Dagelijks met nieuws en foto's over de Nederlandse zeescheepvaart
Tewaterlating 21 december 2004   ✉ koopvaardij@gmail.com

archief

STAFFAN
Bouwjaar 1957, imonummer 5337824, grt 499
Gebouwd Lödöse Varvet A/B, Lödöse / 126
LxBxH 71.43 x 10.42 x 3.84 meter
Vermogen 960 pk, snelheid 12.0 knoop
3-6-1957 opgeleverd aan Rederi A/B Staffan, Gavle, Zweden
7-1965 eigenaar Rederi AB Svea, Stockholm, Zweden

16-8-1967 eigenaar N.V. Rederij 'Holda', Amsterdam
Manager Vereenigd Cargadoorskantoor N.V., Amsterdam, roepsein PHRW

12-6-1969 verkocht aan Compagnie Armoricaine de Transports
Maritimes S.A., Marseille, Frankrijk
Vlag Frankrijk, thuishaven Marseille, roepsein FWDE, herdoopt MARIE-AUDE

1978 verkocht Kavadas Brothers, Piraeus, Griekenland
Vlag Griekenland, thuishaven Piraeus, roepsein SV5034, herdoopt AGELIKI II
1984 eigenaar Argomar Maritime Co., Piraeus, Griekenland

3-1992 verkocht Sourmelis Shipping Co., Piraeus, Griekenland
Vlag Griekenland, thuishaven Piraeus, roepsein SV5034, herdoopt KAPETAN CHRISTOS
2-1994 eigenaar Kapetan Christos Naftiki Eteria, Piraeus, Griekenland
8-6-2016 (mt) gearriveerd voor de sloop te Aliaga, Turkije

De KAPETAN CHRISTOS in september 2007 te Kos
© Teun van der Zee Startpagina



30 mei 2016 te Rissa, Noorwegen

FOSENBULK
Bouwjaar 1979, imonummer 7819814, grt 639
Eigenaar Fosenfrakt AS, Bjugn, Noorwegen
Gebouwd Barkmeijer Stroobos B.V., Stroobos / 212
LxBxH 59.52 x 9.81 x 3.81 meter
Vermogen 760 pk, snelheid 10.0 knoop, roepsein LITN
© Henk de Winde Startpagina



Voormalige Nederlandse GERSOM van P.B. Bruins & Zn., Harderwijk
April 1985 van J.C. de Vrij, Puttershoek

Augustus 1986 als SPRINTER van Saligot Shipping Co. Ltd., Limassol
November 1993 als GERSOM van Barkmeijer Beheer B.V., Harlingen
Oktober 1994 als HESTER van Barkmeijer Beheer B.V., Harlingen

In 1997 verkocht en herdoopt HALSVIK
17 maart 2008 verkocht en herdoopt FOSEN BULK



GRIETJE
Bouwjaar 1949, grt 296
Eigenaar Z., K. Boersma & F. Boersma, Groningen
Manager Ripmeester & Co. N.V., Rotterdam
Gebouwd Scheepswerf Gebr. Coops N.V., Hoogezand / 196
LxBxH 42.95 x 6.94 x 2.57 meter
Vermogen 195 pk, snelheid 9.0 knoop, roepsein PEKS
Collectie Bas H.F. Spruit Startpagina



31 mei 2015 bij Havøysund, Noorwegen

ORION EXPLORER
Bouwjaar 1993, imonummer 9075369, grt 1072
Eigenaar Larseng Sjøtransport AS, Trømsø, Noorwegen
Gebouwd Scheepswerf G. Bijlsma & Zn. B.V., Wartena / 667
LxBxH 58.60 x 11.10 x 5.67 meter
Vermogen 1449 pk, snelheid 10.5 knoop, roepnaam LNDT

12 januari 1994 opgeleverd CITO van Navyleader Shipping Ltd., Limassol
Manager Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
14 april 2003 eigenaar Rederij Cito Shipping, Harlingen (C. Switynk, Harlingen),
niet herdoopt, roepnaam PBJJ, manager Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
15 februari 2005 verkocht, herdoopt EIDSVAAG ORION
Eigenaar Eidsvaag AS, Trondheim, Noorwegen
27 april 2009 (e) verkocht Geir Mork Sjotransport AS, Noorwegen en herdoopt
© Henk de Winde Startpagina



