Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart
Tewaterlating 21 december 2004
TITAN---IMO-5362192-lj

© Leo Johannes

In IJmuiden begin 1980

TITAN
Eigenaar N.V. Bureau Wijsmuller, IJmuiden
Bouwwerf Scheepswerf & Gashouderbouw
v/h Jonker & Stans N.V., Hendrik Ido Ambacht/276
Bouwjaar 1956
Grt 245
Nrt 13
Lengte 31,98 meter
Breedte 8,23 meter
Holte 4,18 meter
Vermogen 1200 pk
Snelheid 11,5 knoop
Imonummer 5362192
Roepnaam PHZD
Tewater 29-10-1955
Proefvaart 19-03-1956
Indienst 19-03-1956

1970 motorvermogen opgevoerd 2150 pk
bij Boele's Scheepswerven & Machinefabriek N.V., Bolnes

1983 verkocht, herdoopt 'Titan A'

2000 geen vermelding meer in het Lloyd's register,
bestaan twijfelachtig

Voormalige Flinterbelt

3 maart 2015 te Terneuzen

YARA EMBLA
Bouwjaar 2004, imonummer 9279446, gt 2506
Eigenaar Yara Gas Ship AS, Oslo (Larvik Shipping AS)
Casco Marine Products Yard, Gdansk, Polen
Gebouwd Bodewes Scheepswerven B.V., Hoogezand / 638
LxBxH 82,50 x 12,50 x 6,80 meter
Vermogen 2516 pk, snelheid 12,5 knoop
vlag Nis (Noorwegen), roepletters LANT7

De voormalige Nederlandse FLINTERBELT
van C.V. Scheepvaartonderneming Flinterbelt, Westerbork
Beheer Flinter Shipping B.V., Rotterdam
19 februari 2007 eigenaar Flinterbelt II B.V., Harlingen
Eigenaren D. Arends, J. Haan & R. Arends
1 januari 2011 in beheer Marin Shipmanagement B.V.. Farmsum
17 januari 2011 te Ayr herdoopt NORRSKEN
Oktober 2011 verkocht, 2 november 2011 in Sandefjord herdoopt

© Gerrit de Vries aan boord mv 'Emma'

De-oude-flinterbelt

Eerste aankomst Rijnmond

5 maart 2015 op de Nieuwe Waterweg bij Maassluis

NEXUS
Bouwjaar 2014, imonummer 9715505, grt 8650
Eigenaar Nexus B.V., Rotterdam
Manager Van Oord Shipmanagement B.V., Rotterdam
Lengte × breedte 119 meter × 28 meter
Gebouwd Damen Shipyards Galati / 553014
Roepnaam PCHR

© Henk Jungerius

Nexus-13

Afgemeerd aan de Holland-Amerikakade te Rotterdam

© Julius Hoftijzer

IMG_0557

© Arie Boer

IMG_7272

Na verkoop herdoopt

VERONA
Bouwjaar 1982, imonummer 8028292, grt 1599
Eigenaar Rederij ms Verona, Groningen
Manager Beck's Scheepvaartkantoor B.V., Groningen
Gebouwd Bodewes Scheepswerven B.V., Hoogezand / 544
LxBxH 80.02 x 13.42 x 6.84 meter
Vermogen 1500 pk, snelheid 12.0 knoop, roepnaam PIFP
Indienst 20-07-1982

2003 eigenaar: Merweship B.V., Groningen,
in beheer bij Northern Ship Management B.V.

