Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart
Tewaterlating 21 december 2004
Haico-Holwerda-Bob-van-Raad

© Bob van Raad

HAICO HOLWERDA
Bouwjaar 1967, imonummer 6808820, grt 75
Eigenaar H. & P. Holwerda, Heerenveen
Manager Scheepvaartkantoor Holwerda, Heerenveen
Gebouwd Gerch Voldness A/S, Fosnavag / 7
LxBxH 58.32 x 10.01 x 5.67 meter
Vermogen 900 pk, snelheid 11.5 knoop, roepnaam PPEMJ

Eerst
1967 als PARISIA
Scheepvaart Maatschappij Latona N.V., Amsterdam
Vereenigd Cargadoorskantoor, Amsterdam
1971 herdoopt TOR PARISIA
1973 als ROELOF HOLWERDA
Eigenaar H. & P. Holwerda, Heerenveen

Mutatie
1981 als BRIMAR van Rederij Brimar, Heerenveen
1985 als BRIMAR van C. van Tilborg & N. van Toor, Heerenveen

1987 als Condor van Condor Shipping Ltd., Valletta
1989 als Energi
1995 als Ostersoen

6 september 2004 op reis Bornholm naar Aalborg machine uitgevallen,
niet economisch om te repareren en op sleeptouw naar Grenaa
12 september 2004 gearriveerd voor de sloop te Grenaa, Denemarken

Thuishaven Sneek

23 januari 2015 te IJmuiden onderweg naar de Middensluis
met latere bestemming de Coenhaven te Amsterdam

FRISIAN SUMMER
Bouwjaar: 2008, imonummer: 9367762, gt: 4087
Eigenaar: C.V. Scheepvaartonderneming ms Frisian Summer, Sneek
Manager: Boosma Shipping B.V., Sneek
Beheer: NewTide Chartering B.V., Rotterdam
Cascodelen gebouwd: Port Weller Dry Dock, St. Catharines/Ontari
Gebouwd: Peters Shipyards B.V., Kampen / 815
LxBxH: 118,90 x 13,35 x 9,10 meter
Vermogen: 2774 pk, snelheid: 12,0 knoop, roepnaam: PHNB

© Marcel Coster COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE

034

038

Voormalig Nederlands schip in aanvaring sluis Brunsbüttel

Wilson Hamburg ran into Brunsbüttel lock

On Jan 23, 2015, at 2.35 a.m. the "Wilson Hamburg“ enroute from
Saint Malo to Szczecin allided with the inward gate of the small Northern lock of the Kiel Canal in Brunsbüttel and caused severe damage.

Both gates could only be opened and closed at low tide since.
The ship berthed at the South Quay in Brunsbüttel and was allowed to proceed eastbound at 4.20 p.m. after investigations were finished.

The accident which happened in dense fog was thought to have been caused by human error. Bron Vesseltracker.com

Eerder te IJmuiden onderweg naar de Middensluis
met latere bestemming Vlothaven, Amsterdam


WILSON HAMBURG
Bouwjaar 1994, imonummer 9088287, grt 2818
Eigenaar ms 'Kollund' Schifffahrtsgesellschaft GmbH & Co. K.G.,
Limassol (Wilson Shipmanagement AS, Bergen)
Gebouwd B.V. Scheepswerf "Ferus Smit", Foxhol, bouwnummer 297
LxBxH 91.46 x 13.63 x 7.20 meter
Vermogen 2038 pk, snelheid 13.5 knoop, roepnaam C4CL2

De voormalige Nederlandse FLINTERMAR
van C.V. Scheepvaartonderneming “Flintermar”, Delfzijl,
15 juli 2002 onder de vlag van de Ned. Antillen gebracht
19 augustus 2003 verkocht en herdoopt KOLLUND
April 2014 herdoopt

© Marcel Coster COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE

Wilson hamburg 17sept2014 mc

mv NileDutch Dordrecht gedoopt

Op 23 januari 2015 vond de doop plaats van het tweede nieuwbouwschip, de mv 'NileDutch Dordrecht' op PSA Singapore Terminals.

Eva Jongschaap, echtgenote van Jan Jongschaap, een van de oprichters van NileDutch, is de doopvrouw van de mv 'NileDutch Dordrecht'.

De doopceremonie werd bijgewoond door vertegenwoordigers van de Nederlandse ambassade in Singapore, havenautoriteiten en zakelijke partners en klanten van NileDutch.

NileDutch breidt haar vloot uit met vier speciaal ontworpen containerschepen voor een betere dienstverlening in de belangrijkste markten van West-Afrika. Deze schepen zullen in Nederland worden geregistreerd en onder de Nederlandse vlag varen.

De afmetingen en de dekuitrusting van de vier nieuwe schepen zijn volledig afgestemd op de havens die ze in West-Afrika zullen aandoen. Dat zorgt ervoor dat NileDutch deze belangrijke markt nog beter kan bedienen.

Elk schip heeft een capaciteit van 3510 TEU (1530 in het ruim en 1980 op de luiken). De motoren met een vermogen van 20.000 kW zorgen voor een operationele efficiëntie en hebben een lage impact op het milieu. Foto + bron persbericht NileDutch

De schepen hebben een totale lengte van 224 meter, zijn 34,8 meter breed en hebben een diepgang van 12,5 meter.

De andere twee nieuwbouwschepen zullen later dit jaar worden opgeleverd. De nieuwe schepen zullen operationeel zijn op de drukke lijndienst tussen West-Afrika en het Verre Oosten.

