Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart
Tewaterlating 21 december 2004
Marinus-Smits-©-Bob-van-Raa

© Bob van Raad

MARINUS SMITS
Eigenaar Marinus Smits, Rotterdam
Manager GenChart V.o.f., Rotterdam
Bouwwerf Scheepswerf De Groot & van Vliet B.V., Slikkerveer / 392
Bouwjaar 1976
Grt 1599
Nrt 998
Dwt 3698
Lengte 84,31 meter
Breedte 14,41 meter
Holte 8,74 meter
Vermogen 2500 pk
Snelheid 13,0 knoop
Imonummer 7413359
Roepnaam PFUA
Kiel 12-04-1975
Tewater 13-07-1976
Proefvaart 14-09-1976
Indienst 17-09-1976

Mutatie
1983 / Caricom Venture
1992 / Comhaven
1993 / Marivan
2001 / Shark

25 april 2005 in haven van Beirut bij reparatie ballasttanks
gekapseisd en gezonken

Marinus-Smits-©

Aankomst in de IJmond

25 februari 2015 komende uit Urk op het Noordzeekanaal
richting Velsen Noord met de 'Waterpoort' en de 'Waterlelie'

MARIETJE NORA
Bouwjaar 2015, imonummer 9481609, grt 5998, dwt 8999
Eigenaar Danser Van Gent M.A. C.V., Delfzijl
Manager Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
Gebouwd Barkmeijer Shipyards B.V., Stroobos, bouwnummer 322
LxBxH 136.13 x 15.20 x 9.50 meter
Vermogen 4160 pk, snelheid 14.0 knoop

© Marcel Coster

009

Morgen gaat de 'Marietje Nora' met de 'Waterman' richting Harlingen

014

Bodewes koopt inboedel en kennis failliete Peters Shipyards

Scheepswerven Bodewes heeft de inventaris overgenomen van de failliete scheepswerf Peters in Kampen.
Ook kocht Bodewes de intelligente eigendommen van het bedrijf.

Scheepswerf Peters ging begin april 2014 failliet. De honderd medewerkers kwamen op straat te staan. De directie van de werf zei het slachtoffer te zijn geworden van de economische crisis.

Bodewes en de Zwolse curator Manning bevestigen tegenover RTV Oost de overname van onderdelen maar niet een doorstart van de failliete scheepswerf.
Het lot van scheepswerf Peters is daarmee nu in handen van Bodewes.

In maart 2013 werd op de werf in Kampen nog ‘s werelds eerste, volledig door LNG (Liquid Natural Gas) aangedreven binnenvaarttanker te water gelaten. Deze LNG Greenstream Tanker is ontworpen en gebouwd door Peters Shipyards en wordt geëxploiteerd door het Nederlandse Interstream Barging (ISB).

Dit was het eerste van twee nieuwe, op LNG varende binnenvaarttankers die Shell ging charteren. Bron Totaaltrans.nl

Na oplevering door Peters Shipyards vertrek uit Delfzijl

DIAMANT
Bouwjaar: 2012, imonummer: 9518268, gt: 3739
Eigenaar: C.V. Scheepvaartonderneming Diamant, Delfzijl
Beheer: Wagenborg Shipping B.V.
Gebouwd: Peters Shipyard B.V., Kampen / 1104
LxBxH: 99,99 x 13,35 x 9,10 meter
Vermogen: 2448 pk, snelheid: 12,0 knoop, roepnaam: PCNK

© Bas H.F. Spruit

Laatste mijltjes onder deze naam

25 februari 2015 aankomst Delfzijl,
gaat naar de werf Koninklijke Niestern Sander B.V.

OSTGARD
Bouwjaar 2000, imonummer 9196216, grt 2868
Eigenaar Bore Ostgard B.V., Rotterdam
Manager Bore Shipowners B.V.
Gebouwd Scheepswerf Peters B.V., Kampen / 467
LxBxH 89.25 x 13.30 x 7.15 meter
Vermogen 2448 pk, snelheid 12.5 knoop, roepnaam PBAW

© Bert Romeling

Ostgard-25-2-2015-(1)

Ostgard-25-2-2015-(2)

Thuishaven Delfzijl

25 februari 2015 te IJmuiden vanuit de Middensluis
onderweg naar Torshaven

THUN GLOBE
Bouwjaar 2001, imonummer 9229051, gt 4107
Eigenaar Thun Tankers B.V., Delfzijl
Beheer Marin Ship Management B.V., Farmsum
Gebouwd Scheepswerf Ferus Smit B.V., Westerbroek, bouwnummer 333
LxBxH 114,66 x 15,30 x 6,75 meter
Vermogen 3305 pk, snelheid 13,0 knoop, roepnaam PBCA
Indienst 15 juni 2001 als BRO GLOBE, 13 januari 2013 herdoopt