Uitgaand Nieuwe Waterweg bij Maassluis

LINGEGAS
Bouwjaar 1981, imonummer 8008383, grt 2701
Eigenaar C.V. Zeerederij Lingegas, Rotterdam
Manager B.V. Lusitania Lijn CPL
N.V. Scheepswerf ‘Waterhuizen’ J. Pattje, Waterhuizen / 345
LxBxH 82.56 x 14.10 x 9.02 meter
Vermogen 2500 pk, snelheid 13.5 knoop, roepsein PFPH
© Jan van Oost Startpagina



6 juni 2015 bij Steinsundet, Noorwegen

NORBAR
Bouwjaar 1995, imonummer 9115901, grt 1685
Eigenaar Westerngeco Marine AS, Torvastad / Norbar Minerals AS
Gebouwd Scheepswerf Bijlsma B.V., Wartena / 669
LxBxH 81.70 x 11.10 x 5.67 meter
Vermogen 1298 pk, snelheid 10.5 knoop, roepsein LCSQ

25 januari 1995 opgeleverd als Nederlandse STERN
Eigenaar Scheepvaartbedrijf R. Oldekamp, Lemmer
Manager Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
4 augustus 2004 na verkoop herdoopt als YVONNE
van Schiffahrts-Gesellschaft ms Yvonne K.G., Delfzijl
Beheer Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl
September 2006 vlag Antigua and Barbuda
21 juli 2008 verkocht Noorwegen en herdoopt
© Henk de Winde Startpagina



STATENDAM
Bouwjaar 1957, imonummer 5339212, grt 24414
Eigenaar N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij
Holland-Amerika Lijn, Rotterdam
Gebouwd Dok- & Werf Maatschappij Wilton-Fijenoord N.V., Schiedam / 753
LxBxH 195.84 x 24.69 x 18.50 meter
Vermogen 22000 pk, snelheid 19.0 knoop, roepsein PHSC
Collectie Jan van Oost Startpagina



AALSUM
Bouwjaar 1922, grt 5422
Eigenaar N.V. Stoomvaart Maatschappij "Oostzee", Amsterdam
Gebouwd A. Vuijk & Zonen Scheepswerf N.V., Capelle a/d IJssel / 462
LxBxH 127.27 x 17.15 x 8.06 meter
Vermogen 2750 pk, snelheid 10.0 knoop, roepsein PCAM
Collectie Albert Heino Startpagina



5 juni 2013 terugkerend van proefvaart op de Eems

BAYAMO
Bouwjaar 2013, imonummer 9655004, grt 2929
Eigenaar Chemgas Shipping B.V., Rotterdam
Shipyard Constructions Hoogezand Nieuwbouw B.V., Foxhol / 10
LxBxH 87.50 x 14.80 x 6.20 meter
Vermogen 1836 pk, snelheid 12.0 knoop, roepsein PCMA
© Bert Romeling Startpagina



8 juni 2016 te Astakos, Griekenland ligt er al een poosje, niemand meer aan boord

SHT HUSEYIN AKIL
Bouwjaar 1983, imonummer 8211801, grt 1316
Eigenaar Vegamar Denizcilik Ve Ticaret, Mersin, Turkije
Gebouwd Machinefabriek Vervako B.V., Heusden / 2859
LxBxH 73.34 x 11.41 x 5.21 meter
Vermogen 860 pk, snelheid 9.0 knoop, roepsein ERRE
© Rob Brouwer mv Tasman Startpagina



7 mei 1983 als MAAS van Wantij B.V., Dordrecht
20 juli 1993 als STERN van R. Oldekamp, Lemmer
December 1994 als MAAS van Scheepvaartbedrijf Maas C.V., Lemmer

22 september 1997 als STORM van R & J Shipping B.V., Harlingen
24 april 2001 als ORKA van Orka Shipping C.V., Harlingen
9 december 2003 beheer JR Ship Management B.V.

