Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart
Tewaterlating 21 december 2004
ROERBORG---IMO-6609781

© Leo Johannes

ROERBORG
Bouwjaar 1966, imonummer 6609781, grt 399
Eigenaar E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl
Gebouwd N.V. Scheepswerf ‘Appingedam’ v/h A. Apol, Appingedam / 200
LxBxH 53.52 x 8.74 x 3.15 meter
Vermogen 358 pk, snelheid 9.5 knoop, roepnaam PHCX
In dienst 29-06-1966

1976 ingebracht bij Wagenborg Scheepvaart B.V., Delfzijl,
vlag: Panama, roepsein HO4746

1981 verkocht aan Pargom Investments S.A., Panama,
herdoopt CAROLYN

1982 verkocht aan Servicios de San Andres S.A., Panama
1986 herdoopt DONA NANCY I

1988 verkocht aan Naviera Yolyol S. de R.L., San Lorenzo-Honduras,
herdoopt YOLYOL

1992 verkocht aan Maxime Amboise, Belize, herdoopt CARIBO

7-9-1996 te St. Marc gearresteerd voor cocaïnesmokkel en opgelegd
1999 lag te Port au Prince in slechte staat
6-2011 geschrapt uit Lloyd’s Register, bestaan twijfelachtig

Zeeschip aan de grond gelopen

Reefer Ship Runs Aground in Delaware Bay

Coast Guard units are working with partner agencies to assist the motor vessel Santa Lucia after it ran aground near Miah Maull Shoal Tuesday, Jan. 27, 2015.

Local Coast Guard personnel examined the grounded vessel to determine whether it was leaking fuel or presented a danger to navigation.

The U.S. Coast Guard reports today a 470-foot cargo ship full of fresh produce is aground in the middle of Delaware Bay near Miah Maull Shoal.

The Liberian-flagged Santa Lucia is owned by Seatrade and was enroute to Philadelphia. A crewmember aboard the 470-foot Santa Lucia contacted Coast Guard watchstanders at about 4:30 a.m. to report the grounding, according to the Coast Guard.

Bron Vesseltracker.com

Eerder op de Nieuwe Waterweg bij Maassluis-west
op weg naar de Waalhaven - Pier 9.

SANTA LUCIA
Bouwjaar 1999, imonummer 9194921, grt 8507
Eigenaar Santa Lucia Maritime Inc., Monrovia
(Triton Schiffahrts GmbH & Co. K.G.)
Beheer Seatrade Groningen B.V.
Gebouwd Kitanihon Zosen K.K., Hachinohe / 313
LxBxH 143.00 x 21.80 x 8.35 meter
Vermogen 14965 pk, snelheid 20.0 knoop

Groot sleepcontract van G6 voor Kotug in Rotterdamse haven

Vijf rederijen van de G6-Alliantie hebben met havensleper Kotug een meerjarig contract gesloten voor sleepwerk in de haven van Rotterdam. Het gaat om de rederijen APL, Hyundai, MOL, NYK Line en OOCL.

CEO Ard-Jan Kooren vindt het contract een een mijlpaal voor de Europese havensleepactiviteiten van zijn bedrijf. ‘Onze missie is om relaties voor de lange termijn op te bouwen. We zijn dan ook blij dat onze investeringen resulteren in dit meerjarig contract voor sleepdiensten.’

Een van de aangesloten rederijen roemt de korte communicatielijnen van het familiebedrijf. ‘Dat verzekert een goede dialoog over de operationele efficiëntie en effectiviteit. En Kotug denkt vooruit over de nieuwe eisen van de markt. Onze grotere schepen met een capaciteit tot 14.000 van 20.000 teu hebben steeds sterkere sleepboten nodig.

