Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart
Tewaterlating 21 december 2004
Vita-Nova-'62(1)-499-brt-Im

© Koos Goudriaan

Gezien op de Nieuwe Maas

VITA NOVA
Eigenaar G. de Vries, Panama
Werf N.V. Scheepsbouwwerf v/h De Groot & van Vliet, Slikkerveer / 341
Bouwjaar 1962
Grt 499
Nrt 327
Dwt 549
Lengte 56,88 meter
Breedte 7,75 meter
Holte 3,05 meter
Vermogen 450 pk
Snelheid 10,5 knoop
Imonummer 5388512
Roepnaam HO7224
Kiel 23-10-1961
Tewater 17-02-1962
Proefvaart 29-03-1962
Indienst 00-00-1972

Eerst
1962 / WESTLAND PRODUCER
Rederij Westland N.V., Naaldwijk
(Firma G. van Daalen & Zn, Naaldwijk)
Kamp's Scheepvaart- & Handelmaatschappij N.V., Groningen

1967 verlengd en verbouwd tot containercoaster bij bouwwerf

Mutatie
1987 / MOBY DICK
Ch.O. de Leeuw, Julianadorp

1989 / Altea

Oktober 1989 als Altea in het Engels Kanaal door Britse douane
aangehouden en opgebracht naar Dover, aldaar drugs aan boord gevonden
Opgelegd aan de Medway voor brug bij Rochester
30 juni 1991 gesleept naar Liverpool
4 juli 1991 gearriveerd te Liverpool en opgelegd

Thuishaven Delfzijl

24 februari 2015 bij Dockside Shipfacilities B.V., IJsselmonde
terug in het water en fraai in de kleuren

FLUVIUS TAMAR
Bouwjaar 2010, imonummer 9374741, grt 2967
Eigenaar Quay Marine Services B.V., Delfzijl
Manager Amasus Shipping B.V., Delfzijl
Gebouwd Chowgule & Company Pvt Ltd., Goa (India) / C185
LxBxH 89.95 x 14.40 x 7.35 meter
Vermogen 2690 pk, snelheid 11.5 knoop, roepnaam PCWR
In dienst 26 juli 2013

De voormalige UNION EMERALD
van Union Transport Group Plc, Douglas

© Koos Goudriaan

Fluvius-Tamar-'10(6)-2967gt

Fluvius-Tamar-'10(8)-2967gt

Verhaald uit de IJmond

24 februari 2015 op de Nieuwe Maas bij Ridderkerk
de ROSANNA van Connexxion Water N.V., Velsen met de GEPKE
onderweg naar Slikkerveer

© Koos Goudriaan

Connexxion-Draagvleugelbote

Connexxion-Draagvle

Delfzijl vandaag

24 februari 2015 afgemeerd aan de Handelskade
komende vanuit Belfast (Ierland)

CITO
Bouwjaar: 2008, imonummer: 9356517, gt: 2281
Eigenaar: Cito Shipping C.V., Harlingen (C. Switynk)
Beheer: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
Casco: Nova Melnik s.r.o., Melnik, Tsjechië
Gebouwd: Bijlsma Shipyards B.V., Lemmer / 753
LxBxH: 88,97 x 14,40 x 7,35 meter
Vermogen: 1955 pk, snelheid: 11,0 knoop, roepnaam: PBHQ
Motor: Wärtsilä type 8L20 1440 kW

© Bert Romeling

Cito--24-2-2015


24 februari 2015 de WATERSTAD en de bok TRITON
te Delfzijl met ringsecties + dekhuis,
bestemd voor de werf Ferus Smit locatie Leer
voor de in aanbouw zijnde SYMPHONY STAR bouwnummer 418,
eigenaar Symphony Shipping

© Bert Romeling

Waterstad-24-2-2015-(1)

Waterstad-24-2-2015-(2)

Tweemaal Carisbrook

24 februari 2015 op de Nieuwe Waterweg bij Maassluis-west

De uitgaande VECTIS PROGRESS ontmoet de binnenkomende
MICHELLE C van Carisbrooke Shipping CV 2 B.V. in Zwijndrecht

VECTIS PROGRESS en MICHELLE C - ©R.P. van de Wetering - Skyphoto Maassluis - 24-02-2015-logo

Reddingsactie voor ms Oosterschelde

De veerboot 'Oosterschelde' werd in 1933 gebouwd
voor de Provinciale Stoombootdiensten in Zeeland (PSD).

Tegenwoordig ligt het schip in Zwolle. De huidige eigenaar wil van de 'Oosterschelde' af en is bereid haar tegen een redelijke prijs te verkopen.

