Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart
Tewaterlating 21 december 2004
Wendy - IMO 6708654

© Frits Olinga

22 april 1982 te Delfzijl

WENDY
Eigenaar J. & D. Damhof, Delfzijl
Manager N.V. Scheepvaartbedrijf Poseidon
Werf N.V. Scheepswerf "Waterhuizen" J. Pattje, Waterhuizen / 274
Bouwjaar 1967
Grt 1110
Nrt 755
Dwt 1827
Lengte 72,94 meter
Breedte 10,83 meter
Holte 6,46 meter
Vermogen 940 pk
Snelheid 12,0 knoop
Imonummer 6708654
Roepnaam PINQ
Kiel 15-08-1966
Tewater 12-01-1967
Proefvaart 07-04-1967
Indienst 00-00-1973

Eerst
1967 / AUKES
N.V. Houthandel v/h Bontekoning & Aukes, Amsterdam

1969 / RAAMGRACHT
C.V. Scheepvaartonderneming Brouwersgracht, Willemstad/NA
Spliethoff’s Bevrachtingskantoor N.V., Amsterdam

Mutatie
1986 / Wendy

21 december 1989 op reis Tela naar Roatán Island
bij vertrek uit haven van Tela vergaan nabij Roatán Island

Uitgehaald

26 januari 2015 vanuit Westerbroek naar Delfzijl,
voor proefvaart en oplevering

ARKLOW BRAVE
Bouwjaar 2015, imonummer 9638800, grt 5065
Eigenaar Glenthorne Shipping Ltd., Rotterdam
Manager Arklow Shipping Nederland B.V., Rotterdam
Gebouwd Ferus Smit B.V., Westerbroek, bouwnummer 413
LxBxH 119.49 x 14.99 x 9.70 meter
Vermogen 3621 pk, snelheid 13 knoop, roepnaam PBPR

© Bert Romeling

Arklow-Brave-26-1-2015-(1)

Arklow-Brave-26-1-2015-(2)

Buffel en Noord Hinder ‘tronen’ naar Koningskade

Op zaterdag 7 februari aanstaande worden het museumschip de 'Buffel' en het lichtschip 'Noord Hinder' verplaatst naar hun nieuwe plek aan de Koningskade. Dit schouwspel is natuurlijk een lust voor het oog, en de nieuwe ligplaats een kroon op de werkzaamheden aan de Koningskade.

Om 8.00 uur wordt gestart met het verplaatsen van het
lichtschip 12 'Noord Hinder'. Sleepboten zullen dit markante schip verslepen van de Koopvaardijhaven aan de Kanaalweg naar de karakteristieke vestinghaven.

In verband met de benodigde manoeuvreerruimte wordt de 'Noord Hinder' eerst in de haven het Groote Dok geparkeerd. Diezelfde ochtend zijn de werkzaamheden in het Droogdok al in volle gang. Een hele uitdaging, want het waterpeil in het dok moet flink omhoog worden gebracht om de 'Buffel' van het achterdok naar voren te kunnen vlotten.

Hellevoetsluis liggend in het Kanaal door Voorne

NOORD-HINDER---vuurschip---

Als dit is gelukt, kan de schipdeur die het dok afsluit, weggehaald worden. De weg is dan vrij voor de 'Buffel' om het dok te verlaten. Naar verwachting wordt dit unieke schip rond de middag naar de Museumkade verplaatst, waar het zijn vaste plek krijgt. Aansluitend kan het lichtschip 'Noord Hinder' naar zijn vaste plek worden gebracht.

De dagen erna worden alle aansluitingen en verbindingen tip top in orde gemaakt. Als woensdag 11 februari dan de AMS 'Bernisse' ook zijn vaste plek krijgt, is het plaatje compleet voor de officiële opening in het weekend van 27, 28 en 29 maart.

Bron: Hellevoetsluis.nl

2007 op de Nieuwe Waterweg met de ROTTERDAM

NOORD-HINDER-en-ROTTERDAM--

Zr.Ms. 'Buffel' (HW 12, A 884) is een Nederlands pantserschip
gebouwd door de Britse scheepswerf Napier & Sons uit Glasgow

Op 23 juli 1868 werd het schip onder commando van
Kltz. J.A.H. Hugenholtz in dienst genomen

Na ook een periode dienst te hebben gedaan als logementsschip is
het nu een museumschip

De 'Buffel' is een museumschip, dat voor iedereen te bezoeken is
Wie haar ziet en bij haar aan boord stapt, gaat meer dan 145 jaar
terug in de tijd

© Frans de Lijster

Vestingdagen Hellevoetsluis, 16-8-2014, nr.3

Nederlands werkschip gezonken Vejle Fjord

Survey ship sank in Vejle Fjord

In the evening of Jan 24, 2015, the "Sara Maatje XVI" sank in the Vejle Fjord while it was employed for a survey work of Danish geologists who stayed at the hotel Comwell Kellers Park at that time.

