Nieuws en foto's van de Nederlandse zeescheepvaart
Tewaterlating 21 december 2004
PLANCIUS-1955-grols-scheesw

Collectie Albert Heino

PLANCIUS
Eigenaar H. Haveman, Kampen
Manager Wagenborg Scheepvaart B.V., Delfzijl
Bouwwerf G.J. van der Werff's Scheepsbouw N.V., Westerbroek / 288
Bouwjaar 1961
Grt 399
Nrt 249
Dwt 524
Lengte 50,32 meter
Breedte 7,92 meter
Holte 3,15 meter
Vermogen 300 pk
Snelheid 9,0 knoop
Imonummer 5258456
Roepnaam PGTK
Kiel
Tewater 27-10-1961
Proefvaart 22-12-1961
Indienst 03-09-1974

Eerst
1961 / NOVEL
A. Brouwer & F. Galenkamp, Kampen
E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl

Mutatie
1988 / ARGO-T
N.V. Scheepvaartonderneming Argo-T, Willemstad/NA
G. Tilma
Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl

1993 / Monique
1995 / Ines I
1996 / Vanderpool Express
1997 / Fidele Express
1999 / Zion Train

2 juni 2003 tot zinken gebracht ter vorming kunstmatig rif
voor de kust van Palm Beach County's (Florida) op 3 mijl oost
van Jupiter Inlet in de positie van 26.57.79 NB - 80.00.44 WL

Herdoopt

AHMET CIHAN
Bouwjaar 2009, imonummer 9499541, gt 4369, dwt 6267
Eigenaar Unimar Denizcilik Romorkaj ve Eskort
Sanayi ve Ticaret A.S., Valletta, Malta
Beheer sinds juni 2013 North Sea Tankers B.V., Rotterdam
Werf Sakin Celik Tersanesi San. ve Tic. A.S., Istanbul / 46
Lengte 111.86 meter, breedte 16,00 meter, diepgang 6.33 meter
Roepnaam 9HA3784
21 januari 2015 (v) herdoopt NORTHSEA PIONEER

29 januari 2015 op de Nieuwe Waterweg bij Maassluis-west
met de nieuwe naam uitgaand naar zee

NORTHSEA PIONEER ex Ahmet Cihan - sb-voor - ©Foto R.P. van de Wetering - Skyphoto Maassluis - 29-01-2015-logo

NORTHSEA PIONEER ex Ahmet Cihan - sb-achter - ©Foto R.P. van de Wetering - Skyphoto Maassluis - 29-01-2015-logo

Passage Westerkade

29 januari 2015 op de Nieuwe Maas van boven richting zee

THARSIS
Bouwjaar 2012, imonummer 9649196, grt 1801
Eigenaar C.V. Tharsis, Delfzijl (Banier Scheepvaart B.V.)
Gebouwd Scheepswerf "De Kaap" B.V., Meppel, bouwnummer 253
LxBxH 87.95 x 11.40 x 5.80 meter
Vermogen 1630 pk, snelheid 10.0 knoop, roepnaam PBLC

© Bert Lamers

Tharsis-29jan2015

Voormalig Nederlands schip aan de ketting i.v.m. veiligheid

Ship arrested due to severe safety defiencies

The "Bonay" which had come from Vierow to Rostock on Jan 27, 2015,
was detained by the water police in Rostock during a control on Jan 28 due to a number of significant safety defiencies.

The GMDSS was not working, alarm systems for water ingress and fire were faulty too and disabled by the crew which also reported about repeated water ingress at the rudder gear.

