19 december 2014 op de Oude Maas bij Barendrecht
onderweg van Dordrecht naar de Lloydkade in Rotterdam
DROGDENBANK
Bouwjaar 2009, imonummer 9474163, grt 3990
Eigenaar Bankship IV B.V., Delfzijl
(Pot Scheepvaart B.V., Delfzijl)
Manager Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
Gebouwd Ferus Smit Leer GmbH, Leer / 389
LxBxH 110.78 x 14.00 x 8.12 meter
Vermogen 3595 pk, snelheid 14.0 knoop, roepnaam PBQB
© Jan Scheurwater
Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart
Tewaterlating 21 december 2004
Tewaterlating 21 december 2004
Vaart in Seatrade-pool
19 december 2014 op de Nieuwe Waterweg bij Maassluis
met bestemming Paramaribo
PACIFIC BREEZE
Bouwjaar 1990, imonummer 8617926, grt 10366
Eigenaar Kosi Bay Shipping Ltd., Majuro
Manager Seatrade Groningen B.V.
Gebouwd Brodosplit-Brodogradiliste d.o.o., Split / 364
LxBxH 143.00 x 22.51 x 13.20 meter
Vermogen 11332 pk, snelheid 20.0 knoop, roepnaam V7RC6
© Henk van der Heijden
met bestemming Paramaribo
PACIFIC BREEZE
Bouwjaar 1990, imonummer 8617926, grt 10366
Eigenaar Kosi Bay Shipping Ltd., Majuro
Manager Seatrade Groningen B.V.
Gebouwd Brodosplit-Brodogradiliste d.o.o., Split / 364
LxBxH 143.00 x 22.51 x 13.20 meter
Vermogen 11332 pk, snelheid 20.0 knoop, roepnaam V7RC6
© Henk van der Heijden
Voormalige Elisabeth Holwerda
19 december 2014 te IJmuiden vanuit de Middensluis
onderweg vanaf Beverwijk naar Porto Novo
LAYLA
Bouwjaar 1975, imonummer 7420936, grt 1010
Eigenaar Layla Shipping B.V., St. John’s
Beheer Wind B.V., Holwierde
Werf Scheepswerf Barkmeijer Stroobos B.V., Stroobos / 203
LxBxH 65.82 x 10.80 x 5.08 meter
Vermogen 1125 pk, snelheid 11.0 knoop, roepnaam V2YX9
Indienst 20 juli 2004
© Marcel Coster • COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE
Eerst december 1975 als ELISABETH HOLWERDA
van H. & P. Holwerda, Heerenveen
1987 van Scheepvaart Maatschappij Daan B.V., Heerenveen
1987 als ELINA B van Elina B Shipping Ltd., Limassol
Januari 1990 herdoopt als ELINA
van Elina Shipping Ltd., Limassol (Capelle Chartering & Trading B.V.)
Augustus 1997 als BLUE MOON
onderweg vanaf Beverwijk naar Porto Novo
LAYLA
Bouwjaar 1975, imonummer 7420936, grt 1010
Eigenaar Layla Shipping B.V., St. John’s
Beheer Wind B.V., Holwierde
Werf Scheepswerf Barkmeijer Stroobos B.V., Stroobos / 203
LxBxH 65.82 x 10.80 x 5.08 meter
Vermogen 1125 pk, snelheid 11.0 knoop, roepnaam V2YX9
Indienst 20 juli 2004
© Marcel Coster • COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE
Eerst december 1975 als ELISABETH HOLWERDA
van H. & P. Holwerda, Heerenveen
1987 van Scheepvaart Maatschappij Daan B.V., Heerenveen
1987 als ELINA B van Elina B Shipping Ltd., Limassol
Januari 1990 herdoopt als ELINA
van Elina Shipping Ltd., Limassol (Capelle Chartering & Trading B.V.)
Augustus 1997 als BLUE MOON
Naamloos zeeschip na verkoop
19 december 2014 te Delfzijl in dok Kon. Niestern Sander B.V.,
a.s. maandag wordt ze uitgedokt naar een ligplaats tussen de dokken
NORDGARD
Bouwjaar 1999, imonummer 9148180, gt 2780
Eigenaar Bore Nordgard B.V., Rotterdam
Gebouwd Peters Shipyards B.V., Kampen, bouwnummer 454
LxBxH 89.25 (84.95) x 13.40 x 7.15 (5.67) meter
Motor MAK type 6M25, 1800 kW, vermogen 2448 pk
Snelheid 12,5 knoop, roepnaam PIBU
1999 opgeleverd als THALASSA aan G. Switynk, Harlingen,
in beheer bij Wijnne & Barends B.V., Delfzijl
2002 verkocht aan Thalassa B.V., Harlingen,
in beheer bij Wijnne & Barends B.V., Delfzijl
2006 verkocht aan Scheepvaartbedrijf A.J. Kok, Maartensdijk,
19 januari 2006 te Harlingen overgedragen
en herdoopt LIAMARE, roepsein PIBU,
in beheer bij Flinter Management B.V.