NILEDUTCH-DORDRECHT-9612777

Thuishaven Sliedrecht

23 januari 2015 op de Westerschelde bij Breskens,
in Groede gestortte zand aan het weghalen uit de veerhaven

ALBATROS
Bouwjaar 2013, imonummer 9671618, grt 1520
Eigenaar SHM Albatros B.V., Sliedrecht
Manager Baggerbedrijf de Boer B.V., Sliedrecht
Gebouwd bij MTG-Dolphin PLC, Varna
IHC Dredgers B.V., Kinderdijk, bouwnummer 01272
LxBxH 73.50 x 13.40 x 3.48 meter
Vermogen 1902 pk, snelheid 9.5 knoop, roepnaam PCTS

© Henk de Winde

ALBATROS-©HenkdeWinde

ALBATROS-©HenkdeWinde-23-01

Bijna honderd miljoen ton lading over Nord-Ostsee-Kanaal

Over het Duitse Nord-Ostsee-Kanaal is vorig jaar 4,6 procent
meer lading vervoerd.
Met 99,1 miljoen ton werd de honderd miljoen ton net niet gehaald.

In 2013 ging nog 94,8 miljoen ton lading over het kanaal.
Toen had de scheepvaart vooral last van reparaties aan kunstwerken, stakingen en een langdurige stremming vanwege een grote aanvaring.

Het aantal schepen dat over het kanaal voer, steeg met 4,8 procent
van 31.100 naar 32.589.
Het scheepvaartverkeer van en naar Russische havens nam wel af met zo’n zes procent. Bron Totaaltrans.nl

Eerder op het Kieler kanaal

LIANNE
Bouwjaar: 2007, imonummer: 9422275, gt: 1903
Eigenaar: C.V. Lianne, St. John's
(Scheepvaartbedrijf van Dam, Farmsum)
Beheer: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
Gebouwd: Ustamehmetoglu Gemi Tersanesi, Zonguldak / 168
LxBxH: 80,28 x 10,27 x 4,80 meter
Vermogen: 1549 pk, snelheid: 11,0 knoop

© Joost Zaal aan boord mv 'Carolina'

Beheer vanuit Barendrecht

17 januari 2015 in de Maasmond

VENERE
Bouwjaar: 2004, imonummer: 9298040, gt: 2708
Eigenaar: Venere Shipping B.V., Valletta
Beheer: Maritime Performances B.V., Barendrecht
Gebouwd: Cantieri Navali de Poli SpA, Pellestrina / 196
LxBxH: 75,00 x 14,20 x 7,50 meter
Vermogen: 4352 pk, snelheid: 13,5 knoop, roepnaam: 9HA2108

© Hannes van Rijn

Venere - IMO 9298040

Voormalige Admiraal

22 januari 2015 gemeerd aan de Handelskade te Delfzijl
komende van Brugge

KERGI
Bouwjaar 1991, imonummer 9005326, gt 4059
Eigenaar Prestige Cargo Maritime Co Ltd., Valletta
(Marine Bureau Parijs Ltd.)
Bouwwerf B.V. Scheepswerf Lanser, Sliedrecht / 704
LxBxH 108.80 x 16.60 x 8.10 meter
Vermogen 5438 pk, snelheid 16.0 knoop

De voormalige Nederlandse ADMIRAAL
van Madora II B.V., Lemmer
Zomer 1992 herdoopt SEA ADMIRAL charter SeaLand Inc.
1995 herdoopt ADMIRAAL
1997 herdoopt MIR
December 1998 verkocht, herdoopt EMIL NOLDE
25 juli 2005 verkocht, herdoopt VERGI
op 26 mei 2008 (e) verkocht en herdoopt KERGI

© Bert Romeling

Kergi
16 januari 2015 op de Nieuwe Waterweg uitgaand

ROTTERDAM
Bouwjaar 1987, imonummer 8609888, grt 514
Eigenaar Directoraat-Generaal Scheepvaart& Maritieme Zaken (DGSM), Rijswijk
Manager Vaarwegmarkeringsdienst
Gebouwd Scheepswerf Damen B.V., Gorinchem / 4446
LxBxH 44.22 x 10.29 x 4.02 meter
Motorvermogen 1900 epk, snelheid 12 knoop, roepnaam PBXG

© Koos Goudriaan

Rotterdam-'87(2)-514gt-Imo-

Voormalige Nordgard

24 januari 2015 op de Nieuwe Maas onderweg naar de Parkkade

NORDBORG
Bouwjaar 1999, imonummer 9148180, gt 2780
Eigenaar Scheepvaartonderneming Nordborg B.V., Delfzijl
Beheer Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
Gebouwd Peters Shipyards B.V., Kampen, bouwnummer 454
LxBxH 89.25 (84.95) x 13.40 x 7.15 (5.67) meter
Motor MAK type 6M25, 1800 kW, vermogen 2448 pk
Snelheid 12,5 knoop, roepnaam PIBU

© Jan Scheurwater

Nordborg-va-bb-sa-delfzijl

1999 opgeleverd als THALASSA aan G. Switynk, Harlingen
2002 verkocht aan Thalassa B.V., Harlingen

2006 verkocht aan Scheepvaartbedrijf A.J. Kok, Maartensdijk
19 januari 2006 te Harlingen overgedragen, herdoopt LIAMARE

2006 verkocht aan Bore Nordgard B.V., Rotterdam
in beheer bij Bore Shipowners B.V., Rotterdam
21 december 2006 te Harlingen herdoopt als NORDGARD
18 december 2014 te Delfzijl na verkoop herdoopt

Om 09.45 uur aan de Parkkade, Rotterdam afgemeerd

© Bert Lamers

Nordborg-24jan2015