The ship was arrested by the responsible authorities for transport and traffic on Jan 29. Bron Vesseltracker.com

Eerder op het Noordzeekanaal t.h.v. Houtrak
onderweg naar de Coenhaven

BONAY
Bouwjaar 1991, imonummer 9033878, gt 1189
Eigenaar Waterhouse Projects Ltd., Liepaja
(Avra Management Sia)
Bouwwerf Scheepswerf & Reparatiebedrijf Harlingen B.V. / 96
LxBxH 64.78 x 11.41 x 4.40 meter
Vermogen 1298 pk, snelheid 10.0 knoop, roepnaam YLVB

Gevaren van 1991 t/m 2001 als Nederlandse WILLY 2
van Evert Bays C.V., Oudeschild
Daarna van 2001 t/m 2004 als NORDFJORD
van Fjorden B.V., Willemstad/NA

20 oktober 2004 herdoopt als NORD
van Nordav Shipping B.V., Willemstad/NA
22 september 2008 van A&A Shipping Ltd., Willemstad/NA
In maart 2010 onder vlag van Letland gebracht,
thuishaven Liepaja, roepnaam YLVB
December 2011 (e) herdoopt als BONAY

© Marcel Coster COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE

Transport en hijsen van twee drukvaten

Wagenborg heeft onlangs het transport en het hijsen van 2 grote drukvaten (190 en 360 ton) uitgevoerd in opdracht van Chemgas Shipping uit Rotterdam.

Deze klant laat een nieuwe coaster bouwen bij een werf aan het Groningse Winschoterdiep. Het hart van deze coaster, de 2 drukvaten voor het vervoer van onder druk vloeibaar gemaakte gassen, werden echter in Willebroek (België) gebouwd. Om deze vanaf daar in de coaster in het Winschoterdiep te krijgen is een uitgelezen klus voor Wagenborg.

In Delfzijl werd de Wagenborg Barge 1 geprepareerd om de vaten op te kunnen rijden in Willebroek. Nadat het ponton daar aankwam met de binnenvaartslepers Waterpoort en Waterlelie, werden de vaten in een dag op het ponton gereden. Hierna kon het zeevasten beginnen, door de hoogte van de vaten konden deze namelijk niet via binnenwater tot op het Winschoterdiep komen.

Toen de drukvaten vast stonden op het ponton, werd deze tot aan Rotterdam gesleept met de Waterpoort en Waterlelie. Vanaf hier kon de zeesleper Waterman het transport verder brengen over zee naar Delfzijl. Hier werd hij op de Westereems opgevangen door de Watergeus waarna zij hem samen over konden geven aan weer de Waterpoort samen met de Waterstad.

Deze brachten hem gelijk door over het Eemskanaal naar Groningen.
Daar stond al een 700ton mobiele kraan op te bouwen om de drukvaten later samen met de bok Triton in de coaster te kunnen hijsen.

De nieuwbouw coaster, Seferina, werd daarop van de werf in Foxhol naar Groningen gesleept. Hier was de Triton inmiddels ook aangekomen en kon gelijk het kleine vat (190 ton) in de Seferina hijsen. De volgende ochtend werd begonnen met het inpikken van het grote vat (360 ton) door de 700ton mobiele kraan en de Triton.

Gezien het grote gewicht kon deze niet alleen met de Triton gehesen worden en werd dit gedaan door middel van een tandemhijs. De afstemming tussen kraan en bok liep gesmeerd en in niet al te lange tijd kwam het vat los van zijn zadels op de Wagenborg Barge 1.

Het ponton werd vervolgens vooruit gesleept door de Waterpoort waarna de Waterstad de Seferina onder het vat kon leggen. Gecontroleerd werd het drukvat weer naar beneden gelaten en in de coaster geplaatst.
Daarna werd de coaster weer naar de werf gebracht om afgebouwd te worden.

Bron/foto Wagenborg.com

2802032277

29 januari 2015 terug bij de bouwwerf,
de geplaatste tanks zijn duidelijk te zien

SEFARINA
Bouwjaar 2014, imonummer 9715701, grt 2929
Eigenaar Chemgas Shipping B.V., Rotterdam
Gebouwd Shipyard Constructions
Hoogezand Nieuwbouw B.V., Foxhol / bouwnummer 14
LxBxH 87.18 x 14.80 x 6.20 meter
Vermogen 1836 pk, snelheid 12.0 knoop

© Koos Goudriaan

Sefarina-'15(5)-2929gt-Imo-

Sefarina-'15(4)-2929gt-Imo-

Thuishaven Rotterdam

27 januari 2015 in de Maasmond

MAERSK PALERMO
Bouwjaar 1998, imonummer 9168207, grt 31333
van Maersk Line UK Ltd., Rotterdam
Gebouwd bij Kvaerner Warnow Werft, Warnemünde (14)
L x b x h = 210.10 x 32.26 x 19.40 meter
Ex. namen 'P&O Nedlloyd Auckland' / 'Lykes Pioneer'