14 juli 2005 als ORK Scheepvaartonderneming Bosgat B.V., Harlingen
23 december 2005 als ORKA van Beheermaatschappij Orka B.V., Delfzijl

22 maart 2007 verkocht te 's-Gravendeel, herdoopt EPHESUS
Ephesus Shipping & Trading N.V., Willemstad/NA
Dabmar Ship Management N.V., Willemstad/NA

4 juni 2012 verkocht Turkije, herdoopt SHT HUSEYIN AKIL
© Rob Brouwer mv Tasman



22 augustus 2004 op de Westerschelde bij Terneuzen

QUO-VADIS
Bouwjaar 1983, imonummer 8314287, grt 1130
Eigenaar Scheepvaartonderneming Quo-Vadis, Willemstad/NA
Manager Hartel Shipping & Chartering B.V.
Gebouwd J.H. van Eijk & Zn. B.V., Sliedrecht / 355
LxBxH 79.02 x 9.96 x 4.34 meter
Vermogen 1060 pk, snelheid 11.0 knoop, roepnaam PJMA
© Jan van Oost Startpagina





24 december 1974 te Durban

EVANDROS
Bouwjaar 1941, imonummer 5422899, grt 5340
Eigenaar Maya Compañia Naviera S.A., Piraeus
Werrf N.V. Machinefabriek & Scheepswerf P. Smit Jr., Rotterdam / 546
LxBxH 137.76 x 18.07 x 10.82 meter
Vermogen 4000 pk, snelheid 13.0 knoop

Voormalige Nederlandse TAMO van N.V. Maatschappij Vrachtvaart, Rotterdam

Augustus 1963 verkocht Maya Compañia Naviera S.A., Piraeus,
herdoopt VASILIS, 1974 herdoopt EVANDROS

21 oktober 1978 gearriveerd voor de sloop te Blyth, Engeland
9 november 1978 aanvang van de sloop
© Uli Wessmann via Koos Goudriaan

Evandros '43-47(2) 5340brt GRC 221274 Durban ex Tamo©UliWessmann

Evandros '43-47(3) 5340brt GRC 221274 Durban ex Tamo©UliWessmann

4 juni 2013 aankomst Delfzijl bij terugkeer proefvaart op de Eems

ALICE
Bouwjaar 2013, imonummer 9677399, grt 2911
Eigenaar Erik Thun AB, Delfzijl
Manager Marin Ship Management B.V., Farmsum
Gebouwd Ferus Smit B.V., Westerbroek / 415
LxBxH 89.00 x 13.35 x 8.70 meter
Vermogen 2649 pk, snelheid 11,5 knoop, roepsein PCVA
© Bert Romeling Startpagina



Uitgaand op de Nieuwe Waterweg bij Maassluis

PRINS WILLEM II
Bouwjaar 1985, imonummer 8400177, grt 1552
Eigenaar Rederij "Prins Willem II", Rotterdam
Manager Anthony Veder & Co. B.V., Rotterdam
Gebouwd Scheepswerf & Machinefabriek Ysselwerf B.V. / 217
LxBxH 64.24 x 13.62 x 7.01 meter
Vermogen 1650 pk, snelheid 11.5 knoop, roepnaam PGWA
© Jan van Oost Startpagina



WELTEVREDEN
Bouwjaar 1937, grt 9295
Eigenaar N.V. Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam
Gebouwd N.V. Machinefabriek & Scheepswerf P. Smit Jr., Rotterdam / 505
LxBxH 156.44 x 19.16 x 11.54 meter
Vermogen 8000 pk, snelheid 16.0 knoop, roepsein PINS
Collectie Albert Heino Startpagina



KEIZERSGRACHT
Bouwjaar 1946, imonummer 5202897, grt 497
Eigenaar Björndal C.V., Amsterdam
Manager Spliethoff's Bevrachtingskantoor N.V., Amsterdam
Gebouwd N.V. Scheepswerven Gebr. van Diepen, Waterhuizen / 894
LxBxH 52.23 x 8.46 x 3.46 meter
Vermogen 500 pk, snelheid 9.5 knoop, roepsein PFIK
Collectie Albert Heino Startpagina