De bedoeling van de Werkgroep PSDnet.nl is om de 'Oosterschelde' terug naar Vlissingen te halen, een ligplaats in de Dokhaven is al toegezegd door de gemeente.

Nu moeten nog investeerders gevonden worden, bijvoorbeeld horeca-uitbaters die de als restaurantschip ingerichte 'Oosterschelde' willen gebruiken.

In dit persbericht is meer informatie te vinden over de rijke geschiedenis van het schip en de huidige stand van zaken over de reddingsactie.
Lees meer • PSD

21 mei 2014 in Zwolle

OOSTERSCHELDE
Bouwjaar 1933,
Eigenaar Provinciale Stoombootdiensten in Zeeland, Vlissingen
Werf N.V. Koninklijke Maatschappij "De Schelde", Vlissingen / 198
LxBxH 49.00 x 8.85 x 3.25 meter, vermogen 420 pk, snelheid 8.0 knoop

© Teun van der Zee

OOSTERSCHELDE-Zwolle-2014-0

Voormalige Nederlandse Nescio

23 februari 2015 te IJmuiden
vanuit de Zuidersluis onderweg naar zee

EMIL
Bouwjaar 1988, imonummer 8801060, grt 1276
Eigenaar Dennis Shipinvest AB, Mariehamn, Finland
Manager Dennis Maritime OY Ltd., Borgå, Finland
Gebouwd B.V. Scheepswerf "Ferus Smit", Foxhol / 251
LxBxH 64.33 x 10.50 x 4.02 meter
Vermogen 786 pk, snelheid 11.0 knoop, roepnaam OJQA

© Marcel Coster COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE

emil (3)

De voormalige Nederlandse NESCIO
van Kustvaartbedrijf ms Nescio, Den Helder (J. Spanjersberg)
April 1993 verkocht, herdoopt TURAN
van N.V. Shipping Company Feran 3, Willemstad/NA

Juni 1993 verkocht, herdoopt SAGITTA van D. van Eerden, Groningen
10 februari 2000 verkocht, herdoopt MARE
van C.V. Scheepvaartonderneming Mare, Delfzijl

23 augustus 2003 verkocht, herdoopt AMARET
van Oceanlook Shipping Ltd., Rotterdam (Q-Shipping B.V.)
6 december 2004 herdoopt AMORE

Augustus 2007 verkocht aan Wega Shipping AB Ltd., Limassol
is op 27 januari 2010 herdoopt als ALPINA
van Livonia Shipping Co., Riga

Juni 2012 verkocht, herdoopt als ANGELINA
van Dennis Maritime OY Ltd., Borgå, Finland
Vlag Cambodja, roepnaam XUFA6
Oktober 2012 (e) herdoopt en vlag Finland

emil (5)

Thuishaven Sneek

23 februari 2015 te IJmuiden uit de Middensluis onderweg naar zee

FRISIUM
Bouwjaar: 1992, imonummer: 9013048, gt: 1786
Eigenaar: Beheermaatschappij Frisium B.V., Sneek
Beheer: Boomsma Shipping B.V., Sneek
Manager: NewTide Chartering B.V., Rotterdam
Gebouwd: Peters Scheepsbouw B.V., Kampen / 430
LxBxH: 87,00 x 12,41 x 4,90 meter
Vermogen: 1740 pk, snelheid: 10,0 knoop, roepnaam: PHYQ

© Marcel Coster COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE

frisium (1)

frisium (2)

Na verkoop herdoopt

GRUZ
Bouwjaar 1986, imonummer 8500599, grt 5970
Eigenaar Atlantic Conbulks Maritime Corp, Monrovia
(Atlantska Plovidba D.P.)
Manager Mammoet Shipping B.V., Amsterdam
Gebouwd Ysselwerf B.V., Capelle a/d IJssel / 222
LxBxH 104.02 x 20.55 x 8.92 meter
Vermogen 4080 pk, snelheid 12.0 knoop

3-1986 opgeleverd door aan Atlantic Conbulk Mar. Corp., Liberia,
in beheer bij Atlantska Plovidba. 5.970 BRT, 4.244 DWT
1992 verkocht aan Ivo Vojnovic Shipping Co., Malta,
in beheer bij Atlantska Plovidba

1993 in beheer bij Mammoet Transport B.V., Amsterdam

1997 verkocht aan Crane Marine Ltd., Bahamas,
in beheer bij Compagnie de Management d'Orbigny (C.M.O.), Parijs,
herdoopt CLIPPER CHEYENNE