© Marcel Coster COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE

012

016

Bestemming Amsterdam

25 februari 2015 op het Noordzeekanaal t.h.v. pont Velsen
onderweg naar de Westhaven

HUNTEBORG
Bouwjaar: 2006, imonummer: 9328704, gt: 4206
Eigenaar: Scheepvaartonderneming Hunteborg B.V., Delfzijl
Beheer: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
Gebouwd: Niestern Sander B.V., Delfzijl / 824
LxBxH: 113,76 x 14,40 x 8,10 meter
Vermogen: 4076 pk, snelheid: 13,5 knoop, roepnaam: PDBF

004

009

Na verkoop herdoopt

WESTERHAVEN
Bouwjaar 2000, imonummer 9202089
18-6-1998 kiel gelegd,
29-12-1999 (GL) te water gelaten bij
Montmontaza-Jadranmont d.o.o., Korcula (30222),
23-3-2000 proefvaart, 31-3-2000 opgeleverd door
Cassens Schiffswerft & Maschinenfabrik G.m.b.H., Emden (30222)
aan C.V. Scheepvaartonderneming m.s. "Westerhaven", Groningen,
in beheer bij Armawa Shipping & Trading B.V., Haren
7.590 BRT, 8.350 DWT, 712 TEU
LxBxH 127.80 x 20.44 x 10.35 meter
Vermogen 8157 pk, snelheid 17.5 knoop, roepnaam PCID

28-7-2000 (GL) herdoopt CTE BARCELONA
9-10-2001 herdoopt WESTERHAVEN

2001 door Armawa Shipping & Trading B.V., Haren verkocht
aan Hermann Buss G.m.b.H. & Cie K.G., Leer,
2002 overgedragen, in beheer bij Reider Shipping B.V.

2006 verkocht aan ms "Westerhaven"
Schiffahrts G.m.b.H. & Co. K.G., Winschoten,
Reider Shipping B.V., Winschoten

8-2010 onder de vlag Antigua and Barbuda gebracht,
roepsein V2FB7

30-12-2014 van Manila South Harbor
13-1-2015 van Port Manilla
23-1-2015 te Manilla herdoopt SPAN ASIA 21
Vlag Philippines, thuishaven Manila, roepnaam DUA 3336

© Kees Bustraan

Beheer vanuit Breskens

23 februari 2015 op het Beerkanaal

SICILIAN EXPRESS
Bouwjaar 2013, imonummer 9498729, grt 51209
Eigenaar Bulk Express II B.V., Gibraltar
(Fleet Management Ltd.)
Manager Vroon B.V., Breskens
Gebouwd Cosco Dalian Shipyard Co. Ltd., Dalian / 253
LxBxH 229.17 x 38.05 x 14.89 meter
Vermogen 16642 pk, snelheid 14.5 knoop, roepnaam ZDNF8

© Frans de Lijster

Sicilian_Express_23_2_2015_nr_1

Sicilian_Express_23_2_2015_nr_2

Beheer vanuit Amsterdam

23 februari 2015 op het Beerkanaal

SUPER SERVANT 4
Bouwjaar 1982, imonummer 8025343, grt 12642
Eigenaar Shuttle Shipping N.V., Willemstad, Curaçao
Manager Spliethoff Transport B.V., Amsterdam
Gebouwd Oshima Shipbuilding & Co. Ltd., Oshima / 10060
LxBxH 139.50 x 32.31 x 8.59 meter
Vermogen 8500 pk, snelheid 13.0 knoop, roepnaam PJPO

© Frans de Lijster

Super_Servant_4_23_2_2015_nr_1

Super_Servant_4_23_2_2015_nr_7

Thuishaven Delfzijl

23 februari 2015 op het Noordzeekanaal
onderweg naar de Westhaven, Amsterdam

SKAGERN
Bouwjaar: 2000, imonummer: 9197791, gt: 2301
Eigenaar: MF Ship B.V., Delfzijl
Beheer: Marin Ship Management B.V., Farmsum
Casco: Daewoo Mangalia Heavy Industries S.A., Mangalia (1006)
Afgebowd: Scheepswerf Waterhuizen J. Pattje, Waterhuizen (415)
LxBxH: 82,50 x 12,40 x 6,70 meter
Vermogen: 2448 pk, snelheid: 11,5 knoop, roepnaam: PHHL

© Ruud Coster ▼ link na 2e opname Meer foto's

004

006