20 mei 2015 ten anker te Barcelona, heeft betere tijden gehad

KRISTI I
Bouwjaar: 1992, imonummer: 8918291, gt 2033
Eigenaar: Blumare Kompani S.h.p.k., Albanië / Albmarine Ltd.
Werf: Bodewes Scheepswerven B.V., Hoogezand / 563
LxBxDg: 86,00 x 14,23 x 5,30 meter
Capaciteit: 4258m³ Bales, 4262m³ Grain, 152 TEU, snelheid: 12 knoop
Aanloophaven: Durres, vlag: Albanië, roepsein: ZADL6

Gevaren onder Nederlandse vlag als VELOX van 1992 t/m 2004
voor Rederij Velox, Groningen / Beck's Scheepvaartkantoor B.V.
Daarna 2004 t/m november 2011 van Faversham Ships Ltd.
29 november 2011 te Gent na verkoop Albanië herdoopt
© Harco van der Molen mv Fiorano Startpagina

Velox 5

Velox 10

30 mei 2015 bijna afgebouwd in Hoogezand

TRITON
Bouwjaar 2015, imonummer 9749099, bouwnummer 741, dwt 4700
in aanbouw voor Rederij Tasman, Gibraltar
bij Royal Bodewes in Hoogezand
Aanvankelijk in aanbouw als TASMAN
12 november 2014 de eerste sectie naar de bouwplaats gereden
December 2014 de naam gewijzigd
17 april 2015 tewaterlating
© Jan Scheurwater Startpagina



In actie

FREDERIK HENDRIK
Bouwjaar 1957, imonummer 5120702, grt 134
Eigenaar Steenkolen Handelsvereeniging N.V., Vlissingen
Gebouwd Scheepswerf "De Hoop" N.V., Hardinxveld / 549
LxBxH 29.42 x 6.66 x 3.38 meter
Vermogen 650 pk, snelheid 11.0 knoop, roepnaam PEDS

1971 als EVERTSEN eigenaar Nieuwe Vlissingse Sleepdienst B.V., Vlissingen
1975 gehermotoriseerd 1425 pk
1983 eigenaar B.V. Bergings- & Transportbedrijf van den Akker, Vlissingen
© Wim Korndörffer Startpagina



1970 aan de Parkkade te Rotterdam

VALKENBURG
Bouwjaar 1966, imonummer 6614762, grt 499
Eigenaar B.V. Scheepvaartmaatschappij Marlot, Rotterdam
Gebouwd Scheepswerf "Friesland" N.V., Lemmer / 42
LxBxH 75.42 x 10.82 x 2.69 meter
Vermogen 940 pk, snelheid 10.0 knoop, roepnaam PIDF
Opgeleverd 30 augustus 1966

1969 verbouwd Zaanlandse Scheepsbouw Maatschappij N.V., Zaandam
grt 1273, nrt 897, draagvermogen 1840,
lengte 75,42 meter, breedte 12,91 meter, holte 5,53 meter
17 april 1969 proefvaart na verbouwing voor vervoer zware lading,
tegen zijhuid waterdichte compartimenten geplaatst & zware mast en spier
© Koos GoudriaanStartpagina



Afgemeerd te Vlaardingen

VISSERSBANK
Bouwjaar 1961, imonummer 5092565, grt 399
Eigenaar H. Pot & P. Pot & Zn., Delfzijl
Manager Wagenborg Scheepvaart B.V., Delfzijl
Werf N.V. Scheepswerf ‘Appingedam’ v/h A. Apol, Appingedam / 190
LxBxH 48.49 x 7.93 x 3.24 meter
Vermogen 220 pk, snelheid 8.5 knoop, roepnaam PIGX, in dienst 08-04-1974
© Koos Goudriaan Startpagina



