Dagelijks met nieuws en foto's over de Nederlandse zeescheepvaart
Tewaterlating 21 december 2004   ✉ koopvaardij@gmail.com

Berging gezonken Flinterstar begonnen

Voor de kust van Zeebrugge is de berging begonnen van het Nederlandse vrachtschip Flinterstar

Dat meldt staatssecretaris voor de Noordzee Philippe De Backer maandag. Tegen eind dit jaar zou het gezonken vrachtschip volledig verwijderd moeten zijn

Het tijdelijke handelsvennootschap Flinterstar, bestaande uit Herbosch-Kiere N.V., Jan De Nul N.V., Dredging International N.V. en Scaldis Salvage & Marine Contractors N.V., is in opdracht van reder Flinter gestart met de effectieve berging van de Flinterstar die sinds begin oktober 2015 rust op een zandbank voor de kust van Zeebrugge
De voorbije weken vonden de voorbereidingswerken plaats

Flying Focus

FF73564


Staatssecretaris De Backer is tevreden dat de werken zijn gestart. “Het vrachtschip ligt op de rand van één van de drukste vaarroutes in Europa, zeg maar op de pechstrook van de autostrade. In het belang van het maritiem verkeer is een snelle verwijdering van het wrak van cruciaal belang”, aldus De Backer
“Als overheid hebben we steeds gevraagd dat het wrak verwijderd zou zijn tegen eind oktober dit jaar, tegen de volgende winter dus

Door de snelle opstart van de werkzaamheden ga ik er vanuit dat die timing ook effectief nageleefd zal worden. Ook voor onze economie is dit dus goed nieuws. In de regio van het wrak geldt nu een snelheidsbeperking en in de nabije buurt zelfs een no-go-zone voor plezier-en vissersboten. Dat zal binnenkort niet meer nodig zijn”

Ruim een half jaar na de feiten is het nog altijd niet duidelijk wie verantwoordelijk is voor de aanvaring op 6 oktober tussen de Flinterstar, een cargoschip van 130 meter, en de gastanker Al-Oraiq die licht beschadigd raakte. Het onderzoek loopt nog. “We hopen ook daarop snel antwoorden te ontvangen zodat de gemaakte kosten bij de verantwoordelijken verhaald kunnen worden”, aldus De Backer

Even leek het erop dat België moest opdraaien voor de kosten, toen Flinter afstand deed van het schip. Oud-staatssecretaris Bart Tommelein nam dat niet en er werden gerechtelijke stappen gezet. Flinter werd na een procedureslag in het ongelijk gesteld

Bij de aanvaring vielen geen gewonden. Ook de schade voor het milieu bleef beperkt. “Dankzij de goede inzet van de verschillende overheidsdiensten zijn we bij het incident ontsnapt aan een (olie)ramp. We moeten onze vloot daarop voorbereiden | Belgia

Eerder nieuwsbericht Nederlands schip gezonken

4 januari 2013 aankomst te Willemstad

FLINTERSTAR 
Bouwjaar 2002, imonummer 9243758, grt 6577
Eigenaar Flinterstar III B.V., Groningen
Manager Flinter Shipping B.V., Barendrecht
Gebouwd Ferus Smit Leer GmbH, Leer / 331
LxBxH 129.40 x 17.00 x 10.00 meter
Vermogen 5910 pk, snelheid 15.0 knoop, roepsein PBGY

© Kees Bustraan