3-6-2002 tijdens het afzinken aan de kade te Foynes, Ierland,
om de zuiger QUETZEQUOTAL aan boord te nemen, gezonken,
er deden zich geen persoonlijke ongelukken voor,
11-6-2002 begonnen met de berging van het als “total-loss”
verklaarde schip

23-6-2002 een poging tot bergen gestart door Titan Maritime,
de QUETZEQUOTAL is door de HAPPY BUCCANEER opgehaald,
gelicht door Titan Maritime, versleept naar Cherbourg voor reparatie

2003 in beheer bij
Syndicat Mixte de Promotion de l'Activite Transmanche, Rouen
29-10-2003 (e) in beheer bij d'Orbigny Ship Management
en Syndicat Mixte de Promotion de l'Activite Transmanche, Rouen,
vlag: Bahamas, 2003 herdoopt CHEYENNE

8-2005 (e) verkocht aan Transport de Projets Indust, Bahamas,
in beheer bij d'Orbigny Ship Management en Syndicat Mixte
de Promotion de l'Activite Transmanche, Rouen

18-8-2006 (e) verkocht aan
MACS Maritime Carrier Shipping G.m.b.H. & Co. K.G., Hamburg,
8-2006 vlag: Marshall Islands

2007 verkocht aan Big Rheno Shipping Ltd., Marshall Islands,
beheer MACS Maritime Carrier Shipping G.m.b.H. & Co. K.G., Hamburg,
8-2007 herdoopt BLACK RHINO

6-11-2008 (e) verkocht aan PIT Pacific Investment Duitsland,
in beheer Harren & Partner Ship-Management G.m.b.H. & Co. K.G., Bremen,
11-2008 herdoopt CONDOCK II

2-2013 vlag: Antigua & Barbuda

22-7-2014 (e) verkocht aan
Harren & Partner Schiffahrts G.m.b.H. & Co. K.G., ms Wellstream Giant,
Antigua & Barbuda,
in beheer Harren & Partner Ship-Management G.m.b.H. & Co. K.G.,
Bremen en HPS Global Shipping Pte. Ltd., Singapore,
22-7-2014 herdoopt PAPENBURG

Bron: Scheepsfotoruilbeurs, volgende is op 14 maart 2015

8 februari 2012 inkomend Nieuwe Waterweg bij Maassluis
als CONDOCK II

Thuishaven IJmuiden

23 februari 2015 op de Nieuwe Waterweg bij Maassluis

MERCURIUS
Bouwjaar 2014, imonummer 9695523, grt 447
Eigenaar Global Ship Leasing 20 B.V., IJmuiden
Manager Iskes Towage & Salvage B.V., IJmuiden
Gebouwd Song Cam Damen Shipyards, Hai Phong City / 512533
Afgebouwd Maaskant Shipyards Stellendam B.V., Stellendam
LxBxH 32,70 x 12,10 x 4,00 meter
Vermogen 6866 pk, snelheid 12 knoop, roepnaam PCYS

© Ruud Zegwaard TUGS BLOG

Mercurius---Imonr-9695523_d

Mercurius---Im

Thuishaven Rotterdam

23 februari 2015 in het Beerkanaal

ARKLOW BANK
Bouwjaar 2014, imonummer 9638769, grt 5065
Eigenaar Glenthorne Shipping Ltd., Rotterdam
Beheer Arklow Shipping Nederland B.V., Rotterdam
Gebouwd Ferus Smit B.V., Westerbroek / 409
LxBxH 119.49 x 14.99 x 9.70 meter
Vermogen 3621 pk, snelheid 13 knoop, roepnaam PCWW

© Frans de Lijster

Arklow_Bank_23_2_2015_nr_1

Vertrek

23 februari 2015 te IJmuiden voor de Zuidersluis
onderweg vanaf Amsterdam naar zee

LADY OLGA
Bouwjaar: 1994, imonummer: 9085481, gt: 2561
Eigenaar: B.V. Beheermaatschappij Lady Olga, Delfzijl
Beheer: Wijnne Barends B.V., Delfzijl
Gebouwd: Niestern Sander B.V., Delfzijl / 804
LxBxH: 87,96 x 12,58 x 5,31 meter
Vermogen: 2508 pk, snelheid: 12,5 knoop, roepnaam: PGMB

26 augustus 2010 onder vlag Rusland gebracht
20 november 2012 (e) onder Nederlandse vlag gebracht

© Marcel Coster COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE

lady olga (1)

lady olga (2)