18 juni 1983 op het Kielerkanaal

BAKENGRACHT
Bouwjaar 1981, imonummer 8014356, grt 1599
Eigenaar C.V. Scheepvaartonderneming Bakengracht, Amsterdam
Manager Spliethoff's Bevrachtingskantoor B.V., Amsterdam
Gebouwd Miho Zosensho K.K., Shimizu / 1183
LxBxH 80.22 x 16.11 x 10.52 meter
Vermogen 3200 pk, snelheid 13.0 knoop, roepnaam PCZE
Opgeleverd 17 maart 1981

5 februari 1999 verkocht Malta, herdoopt KESTREL
19 april 2004 verkocht, herdoopt SEATIGER
12 juli 2004 verkocht, herdoopt KESTREL
10 oktober 2005 verkocht, herdoopt SEATIGER

18 mei 2015 gearriveerd op het ankergebied Chittagong na verkoop voor sloop
22 mei 2015 op het sloopstrand gezet Chittagong, Bangladesh
© Leo Johannes Startpagina



COSMOS
Bouwjaar: 1980, grt: 6163, imonummer: 7917214
Eigenaar: Cosmos Dredging V.o.f., Rotterdam
Werf: IHC Smit B.V., Kinderdijk / 1137
December 1988 verkocht Colombia, herdoopt 'Bocas de Ceniza'
December 2001 verkocht Panama eigenaar Baggermaatschappij Boskalis B.V., Panama
11 februari 2002 herdoopt 'Cosmos I'
4 juli 2006 verkocht 'Puerto Mexico' van Dragamex S.A. De C.V., Barranquilla, Colombia
8 oktober 2011 herdoopt 'Mexi'
9 februari 2012 (e) verkocht voor sloop India
23 februari 2012 gearriveerd voor de sloop te Alang, India
24 mei 2012 op sloopstrand gezet te Alang
© Teun van der Zee Startpagina



3 oktober 1980 te Singapore

KOTA INDAH
Bouwjaar 1957, imonummer 5358270, grt 2935
Eigenaar Pacific International Lines (Pte) Ltd., Singapore
N.V. C. van der Giessen & Zn. Scheepswerven, Krimpen a/d IJssel / 781
LxBxH 98.27 x 14.30 x 6.93 meter
Vermogen 2200 pk, snelheid 13.0 knoop

Opgeleverd 20 maart 1957 als Nederlandse THEMIS
van Kon. Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam
Augustus 1972 verkocht naar Singapore en herdoopt
1987 eigenaar Malaysia Shipping Corporation Sendirian Berhad, Penang
1 juni 1986 gearriveerd voor de sloop te Kaohsiung, Taiwan
© Uli Wessmann via Koos Goudriaan Startpagina





24 mei 2016 in de haven Oulu

JACOB
Bouwjaar 1979, imonummer 7800485
van R-Towing OY, Oulu, Finland
Gebouwd bij B.V. Scheepsbouwwerf "De Merwede" / 622

De voormalige Nederlandse SMIT DENEMARKEN
van Smit Havensleepdiensten B.V., Rotterdam
16 september 2009 uit de vaart
29 september 2009 na verkoop herdoopt
© Joost Zaal mv Ankie Startpagina



23 mei 2012 in aanbouw als bouwnummer Kaap 253
bij Scheepswerf "De Kaap" B.V., Meppel, grt 1595
© Gerrit Bosma Startpagina



THARSIS
Bouwjaar 2012, imonummer 9649196, grt 1801
Eigenaar C.V. Tharsis, Delfzijl / Banier Scheepvaart B.V.
Gebouwd Scheepswerf "De Kaap" B.V., Meppel / 253
LxBxH 87.95 x 11.40 x 5.80 meter
Vermogen 1630 pk, snelheid 10.0 knoop, roepsein PBLC



In 1979 te Bideford, Zuid West Engeland

INGANESS BAY
Bouwjaar 1950, imonummer 5387336, grt 312
Eigenaar Elwick Bay Shipping Co. Ltd., Kirkwall (UK)
Gebouwd N.V. Scheepsbouw Unie, Groningen / 248
LxBxH 44.18 x 7.42 x 2.62 meter
Vermogen 365 pk, snelheid 8.5 knoop, roepnaam GSAE