The "Sara Maatje XVI" was conducting investigations of bottom conditions at Holster Hage and foundered in Brejning Harbour due to yet unknown reasons.

The Skadeservice worked at noon to drain the water and lift the vessel out of the water with a crane. Bron Vesseltracker.com

SARA MAATJE XVI
Bouwjaar 2005, grt
Eigenaar van Stee Survey & Supply B.V., Harlingen
Gebouwd Metaalbewerking Dijkstra, Harlingen
LxBxH 10.95 x 3.00 x 0.35 meter
Vermogen 424 pk, snelheid 35.0 knoop

Na verkoop herdoopt

BREDA STAD
Bouwjaar 1995, imonummer 9101819, gt 9590
11-4-1995 kiel gelegd, 24-6-1995 te water gelaten bij
Stocznia Szczecinska S.A., Stettin (B-183-II/20),
LxBxH 149.59 x 22.30 x 11.10 meter
Vermogen 9421 pk, snelheid 17.5 knoop

8-1995 opgeleverd als MARE DORICUM
aan mms "Mare Doricum" Schiffahrts.m.b.H. & Co. K.G., Bremen,
vlag Antigua & Barbuda,
in beheer bij Hansa Mare Reederei G.m.b.H. & Co. K.G.
20-10-1995 in de vaart als SEA NORDIC
2-1-1996 herdoopt MARE DORICUM
1997 onder Duitse vlag gebracht
10-1997 Nederlandse vlag,
in beheer bij Rotterdam Marine Shipping B.V.
(Hansa Mare Reederei G.m.b.H. & Co. K.G.),
27-10-1997 herdoopt BREDA STAD

5-10-1998 herdoopt MARE DORICUM
8-6-2000 herdoopt ACX FALCON
11-4-2002 herdoopt MARE DORICUM
2007 beheer Schlüssel Reederei K.G. (G.m.b.H. & Co.), Bremen,
16-8-2007 (GL) herdoopt MSC BELIZE
12-2008 thuishaven en vlag: Bremen-Duitsland
23-7-2009 (m) herdoopt MARE DORICUM
31-5-2012 (m) vlag: Gibraltar
22-6-2012 (e) beheer Hansa Mare Reederei G.m.b.H. & Co. K.G.
en Hammonia Reederei G.m.b.H. & Co. K.G.

6-2014 vlag Liberia, thuishaven Monrovia, roepnaam D5GK9

12-2014 verkocht Taung Gyi Star Pte. Ltd., Monrovia-Liberia,
in beheer bij Apex Ship Management Pte. Ltd., Singapore,
roepsein D5GK9,
15-12-2014 (GL) herdoopt TAUNG GYI STAR

Informatie A. Verhoeff
+ Scheepsfotoruilbeurs, volgende is op 14 februari 2015

15 augustus 2007 te Yokohama, Japan
als MARE DORICUM

© West-Jp

MARE-DORICUM---IMO-9101819

Eerste reis met nieuwe naam

24 januari 2015 op de Nieuwe Maas aan de Parkkade

NORDBORG
Bouwjaar 1999, imonummer 9148180, gt 2780
Eigenaar Scheepvaartonderneming Nordborg B.V., Delfzijl
Beheer Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
Gebouwd Peters Shipyards B.V., Kampen, bouwnummer 454
LxBxH 89.25 (84.95) x 13.40 x 7.15 (5.67) meter
Motor MAK type 6M25, 1800 kW, vermogen 2448 pk
Snelheid 12,5 knoop, roepnaam PIBU

© Koos Goudriaan

Nordborg-'99(9)-2780gt-Imo-

1999 opgeleverd als THALASSA aan G. Switynk, Harlingen
2002 verkocht aan Thalassa B.V., Harlingen

2006 verkocht aan Scheepvaartbedrijf A.J. Kok, Maartensdijk
19 januari 2006 te Harlingen overgedragen, herdoopt LIAMARE

2006 verkocht aan Bore Nordgard B.V., Rotterdam
in beheer bij Bore Shipowners B.V., Rotterdam
21 december 2006 te Harlingen herdoopt als NORDGARD
18 december 2014 te Delfzijl na verkoop herdoopt

Nordborg-'99(5)-2780gt-Imo-

Beheer vanuit Rotterdam

24 januari 2015 op de Nieuw Maas in Rotterdam

SD SPARTA
Bouwjaar 2013, imonummer 9577238, grt 484
Eigenaar Elisabeth Ltd., Valletta
Manager Kotug International B.V., Rotterdam
Gebouwd Medmarine Kilavuzluk ve Romorkaj Hizmetleri
Insaat Sanayi ve Tic. A.S. / 37
LxBxH 32.00 x 11.60 x 5.36 meter
Vermogen 5218 pk, snelheid 11.0 knoop, roepnaam J8B4820

© Koos Goudriaan

???????????????????????????????