2006 verkocht aan Bore Nordgard B.V., Rotterdam,
in beheer bij Bore Shipowners B.V., Rotterdam,
21 december 2006 te Harlingen herdoopt als NORDGARD
18 december 2014 te Delfzijl herdoopt als NORDBORG
Eigenaar Scheepvaartonderneming Nordborg B.V., Delfzijl
In beheer bij Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
© Bert Romeling
a.s. maandag wordt ze uitgedokt naar een ligplaats tussen de dokken
NORDGARD
Bouwjaar 1999, imonummer 9148180, gt 2780
Eigenaar Bore Nordgard B.V., Rotterdam
Gebouwd Peters Shipyards B.V., Kampen, bouwnummer 454
LxBxH 89.25 (84.95) x 13.40 x 7.15 (5.67) meter
Motor MAK type 6M25, 1800 kW, vermogen 2448 pk
Snelheid 12,5 knoop, roepnaam PIBU
1999 opgeleverd als THALASSA aan G. Switynk, Harlingen,
in beheer bij Wijnne & Barends B.V., Delfzijl
2002 verkocht aan Thalassa B.V., Harlingen,
in beheer bij Wijnne & Barends B.V., Delfzijl
2006 verkocht aan Scheepvaartbedrijf A.J. Kok, Maartensdijk,
19 januari 2006 te Harlingen overgedragen
en herdoopt LIAMARE, roepsein PIBU,
in beheer bij Flinter Management B.V.
2006 verkocht aan Bore Nordgard B.V., Rotterdam,
in beheer bij Bore Shipowners B.V., Rotterdam,
21 december 2006 te Harlingen herdoopt als NORDGARD
18 december 2014 te Delfzijl herdoopt als NORDBORG
Eigenaar Scheepvaartonderneming Nordborg B.V., Delfzijl
In beheer bij Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
© Bert Romeling
Kiel gelegd voor Gloucester Express
Vroon is pleased to announce that the keellaying ceremony
for 'Gloucester Express' took place on Tuesday 16 December
at the Cosco Shipyard in Guangdong, P.R. China.
'Gloucester Express' is the fifth in a series of seven revolutionary,
newbuilding livestock carriers being built at the Shipyard for Vroon.
The vessel is due for delivery to the company in 2015.
Four livestock carriers have already been delivered and are all trading
successfully.
Bron Vroon B.V.
for 'Gloucester Express' took place on Tuesday 16 December
at the Cosco Shipyard in Guangdong, P.R. China.
'Gloucester Express' is the fifth in a series of seven revolutionary,
newbuilding livestock carriers being built at the Shipyard for Vroon.
The vessel is due for delivery to the company in 2015.
Four livestock carriers have already been delivered and are all trading
successfully.
Bron Vroon B.V.
Loodsboot wordt ingezet tegen piraten
MENKAR
Bouwjaar 1977, imonummer 7605689, 10-12-1976 kiel gelegd,
28-5-1977 te water gelaten, 30-9-1977 proefvaart,
9-12-1977 opgeleverd door A. Vuijk & Zonen Scheepswerven B.V.,
Capelle a/d IJssel (879) aan het Loodswezen, Rotterdam.
Roepsein PFYC. 871 BRT, 261 NRT, 800 DWT.
59,01 x 10,69 x 5,72 x 3,710 meter. 13 kn. 1.440 EPK, Stork DRO216K.
1-1-1980 in beheer bij Directoraat Generaal Scheepvaart &
Maritieme Zaken (DGSM).
1-9-1988 ingebracht bij Facilitair Bedrijf Loodswezen B.V.,
in beheer bij Nederlands Loodswezen B.V., Rotterdam.
1994 ingebracht bij Loodswezen Materiaal B.V., Rotterdam,
in beheer bij Nederlands Loodswezen B.V., Rotterdam.
2014 verkocht via Damen Trading & Chartering B.V.,
3-11-2014 overgedragen aan de Britse eigenaar,
vlag: Djibouti, roepsein J2IE.
De eigenaar wil het schip inzetten tegen piraten.
8-11-2014 van Vlissingen naar Malta,
20-11-2014 ETA te Valletta.
28-11-2014 ten zuiden van Kreta op weg naar Port Said.
Bron: Scheepsfotoruilbeurs, volgende is op 14 februari 2015
© Jack Bouman • HAVENKADE
Bouwjaar 1977, imonummer 7605689, 10-12-1976 kiel gelegd,
28-5-1977 te water gelaten, 30-9-1977 proefvaart,
9-12-1977 opgeleverd door A. Vuijk & Zonen Scheepswerven B.V.,
Capelle a/d IJssel (879) aan het Loodswezen, Rotterdam.
Roepsein PFYC. 871 BRT, 261 NRT, 800 DWT.
59,01 x 10,69 x 5,72 x 3,710 meter. 13 kn. 1.440 EPK, Stork DRO216K.
1-1-1980 in beheer bij Directoraat Generaal Scheepvaart &
Maritieme Zaken (DGSM).
1-9-1988 ingebracht bij Facilitair Bedrijf Loodswezen B.V.,
in beheer bij Nederlands Loodswezen B.V., Rotterdam.
1994 ingebracht bij Loodswezen Materiaal B.V., Rotterdam,
in beheer bij Nederlands Loodswezen B.V., Rotterdam.
2014 verkocht via Damen Trading & Chartering B.V.,
3-11-2014 overgedragen aan de Britse eigenaar,
vlag: Djibouti, roepsein J2IE.
De eigenaar wil het schip inzetten tegen piraten.
8-11-2014 van Vlissingen naar Malta,
20-11-2014 ETA te Valletta.
28-11-2014 ten zuiden van Kreta op weg naar Port Said.
Bron: Scheepsfotoruilbeurs, volgende is op 14 februari 2015
© Jack Bouman • HAVENKADE