Voormalige Nederlandse REGULUS van J. Hoving & W. Slobben, Groningen
Manager N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren
10 juli 1962 als WEISSER GREIF van Max Köhler, Eckernförde, Duitsland
1972 tot 1973 als TRALY van N.H. Ammersbøll, Søby, Denemarken
16 juli 1996 op de rede van Harbour Tortola tijdens passage cycloon Bertha
op drift geraakt en gestrand
Aldaar geheel onttakeld en later weer vlot gebracht en in
diep water tot zinken gebracht bij Cooper Island, Maagdeneilanden
© Koos Goudriaan Startpagina



DENEB
Bouwjaar 1973, imonummer 7321647, grt 499
Eigenaar A. Bakker & Vaartjes Offshore B.V., Den Helder
Gebouwd Elsflether Werft A.G., Elsfleth / 386
LxBxH 53.50 x 11.41 x 4.02 meter
Vermogen 1900 pk, snelheid 12.0 knoop, roepsein PDOG, indienst 04-04-1985

Oktober 1993 verkocht Abu Dhabi
2 december 1993 herdoopt 'Emirates Western II'
17 juni 2002 herdoopt 'Emirates Western 2000'
© Jan van Oost Startpagina



18 december 2007 bestemming Shipdock Amsterdam voor plaatsen kranen aldaar

CORN DIVA
Bouwjaar 1984, imonummer 8401248
van Corn Diva Ltd., Valletta, Malta
Beheer Cornships Management and Agency Inc., Istanboel

De voormalige Nederlandse KIELGRACHT
van Spliethoff’s Bevrachtingskantoor B.V., Amsterdam
17 februari 2004 verkocht & herdoopt
© Willem Koper Startpagina



10 mei 2016 in Algeciras op de pendeldienst naar Tanger Med

VRONSKIY
Bouwjaar 1978, imonummer 7637149, grt 9356
Eigenaar Nizhniy Shipping Company Ltd., Limassol
Manager Cia Trasmediterranea SA (Acciona Trasmediterranea)
Gebouwd Verolme Scheepswerf Heusden B.V., Heusden / 959
LxBxH 132.16 x 22.56 x 13.01 meter
Vermogen 22000 pk, snelheid 21.0 knoop, roepsein C4AY2
© Patrick Blankwaard Startpagina





De voormalige Nederlandse PRINSES BEATRIX
Eigenaar Stoomvaart Maatschappij Zeeland,
N.V. Koninklijke Nederlandsche Postvaart, Hoek van Holland,
29-6-1978 in dienst Hoek Van Holland-Harwich

1-10-1985 verkocht aan Société Economique Mixte d´Armement
Naval Du Calvados, Caen-Frankrijk,
in beheer B.A.I.S.A. Brittany Ferries (Bretagne-Angleterre-Irlande)
1-10-1985 in charter bij S.M.Z. tussen Hoek van Holland en Harwich
5-1986 uit charter

1-5-1986 te Rotterdam tijdens een dokbeurt herdoopt DUC DE NORMANDIE
30-9-2004 uit dienst tussen Roscoff en Plymouth
1-10-2004 opgelegd te Caen
12-11-2004 vertrokken van Caen via Portsmouth naar Gdansk, Polen
15-11-2004 gearriveerd te Gdansk, Polen en daar opgelegd

1-3-2005 (BV) verkocht Wisteria Hawthorn Shipping Co. Ltd., Limassol
in beheer bij Trans Europe Ferries, Koper, Slovenië,
herdoopt WISTERIA, 12-3-2005 vertrokken van Gdansk naar Oostende

15-3-2005 gearriveerd te Oostende voor verbouwing,
3-2005 in charter bij Ferrimaroc, Marokko, schoorsteen in de
kleuren van Compania Trasmediterranea S.A.,
22-3-2005 vertrokken naar Almeria
30-3-2005 in dienst tussen Almeria en Nador