26-5-2004 aan Parkkade te Rotterdam herdoopt BERDEN,
29-5-2004 vertrokken van de Parkkade naar Rouen, vlag Malta

24-2-2015 (v) verkocht Ahmed Hashim Hardan Al Shmailawi
herdoopt LATINA
Vlag Panama roepnaam 3EFT8

Informatietip A. Verhoeff

© Bob van Raad UIT VERVLOGEN TIJDEN

Verona 01061993 BvR


21 augustus 2010 de BERDEN in de baai bij Fos Sur Mer ten anker

© Henk Held aan boord mv 'Panda'

Berden-8028292

Bremer Landesbank doet beroep op expertise JR Shipping

Rederijgroep JR Shipping in Harlingen en Universal Marine in Krimpen aan den IJssel treffen voorbereidingen voor de overdracht van zes containerfeeder schepen. De bedoeling is dat JR Shipping het commerciële, financiële en operationele beheer over deze schepen op een zo kort mogelijke termijn overneemt. Dit gebeurt op verzoek van de Bremer Landesbank, de huisfinancier van de scheeps-CV’s waarbinnen de schepen worden geëxploiteerd. In opdracht van de Bank werkt JR Shipping na deze transitiefase een plan uit voor een herstructurering en herfinanciering voor de zes schepen, bedoeld ter overbrugging van de laatste crisisfase.

De wereldwijde markt voor containerfeeder schepen verkeert sinds 2008 in diepe crisis. Ook het afgelopen jaar, 2014, bleef noodzakelijk marktherstel uit. Hierdoor dreigen veel schepen die tot nu toe met diverse aanvullende maatregelen door de crisis heen konden worden geloodst, alsnog in acute problemen te komen. Zonder nieuwe afspraken tussen banken en scheepseigenaren – afspraken die bij voorkeur leiden tot nieuwe financieringsmodellen – blijven schepen failliet gaan en zien belanghebbenden in de betreffende scheepsfondsen hun geïnvesteerde vermogen in rook opgaan.

Dit reële faillissementsrisico bestaat ook voor de zes schepen die tot de overdracht werden beheerd door Universal Marine:
m.s. Hudson River, m.s. Yellow River, m.s. Pearl River,
m.s. Yangtze River, m.s. Mekong River en m.s. Amur River.

De ‘River’-schepen hebben een containercapaciteit van 1.100 TEU en varen in onder meer Australië, Azië, het Middellandse Zeegebied en Midden-Amerika. Op alle schepen rust een scheepshypotheek van de Bremer Landesbank die al meerdere malen akkoord is gegaan met opschorting van aflossingsverplichtingen om de scheeps-CV’s ruimte te geven om tot oplossingen te komen. In haar rol van Beherend Vennoot heeft Universal Marine intensief maar tevergeefs gezocht naar mogelijkheden om te komen tot nieuwe financiële constructies.

In plaats van haar hypotheekrechten in te roepen, heeft de Bremer Landesbank een andere koers gekozen. Bij het besef dat de markt consolideert en dat herstel nauwelijks nog kan uitblijven, is contact gezocht met rederijgroep JR Shipping als ultieme poging om verder kapitaalverlies in dit stadium te vermijden. Daarvoor zien banken het clusteren van grotere vloten bij een kleiner aantal marktpartijen als mogelijk werkbare oplossing. De Bremer Landesbank heeft gekozen voor JR Shipping, omdat de Harlinger rederijgroep aantoonbare ervaring heeft in dergelijke vlootherstructureringen.

Bron Maritiemnieuws.nl

28 oktober 2011 ten anker op rede Cristobal, Panama

PEARL RIVER
Bouwjaar: 2008, imonummer: 9378929, gt: 9940
Eigenaar: Pearl River I C.V., Limassol
Beheer: Universal Marine B.V.
Gebouwd: Qingshan Shipyard Ltd., Wuhan, China / 318
LxBxH: 147,87 x 23,35 x 11,50 meter
Vermogen: 13230 pk, snelheid: 20,0 knoop

© Edwin Trommel aan boord mv 'Sunergon'


Thuishaven Kampen

4 maart 2015 aan de Parkkade te Rotterdam

MARRY-S
Bouwjaar 1997, imonummer 9148178, grt 2375
Eigenaar Motorschip Marry-S B.V., Kampen
Beheer Sierra Maritiem B.V., IJsselmuiden
Gebouwd Peters-Ysselmeer B.V., Kampen / 451
LxBxH 89.00 x 12.40 x 4.92 meter
Vermogen 1795 pk, snelheid 11.0 knoop, roepnaam PDGU

© Julius Hoftijzer

IMG_0553