© Hannes van Rijn

Maersk Palermo - IMO 9168207

Nieuw korpsschip te Urk

SMAL AGT II
Bouwjaar 1959, imonummer 5330644,
opgeleverd Brødrene Lothe A/S, Haugesund (7)als SJERNARØY
aan Det Stavangerske Dampskipsselskap (DSD), Stavanger,
236 BRT, 116 NRT. 38,87 (34,50) x 7,32 x 3,15 x . meter
6 passagiers. 7,5 kn. 400 EPK, 298 kW, Normo, A/S Begens M/V

1989 verkocht Rogaland Trafikkselskap A/S, Stavanger, Noorwegen
1993 verkocht L.P. Helminsen Skips A/S, Fredrikstad. Noorwegen
(Fjordlink AS, Gressvik), herdoopt LA VIDA
19-- verbouwd, 308 BRT, 92 NRT

2001 onder Noorse vlag naar
Scheepswerf "Reimerswaal" B.V., Hansweert gebracht
2002-2004 opgelegd
8-2004 verkocht aan Stichting Jonas, Den Dolder,
in beheer bij Rijksinrichting Den Engh en Rijkswaterstaat,
8-2004 herdoopt SMAL AGT II
6-9-2004 in dienst

2010 geschrapt uit Lloyd's Register
2014 overgedragen aan het Zeekadetkorps Urk te Urk,
20-12-2014 gearriveerd bij ’t Vuurtjen, Urk,
5-1-2015 afgemeerd aan vaste ligplaats in de haven van Urk

Het korpsschip van Zeekadetkorps Urk krijgt een nieuwe naam,
namelijk NOORDERKROON

Bron: Scheepsfotoruilbeurs, volgende is op 14 februari 2015

15 juni 2014 te Lelystad SMAL AGT II

© Julius Hoftijzer

Smal-Agt-II
JO CYPRESS
Bouwjaar 1983, imonummer 8100076, grt 11712
Eigenaar J.O. Odfjell Chemical Carriers II B.V., Rotterdam
Manager Winterport Ship Management B.V., Spijkenisse
Gebouwd A/S Nakskov Skibsværft, Nakskov / 231
LxBxH 149.41 x 22.43 x 9.11 meter
Vermogen 10500 pk, snelheid 16.0 knoop, roepnaam PFDG

© Jan van Oost Startpagina meer Archief

Jo-Cypress-1983--Imo-No

Juni 1991 onder Nederlandse Antillen vlag gebracht
December 1994 verkocht, 1995 herdoopt 'Vicuña'

15 november 2004 tijdens het laden van methanol
aan terminal Cattalini in haven van Paranaguá, Paraná State
(Brazilië) twee krachtige explosies aan boord,
in twee stukken gebroken en brand aan boord waarbij
gedeeltelijk gezonken in sw haven

16 november 2004 contract voor de berging
naar Wijsmuller Salvage B.V., berging opgedragen Smit Salvage

Januari 2005 beschadigde voorschip gelicht en op ponton
naar sloper vervoerd
3 februari 2005 sectie middenschip gelicht
31 maart 2005 laatste sectie gelicht door TAKLIFT 6
en naar Ponto do Poco gesleept
4 april 2005 sectie aan de wal gezet voor sloop

Jo-Cypress-1983--

Thuishaven IJmuiden

27 januari 2015 op het Noordzeekanaal met bestemming Amsterdam

ARGUS
Bouwjaar 2011, imonummer 9600762, grt 294
Eigenaar Argus B.V., IJmuiden
Manager Sleepdienst B. Iskes & Zn., IJmuiden
Gebouwd Damen Shipyard Galati SrL., Galati / 511580
LxBxH 28.67 x 10.43 x 4.60 meter
Vermogen 5000 pk, snelheid 14.0 knoop, roepnaam PCNM

© Marcel Coster COSTER MARITIEME FOTOGRAFIE

066

068