Mei 2013 verkocht aan Nizhniy Shipping Company Ltd., Limassol
en herdoopt als VRONSKIY



Uitgaand op de Nieuwe Waterweg bij Maassluis

POSEIDON
Bouwjaar 1973, imonummer 7330064, grt 4831
Eigenaar J.P. Broekhoven Baggermaatschappij B.V., Zeist
Gebouwd Verolme Scheepswerf Heusden B.V., Heusden / 870
LxBxH 102.52 x 18.04 x 6.15 meter
Vermogen 4550 pk, snelheid 12.5 knoop, roepnaam PGVN
© Jan van Oost Startpagina



Inkomend op de Nieuwe Waterweg bij Maassluis

NEDLLOYD ZAANDAM
Bouwjaar 1984, imonummer 8124395, grt 30750
Eigenaar Société Navale et Commerciale
Delmas-Vieljeux (S.N.C.D.V.), Duinkerken
Manager Nedlloyd Lijnen B.V., Rotterdam
Gebouwd Chantiers de L'Atlantique, St. Nazaire / 28
LxBxH 189.41 x 32.24 x 18.83 meter
Vermogen 13800 pk, snelheid 17.0 knoop

1991 / 'Sherbro' / 1994 / 'Ursula Delmas' / 2003 / 'MSC Ipanema' / 2004 / 'Ursula Delmas'
1 februari 2009 gearriveerd voor de sloop te Chittagong, Bangladesh
© Jan van Oost Startpagina



18 maart 1962 te Durban

BORDER
Bouwjaar 1923, grt 895
Eigenaar African Coasters (Pty) Ltd, Durban, Zuid-Afrika
Manager Grindrod, Gersigny & Co (Pty) Ltd, Durban
N.V. Scheepsbouw Maatschappij ‘De Nieuwe Waterweg’, Schiedam / 121
LxBxH 64.32 x 10.19 x 3.31 meter
Vermogen 550 pk, snelheid 8.5 knoop

De voormalige Nederlandse HOLLAND
N.V. Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij, 's-Gravenhage

November 1950 verkocht en herdoopt
1963 verkocht voor de sloop te Durban, Zuid-Afrika

© Uli Wessmann via Koos Goudriaan Startpagina



15 mei 1971 aan boord van de 'Mebo II' voormalige coaster 'Silvretta',
het zendschip van Radio Northsea International, wordt
een bomaanslag gepleegd, gevolgd door brand in de machinekamer
Deze bomaanslag werd gepleegd door de concurrent 'Veronica'

Het was de bedoeling de 'Mebo II' de haven binnen te brengen
en aldus de concurrentie het zwijgen op te leggen
Veronica had daarvoor al geprobeerd met de eigenaars van
Radio Noordzee een akkoord te sluiten om, tegen betaling,
uitzendingen gericht op Nederland te staken
Radio Noordzee daarentegen wilde hiervan echter niets weten, met deze bomaanslag als gevolg

SILVRETTA
Bouwjaar: 1948, imonummer: 5328512, gt: 437
Eigenaar: Schellen Scheepvaart & Bevrachting N.V., Rotterdam
Gebouwd: N.V. Scheepsbouwwerf v/h De Groot & van Vliet / 267
LxBxH: 56,67 x 8,89 x 3,22 meter
Vermogen: 500 pk, snelheid: 10,5 knoop, roepsein: PHMQ

December 1969 omgebouwd tot radiostation bij
N.V. Scheepsbouwwerf v/h De Groot & van Vliet, Slikkerveer en herdoopt 'Mebo II'
22 januari 1970 vertrek naar de Noordzee en verankerd in positie 52.52 NB – 03.50 OL
Eind februari 1970 met uitzendingen begonnen van Radio Noordzee
15 mei 1971 bom aan boord ontploft & brand uitgebroken
September 1974 in haven van Slikkerveer
10 oktober 1974 door justitie aan de ketting gelegd
Maart 1978 verkocht Libië, herdoopt 'El Fatah'
1984 gebruikt als doelschip voor de Libische marine en vergaan in de Golf van Sidra



Meer via deze link Archief 2