04-1982

1988 verkocht aan Golden Rose Navigation Ltd., Limassol-Cyprus
en herdoopt CONCORD.
1989 verlengd te Hendrik Ido Ambacht.

4-1994 verkocht aan Scheepvaartonderneming Eems C.V., Delfzijl,
in beheer bij Wagenborg Scheepvaart B.V., Delfzijl,
herdoopt EEMS.

1994 verkocht aan Orama Shipping Ltd., Limassol-Cyprus
en herdoopt BISCAY.

1996 verkocht aan Orama Shipping Ltd., Limassol-Cyprus,
in beheer bij Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl,
herdoopt MARIA SMIT.

26-8-1999 verkocht aan Conroy International S.A., Kingstown-
St. Vincent and the Grenadines,
in beheer bij Anglo Dutch Management Services Ltd.,
herdoopt MAY.

22-7-2002 in beheer bij Charles M. Willie & Co. (Shipping) Ltd.
26-8-2003 verkocht aan Nazli Shipping Co. Ltd., Istanbul,
thuishaven: Valletta-Malta,
in beheer bij Grup Denizcilik Sanayi, Istanbul, herdoopt NAZLI.
26-10-2009 (e) vlag: Cook Islands.

7-2012 verkocht aan Blue Ray Capital Ltd., Istanbul,
vlag: Cook Islands, herdoopt MAY.

11-2014 verkocht aan Miro Shipping Inc., Tripoli,
thuishaven en vlag: Freetown-Sierra Leone, roepsein 9LU2062,
herdoopt MILANO I.

Bron A. Verhoeff + Scheepsfotoruilbeurs, volgende op 14 februari 2015

10 juni 1987 op de Nieuwe Waterweg bij Maassluis

© Teun van der Zee

CONCORDIA-8113619-NLD-82-fo

Thuishaven Rotterdam

14 december 2014 aankomst aan de Mega pier te Willemstad, Curaçao

PRINSENDAM
Bouwjaar: 1988, imonummer: 8700280, gt: 39051
Eigenaar: HAL Antillen N.V., Rotterdam
Beheer: Holland America Line N.V.
Gebouwd: Wärtsilä Marine Industries Inc., Turku / 1296
LxBxH: 205,50 x 32,32 x 9,85 meter
Vermogen: 28713 pk, snelheid: 22,0 knoop, roepnaam: PBGH

© Kees Bustraan

Prinsendam 14dec2014 (2)

Prinsendam 14dec2014 (4)

Vaart in Seatrade-pool

14 december 2014 in de Waalhaven te Rotterdam

PACIFIC REEFER
Bouwjaar 1999, imonummer 9179268, gt 14505
Eigenaar Pacific Reefer Shipping Company N.V., Monrovia
Beheer Seatrade Groningen B.V., Groningen
Bouwwerf Shin Kochijyuko Co. Ltd. (7107)
LxBxH 172.72 x 22.60 x 13.30 meter
Vermogen 14964 pk, snelheid 18.4 knoop, roepnaam D5FE3

© Wim Korndörffer

PACIFIC-REEFER--bj.1999-Imo

Voormalige Norsun

November 2014 te Zeebrugge

PRIDE OF BRUGES
Bouwjaar: 1987, imonummer: 8503797, gt: 31598
Eigenaar: P&O North Sea Ferries B.V., Rotterdam
Beheer: P&O Ferries Ltd.
Gebouwd: Nippon Kokan Kabushiki Kaisha, Shimizu / 1033
LxBxH: 179,35 x 25,36 x 7,86 meter
Vermogen: 26100 pk, snelheid: 18,5 knoop, roepnaam: PGJW

31 maart 1987 t/m 15 januari 2003 gevaren als NORSUN

© Julian Jager

20141108 Pride of Bruges

Thuishaven Rijswijk

11 december 2014 bij Terschelling

STORMMEEUW
Bouwjaar 2003, imonummer 9257292
van de Nederlandse Douane

© Koos Goudriaan

Stormmeeuw-'03(6)-197gt-Imo