Door continu te investeren in de vlootcapaciteit, ICT en duurzame technologieën, voldoet Kotug aan onze gezamenlijke groei-ambitie.’ (Bron: Kotug)

RT ADRIAAN
Bouwjaar: 2009, imonummer: 9489936, gt: 463
Eigenaar: RT Adriaan Ltd., Valletta (Kotug Europe B.V.)
Beheer: Kotug International B.V., Rotterdam
Gebouwd: Niigata Shipyard & Repair Inc., Niigata / 36

© Henk Jongerius

Outfitting

27 januari 2015 op de Maasvlakte

PIETER SCHELTE
Bouwjaar 2014, imonummer 9593505, gt 403342
26 januari 2013 te water gelaten bij
Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, Okpo / 3401,
15 september 2014 aanvang proefvaart,
17 november 2014 (e) opgeleverd Pieter Schelte N.V., Panama
in beheer bij Allseas Engineering B.V., Delft
Lxbxh 382,00 x 124,00 x 30,00 x meter, roepnaam 3FBR6
Accommodatie voor 571 personen, 48.000 ton hefvermogen
Snelheid 14 knoop, 95.000 kW, geïnstalleerd vermogen

In de Rotterdamse haven zullen de 65 meter lange balken van
het hefsysteem worden geïnstalleerd. Deze hijsbalken worden
in Italië gebouwd en komen per schip naar Nederland


© FLYING FOCUS luchtfotografie

FF6425

Nieuw in de Seatrade-pool

Per januari 2015

REGAL BAY
Bouwjaar 1993, imonummer 9053658, gt 10375
Lengte 150.01 meter, breedte 22.50 meter
Eigenaar Star Chartering Inc.
Vlag Bahama's, thuishaven Nassau, roepnaam C6UG6
Werf Mitsui Engineering & Shipbuilding Co., Ltd., Tamano

Ex. namen 'Regel Star' tot 2015, 'Tauu' tot 1996,
'Hornstrait' tot 1995, 'Chiquita Tauu' tot 1994

Informatietip John Leijnse

Oktober 2014 bij vertrek uit IJmuiden als REGEL STAR

© Marcel Coster COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE

Regal-Star---IMO-9053658

Vertrek

27 januari 2015 op het Noordzeekanaal t.h.v. Snowplanet
onderweg naar zee

BELTERWIEDE
Bouwjaar 2005, imonummer 9313797, gt 3990
Eigenaar Ramspol V.o.f., Zwartsluis (W.H. van Veen)
Gebouwd B.V. Scheepswerf "Ferus Smit", Foxhol / 359
LxBxH 110,78 x 14,00 x 8,13 meter
Vermogen 3595 pk, snelheid 14,0 knoop, roepnaam PHCM

© Marcel Coster COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE

Belterwiede 27jan2015

Belterwiede 27jan2015twee

Thuishaven Harlingen

27 januari 2015 op de Nieuwe Waterweg bij Maassluis-west

OOCL RAUMA
Bouwjaar 2009, imonummer 9462794, grt 17488
Eigenaar ms Elysee Bewaarder B.V., Harlingen
Manager JR Ship Management B.V., Harlingen
Gebouwd J.J. Sietas Schiffswerft GmbH & Co. K.G., Hamburg / 1294
LxBxH 167.00 x 26.80 x 14.00 meter
Vermogen 15218 pk, snelheid 19.5 knoop, roepnaam PBWC
In dienst 5 november 2009 als ELYSEE, op 13 juni 2012 (GL) herdoopt

© Frans de Lijster

OOCL_Rauma_27_1_2015

Thuishaven IJmuiden

27 januari 2015 op het Noordzeekanaal met bestemming Amsterdam

BERNARDUS
Bouwjaar 2014, imonummer 9668025, gt 295
Eigenaar Bernardus Tug B.V., IJmuiden
Manager Iskes Towage & Salvage B.V., IJmuiden
Gebouwd Damen Shipyards Galati / 512319
Lengte x breedte: 28 x 10 meter, roepnaam PCUW

© Marcel Coster COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE

077

081